شناسهٔ خبر: 68302684 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

گلکسی a25 در برابر ردمی نوت ۱۳؛ نبرد میان رده‌های اقتصادی

صاحب‌خبر -

تورم و فشار اقتصادی در چند سال اخیر سبب افزایش قیمت محصولات مختلف از جمله گوشی هوشمند شده است. این موضوع سبب شده برخی از افراد توان خرید گوشی‌های گران‌قیمت را نداشته باشند و به دنبال خرید محصولی باشند که علاوه بر داشتن امکانات و کیفیت عالی، مقرون به صرفه نیز باشد.

در این مطلب قصد داریم شما را با دو مورد از بهترین و اقتصادی‌ترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر آشنا کنیم. گلکسی a25 و ردمی نوت 13 دو مورد از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات هستند که در ادامه به بررسی ویژگی‌های این دو می‌پردازیم.

مقایسه گلکسی A25 با ردمی نوت 13

دو میان رده گلکسی a25 و ردمی نوت13 از نظر مشخصات ظاهری و فنی با هم شباهت‌­ها و تفاوت­‌هایی دارند که قبل از خرید باید به خوبی با آنها آشنا شوید:

1ـ کیفیت ساخت

گوشی سامسونگ گلکسی a25 و گوشی شیائومی ردمی نوت 13 هر دو کیفیت ساخت و ظاهر خوبی دارند. این دو گوشی در برخی موارد مشابه و در برخی دیگر از هم متفاوت هستند. از جمله:

وزن

وزن گوشی ردمی نوت 13 حدود 188 گرم بوده در حالی که گلکسی a25 حدود 198 گرم وزن دارد. این موضوع سبب شده کاربران در هنگام استفاده از ردمی نوت 13 احساس خستگی نکنند و این یک مزیت محسوب می‌شود.

بدنه گوشی

برای ساخت بدنه هر دوی این میان‌ رده‌ها از پلاستیک استفاده شده است. در ساخت ردمی نوت 13 از استاندارد IP54 استفاده شده، بنابراین این گوشی در برابر فشار، ضربه، پاشش آب و گردوغبار مقاومت بالایی خواهد داشت. برای افزایش مقاومت صفحه نمایشگر استفاده از لایه شیشه‌ای بادوام (گوریلا گلس) یک مزیت برای ردمی محسوب می‌شود؛ در حالی‌که گلکسی A25 هیچ‌گونه استاندارد محافظتی ندارد.

نمایشگر

گلکسی a25 با حاشیه‌های نسبتا عریض نمایشگر، نماینده بهترین گوشی اقتصادی بوده؛ در حالیکه حاشیه نمایشگر گوشی شیائومی ردمی نوت 13 ظریف، باریک و استاندارد است‌. باریک بودن حاشیه نمایشگر در شیائومی نوت 13 یک نقطه قوت بوده و سبب شده که از نظر ظاهری به میان‌ رده‌های موجود در بازار بسیار شبیه باشد.

دوربین‌ها

بر روی پشت قاب گلکسی a25 سه عدد سنسور دوربین هم‌اندازه به صورت عمودی قرار دارد که فلش LED را نیز می‌توان در سمت راست این سنسورها مشاهده کرد. سنسورهای دوربین ردمی نوت 13 هم‌اندازه نیستند و مجموع دوربین‌ها از دو سنسور بزرگ و یک سنسور کوچک تشکیل شده و فلش LED نیز در کنار سنسورهای دوربین قرار گرفته است.

گلکسی a25 گلکسی a25

2ـ کیفیت نمایشگر

صفحه نمایشگر گوشی ردمی نوت 13 بزرگتر بوده و 6.67 اینچ است؛ در حالی‌که که A25 از صفحه نمایش 6.5 اینچی بهره می‌برد. از ویژگی‌های مشابه این دو میان رده می‌توان به نمایشگر OLED، رزولوشن با وضوع FULL HD PLUS و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز اشاره کرد.

شدت روشنایی در این مدل گوشی سامسونگ 1000 نیت و در مدل شیائومی 1600 نیت است. از نظر تفکیک و دقت نمایش رنگ‌ها این دو گوشی نسبت به هم برتری نداشته و همانند هم عمل می‌کنند.

