شناسهٔ خبر: 68288377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران:

تعدادی از روستاهای مازندران ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: روستاهای نوای آمل، یوش نور و اروست شهرستان ساری از استان مازندران ثبت جهانی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حسین ایزدی امشب _سه‌شنبه سی‌ام مرداد_ در جلسه پیگیری بر ثبت روستاهای مازندران با اشاره به انتخاب روستای کندلوس برای ثبت در لیست آثار جهانی، اظهار کرد: روند اجرایی ثبت این روستا در حال انجام است و سه روستای نوا در شهرستان آمل، یوش شهرستان نور و اروست شهرستان ساری نیز در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای ثبت این روستاها انجام شده و از شاخص‌های لازم آن در شواری ثبت نیز دفاع شده است، افزود: ویژگی‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فرد روستاهای نوا، یوش و اروست، فعالیت جوامع بومی، اقتصاد در روستا، حضور زنان در اقتصاد روستا و حفاظت محیط زیست از مهم‌ترین ویژگی‌های سه روستا برای ثبت در لیست میراث جهانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به وجود درخت ارس به‌عنوان یکی از ویژگی‌های خاص روستای اروست برای ثبت جهانی اشاره کرد و گفت: درخت ارس از جمله درختان جنگل‌های هیرکانی است که از بسترهای آبی زمین محافظت می‌کند تا کویر به سمت جنگل‌های هیرکانی امتداد پیدا نکند.

ایزدی با بیان اینکه خوشبختانه کاشت درخت ارس و داغ داغان در روستای اروست در حال انجام است، عنوان کرد: حفظ رودخانه‌های روستای یوش توسط کمیته مردمی روستا از جمله شاخص‌هایی است که در ثبت این روستاها به آن تاکید شده است.

وی به نیما پدر شعر فارسی در یوش، نخل نوا و آئین نور گون در روستای نوا، صنایع‌دستی زنان، اکوتورسم و چشمه سورت با ۱۱ چشمه و منطقه حفاظت شده چهاردانگه و بافت روستای اروست را از دیگر مؤلفه‌های ثبت این روستاها دانست و بیان کرد: ثبت روستاها در میراث جهانی در حفظ استقلال روستاها و حضور آن‌ها در بازار گردشگری و بازآفرینی فرهنگ، هنر و تمدن منطقه نقش تأثیرگذاری خواهد داشت‌.

نظر شما