شناسهٔ خبر: 68298031 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لیگ برتر فوتبال اندر خم یک کوچه بن بست  

شیراز-ایرنا- ۲۴ سال از حرفه ای شدن فوتبال درکشورمان گذشت اما این رشته پرطرفدار علاوه بر حاشیه های فراوان از نظر زیرساخت و نبودن زمین های مناسب به ویِژه درپایتخت هنوز اندرخم یک کوچه بن بست قرار دارد و معلوم نیست این چالش ها چه زمانی برطرف می شود و این رشته محبوب به آرامش می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارایرنا،‌ بیست و چهارمین دوره لیگ برتر فوتبال در حالی از هفته گذشته آغاز شد که بسیاری از تیم ها به ویژه استقلال و پرسپولیس، به دلیل نداشتن ورزشگاه، بازی های خود را به ناگزیر در شهرهای اراک و قزوین برگزار کردند و این در حالی است که تا چندی دیگراین دو تیم میزبان لیگ نخبگان آسیا هستند.

ساخت ورزشگاه آزادی در ۲ سال،‌ زمان تعمیرات نامعلوم

ورزشگاه آزادی تهران طی ۲ سال ساخته شد و در سال ۱۳۵۰ برای میزبانی بازی های آسیایی ۱۹۷۴ تهران رسما به بهره برداری رسید و این پرسش مطرح می شود که این مجموعه بزرگ ورزشی که در ۲سال ساخته شده چرا چندین سال است که برای تعمیرات آن زمان صرف می شود؟

معلوم نیست تعمیرات این ورزشگاه قدیمی و بزرگ که آبروی ورزش ایران است چه زمانی پایان می یاید در حالی که اگر به جای صرف این همه وقت وهزینه های زیاد که برای تعمیرشده صرف ساخت یک ورزشگاه جدید می شد تاکنون به بهره برداری رسیده بود.

اینکه چرا سالهاست ورزشگاه آزادی به دلایل مختلف زیر بار تعمیرات می رود و تمام هم نمی شود پاسخی است که مسئولان شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش باید بدهند.

لیگ برتر فوتبال اندر خم یک کوچه بن بست   ورزشگاه آزادی

بازیکنان با کیفیت خارجی در کدام زمین کیفیت خود را نشان دهند؟/ وحشت از زمین نقش جهان

حضوربازیکنان با کیفیت خارجی همچون کوین یامگا، رافائل سیلوا، جلال‌وحشت از زمین نقش جهان الدین ماشاریپوف، گوستاوو بلانکو، ارونوف، ولسیانی، ‌روبرتو تورس و استوین اندوزی ستاره نامدارفرانسوی که جام جهانی ۲۰۱۸ را در کارنامه دارد می تواند لیگ حرفه ای ایران را جذاب تر کند.

اما اینکه این بازیکنان با تکنیک که خلاقیتشان بر روی زمین است در کدام زمین می خواهند هنرنمایی کنند و تماشاگران را به وجد بیاورند پاسخی است که مسئولان ورزش باید بدهند، وقتی استوین اندوزی فرانسوی فاتح جام جهانی که به تیم سپاهان اصفهان پیوسته زمین نقش جهان را ببیند طبیعی است که به فکر سلامتی خود که سنی هم ازش گذشته، باشد تا در چاله چوله های زمین این ورزشگاه که آبرویش به هنگام دیدار تیم های سپاهان و شباب الاهلی امارات در پلی آف لیگ نخبگان آسیا رفت،‌ مصدوم نشود.

لیگ برتر فوتبال اندر خم یک کوچه بن بست   ورزشگاه نقش جهان اصفهان

عاقبت کمک داور ویدئویی به فوتبال ایران آمد اما

اعتراض زیاد بازیکنان، دست اندرکاران تیم ها و تماشاگران در مسابقات فوتبال برتربر نحوه قضاوت داوران سالهاست که مطرح بوده اکثر تیم‌ها چه بازنده و چه برنده نسبت به قضاوت ها اعتراض داشته‌اند از این رو لزوم استفاده هر چه زودترکمک داور ویدئویی(VAR) در لیگ برتر فوتبال ایران بارها از سوی فیفا، کنفدراسیون آسیا تاکید شده بود که عاقبت وارد ایران شود.

این تکنولوژی از چه زمانی کلید خورد؟

در سال ۲۰۱۶، هیاتی از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) آزمایش هایی برای استفاده از بازبینی ویدئویی حین بازی فوتبال را تایید کردکه در همین سال اتحادیه فوتبال استرالیا اعلام کرد در صورت موافقت به عنوان یکی از مشارکت کنندگان در آزمایش کمک داور ویدئویی داوطلب خواهد شد.

پس ازآزمایش های متعدد در سال ۲۰۱۷، استرالیا در هفته ۲۶ لیگ خود بازی ۲تیم ملبورن سیتی و آدلاید یونایتد،به عنوان اولین کشور در بالاترین سطح لیگ باشگاهی از کمک داور ویدیوئی استفاده کرد.

