شناسهٔ خبر: 68297604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد:

دخالت افراد غیرمجاز در امور پزشکی تهدیدی برای سلامت جامعه است

آزیتا یوسفیان

رئیس سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد گفت: دخالت افراد غیرمجاز در امور پزشکی یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جامعه است.

صاحب‌خبر -

دکتر علاالدین شیخی در گفت‌وگو با ایسنا و با تبریک فرا رسیدن روز پزشک و روز داروساز، اظهار کرد: پزشکان در طول تاریخ به عنوان گروه مرجع و مورد اعتماد مردم همواره پاسخگوی نیازهای سلامت آنان که بزرگترین نعمت محسوب می‌شود بوده و هستند.

وی اضافه کرد: در حوادث و بلایای طبیعی و هشت سال دفاع مقدس و در بحران کروناویروس، جامعه پزشکی شهدای گرانقدری را تقدیم ملت عزیز کرده است و بنده به نوبه خود از زحمات همکاران پزشک و دارو ساز نهایت تشکر می‌کنم که با توجه‌ به بحران‌ها و مشکلات همیشه در خط مقدم برای ارتقاء سطح سلامت جامعه فعال بوده و هستند اما متاسفانه جامعه پزشکی اعم از پزشکان و داروسازان مشکلاتی دارند که باید مرتفع شوند.

 عدم تعرفه‌گذاری علمی براساس قیمت تمام شده از مشکلات پزشکان است

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های لرستان بیان کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به حقوق بسیار پایین در سیستم دولتی و خصوصی علیرغم مسئولیت سنگین(مخصوصا پزشکان عمومی) و عدم پرداخت به موقع مزایا(کارانه-ماندگاری-مقیمی) به نحوی که الان حدود یکسال است که این مزایا پرداخت نشده است، اشاره کرد.

شیخی اضافه کرد: با توجه به اینکه پزشکان عمومی شاغل در اورژانس و مراکز درمانی هستند متاسفانه با عدم پرداخت به موقع مزایا و حقوق پایین تمایلی به ارائه خدمت در اورژانس‌ها ندارند و جذب حوزه‌های دیگر می‌شوند.

وی گفت: هجمه‌های سالیان اخیر توسط برخی رسانه‌هاو حتی صداوسیما و ... به جامعه پزشکی، باعث سلب اعتماد بیماران شده که این امر می‌تواند در روند درمان بیماران اختلال ایجاد کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد با بیان اینکه مالیات‌های سنگین در مناطق محروم که در بعضی از موارد از مناطق برخوردار بیشتر است موجب مهاجرت پزشکان به شهرهای بزرگ شده است، اضافه کرد: برخوردهای نامناسب بعضی از سازمان‌ها همچون شهرداری موجب دلسردی همکاران شده است؛ پایین بودن تعرفه‌ها و عدم تعرفه‌گذاری علمی براساس قیمت تمام شده از دیگر مشکلات پزشکان است.

شیخی تصریح کرد: مهاجرت پزشکان با توجه به مزایای خوبی که در کشورهای همسایه به همکاران گروه پزشکی پرداخت می‌شود روند پر سرعتی را به خود گرفته است که این تهدید برای جامعه محسوب می‌شود.

بیشترین مشکل را در حوزه زیبایی و پوست و دندانپزشکی داریم

وی با انتقاد از دخالت افراد غیرمجاز در امور پزشکی، این موضوع را یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جامعه برشمرد و با بیان اینکه در حوزه زیبایی و پوست و دندانپزشکی بیشترین مشکل را داریم و افرادی به عنوان آرایشگر در امور زیبایی دخالت کرده و چندین پرونده منجر به آسیب در محاکم قضایی تشکیل شده است، گفت: این افراد متاسفانه در رسانه‌ها تبلیغات گسترده‌ای دارند که موجب جدب بیماران و ایجاد خطرهای جانی برای آنان شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی خرم‌آباد افزود: نقش صداوسیما و رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم  خیلی مهم است تا جلوی مراجعه با این مراکز گرفته شود؛ قبلا مجازات‌ها در این مورد بازدارنده نبود اما با تغییرقانون مجازات‌های سنگین برای افراد غیرمجاز تعیین شده است.

شیخی همچنین افزایش ظرفیت دانشجویان گروه پزشکی بدون گسترش بسترهای لازم و استاندارد را موجب افت شدید آموزش دانست و با بیان اینکه متاسفانه وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، راه تامین متخصص در مناطق محروم را افزایش بی‌رویه دانشجو و رزیدنت می‌دانند که با توجه‌ به نبود زیرساخت استاندارد عملا غیر ممکن است، یادآور شد: برای ماندگار شدن و جلوگیری از مهاجرت پزشکان مخصوصا در مناطق محروم حفظ احترام و منزلت و انگیزه‌های تشویقی مانند پرداخت به موقع کارانه، حق مقیمی، حق ماندگاری، کاهش مالیات بر درآمد و تامین مسکن مناسب می‌تواند موثر باشد.

مسئولین در مورد مشکلات پرداختی به پزشکان اهتمام بیشتری داشته باشند

وی گفت: در مورد دستورالعمل‌های صادره متاسفانه بیشتر برمسئولیت و وظایف پزشکان تاکید می‌شود در حالیکه لازم است مسئولین مربوطه به سایر قسمت‌هایی که مربوط به خودشان است و بیشتر در مورد مسائل پرداختی است نیز توجه کنند.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های لرستان بیان کرد: رابطه پزشکان پیشکسوت و جوان بایستی بر اساس احترام متقابل باشد و به پزشکان جوان عرصه رشد بدهند. برای عزیزان داروساز هم مشکلات مالیات و عوارض شهرداری و عدم پرداخت مطالبات بیمه ای و اجاره‌ بهاهای سنگین و مهمترین آن حکم جدید دیوان مبنی برای تاسیس داروخانه توسط غیرداروساز که همان مصداق دخالت غیرمجاز است، موجب دلسردی این همکاران شده است.

شیخی گفت: این مشکلات متاسفانه برای پزشکان جوان و طرحی و ضریب کا مخصوصا در مناطق محروم شدیدتر بوده که امیدواریم در دولت جدید و با انتخاب وزیری شایسته تا اندازه‌ای این معضلات حل شود.

وی یادآور شد: از رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما درخواست دارم در حفظ منزلت جامعه پزشکی کوشا بوده و از هرگونه خدشه‌دار کردن اعتماد مردم به این قشر زحمتکش خودداری شود.

انتهای پیام

نظر شما