شناسهٔ خبر: 68308651 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

منتخب لیست یک درصد از دانشمندان:

رابطه دانشگاه و صنعت، عامل موفقیت دانشگاه‌های تراز اول دنیا است

منتخب لیست یک درصد از دانشمندان معتقد است رابطه‌ تنگاتنگ بین دانشگاه‌ها و صنایع مختلف، از جمله عوامل اصلی موفقیت دانشگاه‌های تراز اول دنیا به شمار می‌آید؛ در نهایت دانشگاه‌ها باید با جذب دانشجویان نخبه و به‌کارگیری آن‌ها در پروژه‌های مختلف، از فرصت‌ها و امکانات خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رابطه صنعت و دانشگاه اشاره به سازوکارهایی نظام‌مند دارد که ارتباط میان عرصه علمی و آکادمیک را با عرصه عملی و صنایع را تسهیل و تقویت می‌کند، دانشگاه‌ها باید استعدادهای جامعه را با رویکردی کاربردی، آموزش و پرورش داده و در اختیار صنایع قرار دهند به دیگر سخن شیوه آموزش دانشگاهی باید متناسب با نیازهای بازار کار باشد.

برای بررسی بیشتر این موضوع، به سراغ محمد حسین کشاورز، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر رفتیم.

کشاورز که متولد شیراز است، از سال ۱۳۷۴ به عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر درآمد و سال ۸۸ استاد تمام این دانشگاه شد.

وی که نویسنده چندین کتاب و مقاله علمی به زبان‌های فارسی و انگلیسی است، در پروژه‌های تحقیقاتی متعددی با وزارت دفاع همکاری داشته و از سال ۲۰۱۰ تاکنون جز اساتید پر استناد یک درصد در دنیا محسوب می‌شود.

کشاورز که به تربیت دانشجویان و پژوهش در حوزه شیمی تجربی، محاسباتی و مواد پرانرژی مشغول است و علم را نوعی عبادت می‌داند، در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه، فعالیت‌های متعددی داشته و پروژه‌های مختلفی را برای صنایع انجام داده است.

وی با بیان اینکه شیمی به دو بخش تجربی و نظری تقسیم می‌شود، می‌گوید: برخی گرایش‌های شیمی بر محاسبات تمرکز دارند و برخی دیگر بر کارهای تجربی و هدف ما این است که با استفاده از دانش خود، در پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی شرکت کرده و به حل مشکلات کشور کمک کنیم.

این استاد دانشگاه، کسب علم را نوعی عبادت دانسته و در این‌باره تصریح می‌کند: انسان با کسب دانش به آرامشی دست می‌یابد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست و در روایات و احادیث دینی ما نیز بر علم‌اندوزی تاکید شده که نشان‌دهنده ارزش و اهمیت علم است؛ در نهایت، اگر تلاش کنیم و دانش خود را به کار بگیریم، خداوند نیز ما را یاری خواهد کرد و رزق و روزی‌مان را تأمین خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: علم و دانش همراهی دائمی برای انسان هستند و برخلاف مال و ثروت که ممکن است در یک لحظه از دست بروند، علم همواره با انسان باقی می‌ماند و روز به روز افزایش می‌یابد.

کشاورز با بیان اینکه صنایع نظامی همواره نقشی پررنگ و حیاتی در پیشرفت و توسعه کشورها ایفا کرده‌اند، تاکید می‌کند: افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، ناگزیر به تخصص در شاخه‌های مختلف مرتبط با مواد پرکاربرد در این صنایع هستند، به‌خصوص کسانی که در زمینه‌های مرتبط با شیمی یا فیزیک فعالیت می‌کنند، مجبورند تا با مباحث پیچیده‌ای همچون مواد پرانرژی، ترمودینامیک، کوانتوم و موارد مشابه سر و کار داشته باشند.

وی می‌افزاید: این حوزه‌ها نه تنها برای دفاع ملی اهمیت دارند، بلکه در صنایع دیگر مانند الکترونیک نیز کاربردهای فراوانی دارند، زمانی که من فارغ‌التحصیل شدم، دکترای شیمی فیزیک داشتم و در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه کوانتوم تحصیل کرده بودم، این تخصص‌ها، هرچند پیچیده و دشوار، اما مرا قادر ساخت تا در پروژه‌های متعدد مرتبط با مواد پرانرژی و دیگر حوزه‌های علمی شرکت کنم.

نقش شرکت‌های دانش بنیان در پیوند صنعت و دانشگاه

کشاورز تاکید می‌کند: در دانشگاه‌های کشور ما، متأسفانه ارتباط چندانی بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد و این امر یکی از نقاط ضعف بزرگ به شمار می‌آید؛ با این حال، دانشگاه مالک اشتر توانسته است از ابتدا ارتباط قوی‌تری با صنایع دفاعی برقرار کند و این خود نقطه قوتی برای این دانشگاه محسوب می‌شود.

این استاد شیمی با بیان اینکه در مقایسه با دانشگاه‌های خارجی، مانند دانشگاه مونیخ که با صنایع نظامی قراردادهای مختلفی دارند، دانشگاه‌های ما نیز باید تلاش کنند تا در حوزه‌های جدید و پیشرفته کار کنند و قراردادهای مختلفی با صنایع منعقد کنند، تصریح می‌کند: این امر نه تنها به تجهیز زیرساخت‌های آزمایشگاهی کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود دانشجویان نیز از ابتدا در پروژه‌های عملی شرکت کنند و تجارب ارزشمندی کسب کنند، یکی از مشکلاتی که اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دانشگاه ما با آن مواجه هستند، الزام به انجام تحقیقات در طول سال است.

کشاورز ادامه می‌دهد: برخلاف دانشگاه‌های دیگر که در تابستان تعطیل هستند، فعالیت تحقیقی در دانشگاه صنعتی مالک اشتر استمرار دارد، این تلاش‌ها هرچند سخت و طاقت‌فرساست، اما با لطف خداوند و همت پژوهشگران، منجر به پیشرفت‌های بزرگی می‌شود.

وی با تاکید بر نقش شرکت‌های دانش بنیان در پیوند صنعت و دانشگاه می‌گوید: این شرکت‌ها با شناسایی نقاط ضعف و نیازهای صنعتی، تلاش می‌کنند تا با حمایت دولت و دریافت وام‌ها، مشکلات را حل کرده و به تولید مواد و محصولات جدید بپردازند.

کشاورز می‌افزاید: این رابطه تنگاتنگ بین دانشگاه‌ها و صنایع مختلف، از جمله عوامل اصلی موفقیت دانشگاه‌های تراز اول دنیا به شمار می‌آید؛ در نهایت دانشگاه‌ها باید با جذب دانشجویان نخبه و به‌کارگیری آن‌ها در پروژه‌های مختلف، از فرصت‌ها و امکانات خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر خاطرنشان می‌کند: اگر به زندگی انسان‌های بزرگ دنیا نگاهی بیندازید؛ دانشمندان، ثروتمندان و افراد موفق در هر زمینه‌ای، همگی به واسطه تلاش و پشتکار خود به جایگاه‌های برجسته‌ای دست یافته‌اند، آن‌ها از فرصت‌های خود به بهترین نحو استفاده کرده‌اند و همین موضوع باعث موفقیتشان شده است؛ پس باید از تلاش و پشتکار خود در راه رسیدن به اهدافمان بهره ببریم و از فرصت‌های محدود زندگی نهایت استفاده را ببریم.

نظر شما