شناسهٔ خبر: 68306306 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بایدن و نتانیاهو تلفنی گفت وگو کردند

تهران- ایرنا- منابع خبری چهارشنبه شب از گفت وگوی تلفنی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره آتش‌بس در غزه خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی با یکدیگر گفت وگو کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بایدن و نتانیاهو در این گفت وگوی تلفنی توافق آتش‌بس در غزه و مبادله اسرا را بررسی کردند.

بنا بر اعلام کاخ سفید کامالا هریس نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ نیز در این گفت‌ وگوی تلفنی مشارکت داشته است.

تاکنون جزئیات بیشتری از این گفت وگوی تلفنی گزارش نشده است.

پیش تر وب سایت آکسیوس گزارش داده بود که بایدن قرار است با نتانیاهو گفت‌ وگو و وی را برای نشان دادن انعطاف‌پذیری بیشتر در خصوص توافق تبادل اسرا ترغیب کند.

به گفته مقامات اسرائیلی، گالانت و مذاکره کنندگان روز یکشنبه به نتانیاهو گفتند که به تعویق انداختن هرگونه توافق تا زمانی که خواسته جدید وی در مورد کریدور فیلادلفیا برآورده شود، می‌تواند جان اسرایی را که هنوز در غزه هستند به خطر بیندازد و خطر جنگ منطقه‌ای را افزایش دهد.

نشست دوحه قطر روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ و ۱۶ اوت (آگوست) ۲۰۲۴ به منظور از سرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا با حضور آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل برگزار شد. وزیر خارجه آمریکا نیز در نهمین سفر منطقه‌ای خود از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به منطقه خاورمیانه، به سرزمین‌های اشغالی فلسطین، مصر و قطر سفر و با مقامات اسرائیل و نیز رهبران دو کشور مصر و قطر به عنوان میانجیگیران آتش بس میان اسرائیل و حماس دیدار و گفت وگو کرد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای به عنوان بیانیه مشترک قطر، مصر و آمریکا اعلام کرد که مذاکرات آتش بس غزه در دوحه جدی و سازنده و در فضای مثبت انجام و ادامه مذاکرات هفته آینده در قاهره مصر انجام خواهد شد.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که از ابتدای جنگ غزه (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون شمار شهدای نوار غزه به ۴۰ هزار و ۵ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید که ۳۳ درصد این شهدا را کودکان، ۸.۶ درصد را سالخوردگان و ۱۸.۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

نظر شما