لیگ برتر فوتبال اندر خم یک کوچه بن بست   اتاق کمک داور ویدئویی

تایید فیفا،هدف کاهش اشتباهات انسانی

در سال ۲۰۱۸، هیات بین‌المللی فوتبال در نشست سالانه عمومی فیفا ، استفاده از کمک داور ویدئویی را با هدف کاهش اشتباهات انسانی تأثیرگذار در نتیجه بازی با فلسفه تأثیر حداکثری ،دخالت حداقلی به اتفاق آرا تصویب کرد.

وی ای ار در لیگ برتر دوره بیست و چهارم، حق به حقدار رسید

عاقبت پس از کش و قوس های فراوان در نخستین هفته از لیگ برتردوره بیست و چهارم شاهد این تکنولوژی بودیم و در دیدار تیم های ذوب آهن اصفهان و پرسپولیس و استقلال تهران و شمس آذر قزوین رونمایی و قضاوت برای چند صحنه به کمک داور ویدئویی سپرده شد.

خطای مدافع تیم ذوب آهن روی مهاجم پرسپولیس پس از بازبینی رد شد و ۲ صحنه هم در دیدار استقلال شمس آذر رخ داد که یکی رای به پنالتی برای شمس آذر داده شد و دیگری هم صحنه ای بود که گل استقلال توسط کمک داور مردود شد اما در بازبینی، گل استقلال صحیح اعلام شد تا حرف و حدیث ها پایان یابد و دیگر خبری از جام های حرف دار نباشد و حق به حقدار برسد و تیمی که شایسته است جام بگیرد.

زمانی که در بازی ها از کمک داور ویدئویی استفاده شود دیگر نیازنیست که کارشناسان داوری نظر دهند که آیا توپ به دست خورد و یا دست به توپ، یا پنالتی و یا آفساید بود و یا نبود که دیگر سودی برای تیم های متضرر ندارد.

لیگ برتر فوتبال اندر خم یک کوچه بن بست   بازی استقلال و شمس آذر

هفت ورزشگاه ایران مجهز به وی ای آر می شود

چندی پیش کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در اظهار نظری گفتته بود: مردم ما فوتبال را دوست دارند و در یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم پیگیری کردیم قرار شد از محل بانک مرکزی اعتبارات ارزی به فدراسیون فوتبال و ۲.۷ میلیون یورو برای موضوع VAR کمک شود.

دغدغه مردم بر طرف شود

هاشمی اظهار کرد:‌رییس بانک مرکزی با مسئولان فدراسیون فوتبال مذاکره داشته و قرار است فدراسیون فوتبال هفت استادیوم کشور را به کمک داور ویدئویی مجهز کند و از آقای تاج رئیس فدراسیون فوتبال می خواهم دغدغه مردم را در این زمینه برطرف کند.

وی ای آر آمد

اما پیش از شروع لیگ برتردوره بیست وچهارم هفدهم مرداد ماه بود که مهدی محمد نبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد:‌ محموله VAR که صبح امروز وارد کشور شده بود، همین امروز از گمرک ترخیص شد و توسط همکاران ما یکی از این دستگاه‌ها به سمت استان مرکزی و ورزشگاهی که قرار است مسابقات آلومینیوم اراک در آن برگزار شود، حمل خواهد شد و بقیه دستگاه ها هم در سایر ورزشگاه ها راه اندازی می شود که این اتفاق به غیر از دو دیدار برای سایر بازیها رخ نداد و حتی در نقش جهان اصفهان هم نصب نشد تا بازی سپاهان و چادر ملو یزد با اشتباه داوری در دو صحنه تاثیر گذار پایان یابد.

لیگ برتر فوتبال اندر خم یک کوچه بن بست   بازی پرسپولیس و مس رفسنجان

عذرخواهی رئیس فدراسیون از استقلالی ها، ‌نوش دارو پس از مرگ جام

اما دریک اتفاق غیر منتظره و پس از گذشت حدود ۲ ماه از بازی تیم های پرسپولیس و مس رفسنجان در لیگ دوره بیست و سوم با گل آفساید و تایید کارشناسان منجربه قهرمانی تیم سرخ پوش شدٰ‌ تا اینکه مهدی تاج رئیس فدراسیون دراقدامی عجیب و با تاخیراز استقلالی ها عذر خواهی کند تا سوِژه ای جدید برای مخاطبان به ویژه طرفداران سرخآبی در شبکه های اجتماعی به وجود آید.

ممکن است رئیس فدراسیون دچارعذاب وجدان شده و تصمیم گرفت ازهواداران استقلال عذرخواهی کند درحالی که اگر وی ای آر در این بازی حساس وجود داشت کار به عذرخواهی هم کشیده نمی شد و نیاز به نوش دارو پس از مرگ جام نباشد.

خبرنگار مرکز شیراز*

نظر شما