شناسهٔ خبر: 68294668 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جانشین یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

انسان‌ها، عامل اصلی ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها هستند

جانشین یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طبق بررسی‌های انجام شده دلیل ۹۵ درصد آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور عامل انسانی بوده و مهمترین دلیل آتش‌سوزی نیز تفکر غیرکارشناسی و اشتباه کشاورزان در آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول و اختلافات مرتعی دامداران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، ابراهیم پیرزادیان، امروز_ چهارشنبه سی‌ویکم مرداد_ در نشست هم‌اندیشی ریشه‌یابی دلایل و پیشگیری از آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی شهرستان باشت اظهار کرد: زاگرس خاستگاه تمدن‌های مختلف از گذشته تاکنون بوده است و به لحاظ وجود جنگل‌های انبوه و نیمه‌انبوه، تمام احتیاجات بشر از گهواره تا لحد را تأمین و هم‌اکنون نیز ۴۰ درصد آب کشور را تولید می‌کند.

وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد دارای تنوع غنی گیاهی است و حدود ۸۷ درصد سطح این استان را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد که ضروری است برای حفاظت و صیانت این سرمایه بزرگ تدبیری کنند.

جانشین یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، خواستار ورود ریش‌سفیدان، معتمدین و متنفذین در هیئت صلح و سازش استان‌ها و شهرستان‌های کشور برای رفع مشکلات متعدد از جمله آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس شد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده دلیل ۹۵ درصد آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کشور عامل انسانی بوده و مهمترین دلیل آتش‌سوزی نیز تفکر غیرکارشناسی و اشتباه کشاورزان در آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول و اختلافات مرتعی دامداران است.

سیدعلی رجایی‌منفرد، دادستان شهرستان باشت گفت: زاگرس نقش مهمی در اکوسیستم و اقلیم کشور دارد، اما به اندازه اهمیت آن، توجه و حمایت نمی‌شود و به نوعی در حق زاگرس در مرکز کشور از طرف تصمیم‌گیران بی‌مهری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید قوانین و حمایت‌های خاصی برای حفاظت و احیای زاگرس در نظر گرفته شود، افزود: در پروژه‌های عمرانی قبل از انجام مناقصه، مجوزهای لازم از منابع طبیعی و محیط زیست گرفته نمی‌شود و این خود به یک چالش تبدیل شده‌است.

رجایی با تأکید بر اینکه طبق قانون با عاملان آتش‌سوزی‌های عرصه‌های طبیعی و کوتاهی ادارات در زمینه اطفای حریق برخورد می‌کنیم، تصریح کرد: سه پرونده برای عاملان آتش‌سوزی‌ها و ۲۰ پرونده برای کشاورزانی که بقایای محصولات زراعی خود را آتش زدند، تشکیل شده و مراحل قضائی آنها در حال انجام است.

وی واگذاری‌های بی‌رویه و بی‌مورد، نبود هماهنگی ادارات در صدور مجوز برای فعالیت در اراضی ملی، اختلافات مرتعی بهره‌برداران، کمبود نیرو و تجهیزات در منابع طبیعی و محیط زیست را از مهمترین دلایل تخریب منابع طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل باید توسط مسئولان و متولیان امر تدبیری شود.

نظر شما