3ـ باتری و شارژ

ظرفیت باتری در هر دو گوشی سامسونگ و شیائومی 5000 میلی آمپر بوده و آزمایشات نشان داده که باتری گوشی ردمی نوت 13 در کاربری‌های روزانه حدود یک ساعت بیشتر دوام خواهد آورد. گوشی A25 با شارژ سریع 25 واتی سازگار بوده اما متاسفانه این شارژر در جعبه گوشی موجود نبوده و باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید. در مقابل ردمی نوت 13 از شارژر سریع 33 واتی پشتیبانی می‌کند که همراه با خود گوشی به فروش می‌رسد.

گلکسی a25 گلکسی a25

4ـ مشخصات دوربین

گلکسی A25 و ردمی نوت 13 هر دو مجهز به سه دوربین واید، اولترا واید و ماکرو هستند که در صورت وجود نور کافی می‌توانند عکس‌های خوبی بگیرند. حسگر 50 مگاپیکسل با پیکسل‌های 0.64 میکرومتر و به ابعاد 1/2.76 اینچ و دیافراگم F/1.8 از ویژگی‌های دوربین اصلی گلکسی a25 است. از مشخصات دوربین اصلی شیائومی نوت 13 می‌توان به حسگر 108 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 0.64 میکرومتر و به ابعاد 1/1.76 اینچ و دیافراگم F/1.8 اشاره کرد.

دوربین ماکرو در هر دو گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی مدل‌های نام‌برده مجهز به حسگر 2 مگاپیکسلی شده که آن را برای عکاسی از فاصله نزدیک بسیار مناسب کرده است. این دو مدل گوشی دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی با میدان دید 120 درجه و دیافراگم F/2.2 دارند اما متاسفانه عملکرد خوبی برای عکاسی در تاریکی ندارند.

دوربین سلفی گلکسی a25 حسگر 13 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.2 داشته در حالیکه ردمی نوت 13 مجهز به حسگر 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 شده است. کیفیت عکس‌های ثبت شده توسط دوربین سلفی این دو مدل گوشی تقریبا مشابه بوده اما a25 در تاریکی کمی بهتر از ردمی نوت 13 عمل می‌کند.

5ـ سخت افزار

گوشی سامسونگ a25 به تراشه قوی Exynos 1280 با لیتوگرافی 5 نانومتر و 2 هسته‌ای Cortex A_78 با فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتز و Cortex A_55 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز مجهز شده است.

تراشه به کار رفته در گوشی شیائومی ردمی نوت 13 از نوع Snapdragon 685 و 4 هسته‌ای Cortex A73 با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز و 4 هسته‌ای Cortex A_53 با فرکانس کاری 1.9گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی در بهترین گوشی اقتصادی شیائومی ردمی نوت 13 از نوع Adreno 610 و در گوشی سامسونگ گلکسی A25 از نوع Mali_ G68 خواهد بود که عملکردی خوبی از خود نشان می‌دهد.

6ـ نرم افزار و رابط کاربری

رابط کاربری استفاده شده در a24 از نوع One UI و در ردمی نوت 13 از نوع MIUI است. با اینکه رابط کاربری MIUI امکانات زیادی را به کاربر ارائه می‌دهد؛ اما به‌دلیل طراحی شلوغ، تبلیغات و باگ‌های مختلف سلیقه بسیاری از افراد نیست.

این میان رده شیائومی با اندروید 13 و MIUI 14 وارد بازار شده و به محض روشن کردن آن HyperOS 14 را دریافت می‌کند. گلکسی a25 تا سه سال بروزرسانی شده و اندروید 18 را نیز دریافت خواهد کرد در حالی‌که اندروید 16 آخرین نسخه اندروید دریافت شده توسط نوت 13 است.

سخن پایانی

دو مدل از میان رده‌های گوشی سامسونگ و شیائومی به ترتیب a25 و ردمی نوت 13 هستند. این دو گوشی در ازای کیفیت و امکانات خوبی که به کاربران خود ارائه می‌دهند، قیمت مناسبی دارند. در این مقاله سعی کردیم گلکسی a25 و گوشی شیائومی نوت 13 را از نظر کیفیت ساخت، عملکرد دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار مورد بررسی قرار دهیم.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما