شناسهٔ خبر: 68289331 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

بایدن سند محرمانه تقابل هسته‌ای با روسیه، چین و کره شمالی را تایید کرد

روزنامه نیویورک تایمز سه‌شنبه شب فاش کرد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سند محرمانه‌ای را تاکید کرده که بر اساس آن، به نیروهای مسلح ایالات متحده دستور داده شده است برای تقابل احتمالی هسته‌ای هماهنگ با روسیه، چین و کره شمالی آماده باشند.

صاحب‌خبر -

العالم-آمریکا

نیویورک تایمز نوشت این سند در ماه مارس به تایید بایدن رسید و دولت آمریکا تاکنون خبری در مورد آن منتشر نکرده است.

این اولین باری است که بایدن یک طرح محرمانه راهبردی هسته‌ای را به منظور تغییر جهت‌گیری راهبرد بازدارندگی هسته‌ای آمریکا برای تمرکز بر رشد سریع زرادخانه هسته‌ای چین تایید می‌کند.

این تغییرات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع آمریکا معتقد است که زرادخانه هسته‌ای چین طی یک دهه آینده با از نظر تعداد و تنوع تسلیحات با زرادخانه‌های هسته‌ای ایالات متحده و روسیه رقابت خواهد کرد.

این راهبرد بازنگری‌شده «راهنمای بکارگیری هسته‌ای» نام دارد و به دنبال آماده‌سازی آمریکا برای مقابله با چالش‌های احتمالی هسته‌ای هماهنگ از سوی روسیه، چین و کره شمالی است.

این سند هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد و کاملا محرمانه است و هیچ نسخه الکترونیکی از آن منتشر نمی‌شود و صرفا تعداد اندکی نسخه‌های چاپی آن در میان شمار کمی از مقام‌های امنیتی و فرماندهان وزارت دفاع آمریکا توزیع می‌شود.

انتظار می‌رود که دولت بایدن پیش از پایان کار خود کنگره را رسما از تغییر در راهبرد هسته‌ای این کشور مطلع کند. در هفته های اخیر ۲ مقام ارشد دولت بایدن این اجازه را یافتند که اشاره‌هایی به این تغییرات داشته باشند.

«ویپین نارانگ» از استراتژیست‌های پنتاگون پیش از آنکه این وازرتخانه را ترک کند و به دانشگاه ام. آی. تی برود، گفت: رئیس جمهور چندی پیش راهنمای بکارگیری تسلیحات هسته‌ای را در رابطه با چند دشمن دارنده سلاح هسته‌ای به‌روزرسانی کرد؛ خصوصا در رابطه با افزایش قابل توجه اندازه و تنوع زرادخانه هسته‌ای چین.

همچنین «پرانای وادی» مدیر ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور کنترل تسلیحات و عدم اشاعه هسته‌ای در ماه ژوئن به این سند و آمادگی آمریکا برای پاسخ به بحران‌های همزمان یا متوالی هسته‌ای با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای اشاره کرد.

وی در سخنان خود بر «لزوم بازدارندگی در مقابل روسیه، جمهوری خلق چین و کره شمالی به طور همزمان» تاکید کرد.

نظر شما