شناسهٔ خبر: 68310073 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو| به مناسبت روز پزشک

روایتی خواندنی از نخستین پزشک جراح عمومی زن

نویسنده کتاب «همه خبر‌ها اینجاست» الگو برداری از افرادی مانند شهیده پروین ناصحی که آسایش‌ خود را فدای ارائه خدمت به مردم کرد؛ را سازنده خواند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - کتاب «همه خبر‌ها اینجاست» رمانی درباره زندگی شهیده «پروین ناصحی» اولین بانوی پزشک جراح ایرانی است.

نجمه جوادی در گفت‌وگو با میزان درباره مضمون کتاب «همه خبر‌ها اینجاست» گفت: این اثر روایتی از زندگی اولین بانوی پزشک جراح ایرانی شهیده «پروین ناصحی» است. او یکی از نخبه‌های پزشکی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شهیده «پروین ناصحی» رکورددار جراحی، مجروحین در بیمارستان‌های قم در زمان جنگ تحمیلی است. او با وجود مسائل و مشکلات فراوان در زندگی برای رسیدن به خواسته و هدف خود ایستاد و مبارزه کرد، همین رویکرد او را نسبت به برخی از پزشکان متفاوت کرد. این شهید به خاطر جراحی های موفقی که در طول درمان بیماران و رزمندگان داشت به «پنجه طلا» معروف شده بود. 


جوادی درباره پیام کتاب «همه خبر‌ها اینجاست» بیان کرد: زندگی این بانوی شهیده الگویی است برای دختران و زنان سرزمین ایران اسلامی است. او آسایش و راحتی را به دشوار فروخته و محل طرح جراحی عمومی خود را شهر قم و مختص بانوان قرار داد. این در حالی بود که برادر و خواهرانش به همراه مادر همان سال به آمریکا مهاجرت کردند و او به همراه یک خواهر کوچک‌تر و پدرش در ایران باقی ماند.


این نویسنده کتاب ادامه داد: آغاز جنگ تحمیلی در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران مجال شناخت نخبه‎‌ها و دانشمندان جوان ایرانی را نداد، او در همان سال با محمد رضا دزفولی پزشک سرشناس بیمارستان طالقانی ازدواج کرد. اگر چه در ابتدا همسرش با حضور او در قم مخالفت کرد، اما او با پشت کار لزوم حضور و ارائه خدمات به بانوان در شهر قم را اثبات کرد.


وی به بخش‌هایی ازکتاب «همه خبر‌ها اینجاست» پرداخت و بیان کرد: معرفی یکی از نخبه‌های پزشکی کشور و پرداختن به بخشی از زندگی‌نامه داستانی نخستین بانوی جراح ایرانی، «شهیده پروین ناصحی» ناگفته‌های جذابی را مطرح کرده و می‌تواند الگویی سازنده برای همگان باشد. 


جوادی افزود:شهیده پروین ناصحی بانویی که با اراده قوی و مدیریت احساسات، در شرایط بحرانی توجه استادان پزشکی را در جلسه مصاحبه پذیرش جراحان جلب کرد و توانست به‌عنوان نخستین بانوی جراح ایرانی تخصص بگیرد و مشغول به کار شود. تا پیش از پذیرش پروین ناصحی به نظر می‌رسید در رشته جراحی عمومی و بر اساس یک  قانون نانوشته‌ در کشور امکان حضور بانوان در این رشته امکان پذیر نبود و هیچ بانوی ایرانی به‌عنوان جراح به دوره تخصص جراحی عمومی راه پیدا نمی‎‌کرد.


این نویسنده کتاب تصریح کرد: پروین در روستایی به اسم «کیلان» در دامنه دماوند متولد شد. پدرش ناصر ناصحی افسر ژاندارمری شیفته اهل بیت مخصوصا امام رضا (ع) بود. این شهیده، زمانی که می‌توانست ایران را ترک کند و در بهترین بیمارستان‌های آمریکا و اروپا مشغول به کار شود، بین رفتن و ماندن از ایران، بودن و ماندن را انتخاب کرد و با تلاش بی‌وقفه رکورد عمل جراحی عمومی در زمان جنگ را به نام خودش به ثبت رساند.

وی جذابترین بخش کتاب «همه خبر‌ها اینجاست» را مطرح و بیان کرد: شهیده پروین ناصحی بعد از اتمام دوره تخصص، برای گذراندن دوره رزیدنتی خود به خاطر علاقه زیادش به حضرت معصومه (ع) شهر مقدس قم را انتخاب و مشغول خدمت ارائه خدمت شد.  او علاوه بر خدمت به مردم قم، از خدمت و مداوای مجروحین جنگی نیز دریغ نکرد و در بیمارستان‎ها تمام تلاش و همتش را صرف جراحی و مداوای رزمندگان دفاع مقدس کرد، اما پایان رزیدنتی او در شهرقم به شکلی متفاوت رقم خورد.


جوادی علت نامگذاری کتاب را با عنوان «همه خبر‌ها اینجاست» مورد بررسی قرار دادو تاکید کرد: این عنوان را از داخل گفته‌های خود شهیده پروین ناصحی انتخاب کردم، زیرا او در پاسخ به همسرش هنگامی که از او پرسیده بود چرا در تهران به خدمت نمی‌پردازی و به قم رفته‌ای گفت: همه خبر‌ها در اینجا (قم) است. او نگاه ویژه‌ای به مسجد جمکران داشت و هربار که قم را به سمت تهران ترک می کرد در میانه راه و ابتدای جاده‌ منتهی به مسجد جمکران از ماشین پیاده می شد و ارادت خود را نسبت به ولی عصر(عج) نشان می‌داد.
انتهای پیام/

نظر شما