نگارعلی- ستار هاشمی با ۲۵۶ رای توانست بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکیه بزند؛ براین اساس ستار هاشمی رکورد رای اعتماد در بین وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادوار گذشته را شکسته است.
ستار هاشمی برنامههای خود برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در ۶ محور عنوان کرده بود:
- توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات
- دولت هوشمند و کاربردیسازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف
- اقتصاد دیجیتال
- حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی
- صنعت فضایی
- پست هوشمند
خبرآنلاین در گفتوگو با وحید بهرامیان، مدیرعامل ژاکت به وضعیت کسبوکارهای حوزه آنلاین و درخواستی که از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم دارند، پرداخته است و از وی خواسته شد تا واکنش خود را به برنامههای ستار هاشمی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کند.
بحران نیروی متخصص در سالهای اخیر تشدید شده است
وحید بهرامیان در ابتدا به بحران نیروی متخصص در کسبوکارها آنلاین اشاره کرد و گفت:«در کشورهای سراسر دنیا رقابت برای به دست آوردن نیروهای متخصص در جریان است، چراکه تیم خوب میتواند برای شرکت دستاورد داشته باشد؛ ما از ابتدای کار با بحران منابع انسانی مواجه بودیم اما این بحران در سالهای اخیر تشدید شده است. در سالهای اخیر مجموعه ما نزدیک به ۱۵ نیروی متخصص را از دست داده است که برای ما خیلی آمار بالایی است.»
او در ادامه گفت:«به شکل قطعی این مهاجرت برای سایر مجموعههای فعال در بستر آنلاین در کشور نیز بوده است و هزینههای زیادی را روی دست مجموعهها گذاشته است؛ افراد متخصص کمتری در حوزهها ماندهاند و این افرادی که ماندهاند نیز، قیمتی شدهاند.»
تورم هزینه اداره کسبوکارها را افزایش داده است
مدیرعامل ژاکت در ادامه گفت:«در آن سوی ماجرا تورم در سطح جامعه از کسبوکارها جلوتر است، ما یکبار در سال ۱۳۹۷ جذب سرمایه داشتیم و پس از آن دیگر این فرایند را ادامه ندادیم تا کسب و کار روی پای خود بایستد و حتی تصمیم به سرمایهگذاری بر روی سایر کسبوکارها را نیز گرفتیم و در نتیجه اداره کسب و کار به خودی خود پرهزینه است و حال اگر در جامعهای با تورم سالانه ۱۰۰ درصدی مشغول به کار باشی، کار چه برای کارفرما و چه برای نیروی متخصص که نیازمند دریافتی بالاتر است، بسیار سختتر میشود.»
بهرامیان در ادامه گفت:«شکلگیری مجموعه ژاکت بر اساس تبدیل کردن تهدیدها به فرصتها بوده است؛ ما در جامعه زندگی میکنیم که تحریم ها بر نانوایی سر کوچه نیز تاثیر میگذارد و چه برسد به کسبوکارهای آنلاین که توسعهدهندگان آن در دسترسی به سایتها مرجع دچار مشکل میشوند.»
محدودسازیهای داخلی برای ما آسیبزننده است
وی در ادامه افزود:«از طرفی ما از محدودسازیهایی که از داخل اتفاق میافتد نیز آسیب میبینیم، مانند بسته شدن برخی از سایتها مانند کلادفلر، درواقع دسترسی آزاد به اینترنت جهانی به رشد ما کمک میکند، چراکه خیلی از سرویسدهندههای خارجی با هزینه پایینتر خدمات با کیفیتی را ارائه میکنند. ما تا آنجایی که مقدور بوده است از خدماتدهندگان داخلی استفاده کردهایم اما برخی از فناوریها در داخل کشور وجود ندارد. از طرف دیگر زیرساختهای داخلی در وضعیت مطلوبی نیستند و هربار که اختلالی در اینترنت ایجاد میشود، ما به عنوان کسبوکاری که تمام بستر آن بر روی اینترنت است، واقعا آسیب میبینیم.»
او در ادامه گفت:«با اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، خیلی از کسبوکارها دست به تعدیل نیرو زدند؛ اما ما پشت نیروهای خود ایستادیم اما خیلی آسیب دیدیم و مجبور شدیم تا منابع خود را مصرف کنیم، چراکه دسترسی به اینترنت وجود نداشت و ما درگیر افت شدیدی شدیم و عدم دسترسی به اینترنت آزاد و اختلال آن بیشترین آسیب را در سالها اخیر به ما زده است.»
اینترنت ملی سرعت رشد ما را کند میکند
وحید بهرامیان در واکنش به احتمال تداوم اجرای شبکه ملی اطلاعات در دولت چهاردهم، گفت:« ما شرکت نرمافزاری هستیم و تمام عملیات ما براساس نرمافزار است؛ نرمافزار مانند حوزه برقالکترونیک نیست که اگر آخرین فناوریهای روز دنیا ساخته شود، به خاطر تحریمها به ما فروخته نشود، زمانی که نرمافزاری عرضه میشود تمام کاربران میتوانند از آن استفاده کنند؛ ما سعی کردهایم که همواره در این مسیر حرکت کنیم و با استفاده از هوش مصنوعی نیز خدمات خود را بروز نگه داریم اما اگر اینترنت ملی شود، دسترسی ما به منابع جهانی نیز محدود میشود و سرعت رشد ما قطعا کند خواهد شد.»
مدیرعامل ژاکت در ادامه افزود:«شاید افرادی فکر کنند که کسبوکارهایی مانند ژاکت از این اتفاق نفع ببرند اما توسعهدهنده من نیز نمیتواند به آخرین محصولات عرضه شده دسترسی پیدا کند و آن را بومیسازی کند و وارد کشور کند و ما امروز زیرساختی را در اختیار نداریم که جامعه ما رشد پیدا کرده باشد و حمایتهایی را دریافت کرده باشد تا اگر درها را ببندیم، بتوانیم روی پای خود بایستیم. به عنوان مثال ما در کشور ابزار تحلیل مشتری مانند گوگل آنالتیکس را نداریم و اگر هم ابزاری در این خصوص ساخته شود، رایگان در اختیار ما قرار نمیگیرد و به جای اینکه بتوانم از خدمات رایگان استفاده کنم باید هزینه هنگفتی برای آن بپردازم و در شرایطی که بیمه و مالیات ما را در منگنه گذاشتهاند و هزینههای ما را روزبهروز بالا میبرند، اگر قرار باشد که دروازهها نیز بسته شود و نتوانیم به ابزارها دسترسی داشته باشیم، قطعا لطمه خواهیم دید.»
۲۲۷۲۲۷