شناسهٔ خبر: 68280215 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زاکانی: بخش عمده بدهی‌ شهرداری پس از ۲۰ سال تسویه شد

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران گفت: بعد از ۲۰ سال بخش عمده‌ای از بدهی‌هایی شهرداری را محاسبه و تسویه کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، علیرضا زاکانی روز سه‌شنبه در گردهمایی ائمه جمعه و جماعات استان تهران افزود: کل شهر را یکپارچه دیدیم و روح و جسم شهر را در هم تنیده محاسبه کردیم، مقصود از جسم شهر کالبد شهر و منظور از روح شهر سبک زندگی درست است. در این مدتی که بودیم بحث مان این بود پرونده‌های گذشته را ببندیم و برای آینده پرونده‌ای را باز نگذاریم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در دوره چهارم شورا میانگین تحقق درآمدی ۱۰۱ درصد و دوره قبل میانگین ۸۹ تا ۹۰ درصد بوده و میانگین دوره ما ۱۳۷ درصد است، بیان کرد: تحولات مختلفی در شهر دنبال شد و آنچه احساس می شد برای شهر ناشدنی است شدنی شد. مثلا دیروز سه ساعت و نیم برای خبرنگاران فقط اقدامات انجام شده در یک موضوع را توضیح دادم که این اقدامات برای بسیاری از آنها غیر قابل باور بود.

زاکانی اظهار کرد: امروز ۳۵ ماه و ۱۹ روز است که در شهرداری هستم، وقتی وارد شهرداری شدم با یک شهر، شهروندان و مدیریت شهری مواجه بودیم که شرایطی داشت؛ از جمله آنکه این وسعت ۷۰ هزار هکتاری از یک بی‌عدالتی برخودار بود و فاصله جنوب و شمال شهر بسیار زیاد بود و از یک ناپایداری و بی هویتی کالبدی و عدم توزیع متناسب خدمات و امکانات رنج می برد. شهر تهرانی که به گفته مقام معظم رهبری خودش یک کشور است آفت ها و آسیب‌هایی داشت.

شهردار تهران ادامه داد: تهران بعد از ۲۳۵ سال پایتختی دچار بدقوارگی بود. تهران از گذشته با یک الگوی درستی ساخته نشده بود یعنی با شهروندانی مواجه بودیم که ناراضی بودند و از طرفی الگوهای نادرست در این شهر رسوب کرده بود؛ چون تهران یک الگو برای سایر شهرهای کشور و اثر گذار است این موارد و مشکلات به سایر شهرها نیز تسری پیدا می کرد.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: با یک مدیریت شهری که یک مدیریت از نفس افتاده و بدهکار بود مواجه بودیم و وقتی سوال می کردیم که چرا کاری در شهر صورت نمی گیرد پاسخ می‌شنیدیم که ما بدهکاریم و برای حقوق پرسنل نیز سال ۹۹ برای سه ماه از بانک قرض گرفته شده است.

شهردار تهران گفت: پیامی را از دو نفر از شهرداران سابق مناطق شهرداری دریافت کردم. پیام این بود؛ یکی از آنها به بنده گفت با این وضعیت به سر ماه نمی‌رسید و نفر دوم گفت که به سال نمی رسید؛ اما خدا لطف کرد و خودش باب نجاتی برای ما فراهم کرد و شرایط به سمتی رفت که امروز در این مدت نه تنها مستاصل نشدیم بلکه یک مسیر جدیدی در شهر باز شد.

ائمه جماعات و روحانیون پرچمداران تحول روحی شهر

زاکانی با بیان اینکه شهرداری خود را به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل کرده است، افزود: سه ماه پیش که خدمت یکی از بزرگان رسیدم عرض کردم که در تمام موارد از جمله ساخت وساز و حمل و نقل نرم های گذشته را شکسته و از آنها عبور کرده ایم، امروز توانسته ایم تحولات چهارگانه یعنی تحول کالبدی، تحول در روح شهر، تحول درون شهرداری و تحول فناورانه و هوشمندسازی را انجام دهد که سخت ترین آن تحول روحی شهر است که شما عزیزان و ائمه جماعات و روحانیون پرچمداران این تحول هستید.

شهردار تهران یادآور شد: ایده مسجد محوری همه ارکان خود از جمله افراد، خانواده ها و نهادها را برای تحول بر محور مسجد بسیج می کند و ما خودمان را موظف به پشتیبانی می دانیم و باید کمک کنیم که مساجد توسعه پیدا کنند و احیا شوند. وظیفه ما دخالت نیست بلکه کمک هم در حوزه کالبد مساجد و هم در حوزه نرم این موضوع است.

وی افزود: کار ممتاز ما کاری است که بر محور مسجد، خانواده و مدرسه در طرح آرمان انجام می شود؛ کارهایی مانند محرم شهر، راهپیمایی غدیر و اجتماع امام رضایی ها و سایر رویدادهای تعریف شده هم هستند.
زاکانی با بیان اینکه کار ماندگاری که برای ما موضوعیت دارد خدمت به مسجد و ایجاد زمینه تحول محله بر محور مسجد است، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب هیچ شهرک الگویی در تهران ساخته نشده است و ما سال گذشته بعد از چندین ماه کار تحقیقی به یک الگویی در رابطه با ساخت شهرک الگو رسیدیم که در این شهرک ها مسجد محور است و مراکز آموزشی در کنار آن است و مراکز ورزشی در پایین آن قرار دارد. ۲۶ مجوز برای این شهرک ها داریم.

ساخت مسجد در پارک‌ها باعث ارتقای معنوی می‌شود

شهردار تهران اضافه کرد: هر مجموعه ای که بالای ۲۰۰ واحد است باید کنار آن مسجد ساخته شود و در پاسخ به عده ای که جیغ می کشند که چرا در پارک ها مسجد می سازند باید گفت که اگر مسجد در جایی ساخته شود باعث سلامت و رشد و ارتقای معنوی آنجا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت طرح آرمان گفت: طرح آرمان سه دوره در حال فعالیت است و در این طرح به حوزه علمیه تکیه کردیم و ما به عنوان مدیریت شهری اعلام کردیم که به حوزه علمیه نیاز داریم و ۱۸۰۰ نفر به ما معرفی شدند که این عدد به ۳ هزار نفر نیز خواهد رسید. هدف گذاری ما این است که این افراد ۸۰۰ مسجد و ۱۶۰۰ مدرسه را به هم وصل کنند و ما از این کار پشتیبانی کنیم و این افراد به مساجد بیایند و علما و امام جماعت مساجد بتوانند دانش آموزان را به سمت مسجد سوق دهند و از طریق مسجد پیام آور تحول محله شوند. موفقت این کار به شما بزرگواران بر می گردد و شما محور و نخ تسبیح این کار هستید. ۱۸۵ هزار دانش آموزان در این طرح در این تابستان شرکت کردند.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰۰ هزار نفر و سال گدشته یک میلیون و ۲۰ هزار نفر در ۲۰ رشته ورزشی تحت عنوان مسابقات قهرمان‌شهر با هم رقابت کردند و الان دنبال می کنیم که مساجد بر حوزه ورزش تقویت شوند و تیم‌های ورزشی‌ از بعد مسجد شکل بگیرد و مسابقات در سطح منطقه و بعد از آن در سطح شهر انجام شود. در بخش قرآن و عترت و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز رویدادهایی در حال انجام است.

باید بر مدار و محور مسجد روح شهر تغییر پیدا کند

شهردار تهران در پایان خاطرنشان کرد: چیزی که ما به عنوان مدیریت شهری دنبال می کنیم این است که نوکری کنیم که کالبد شهر تغییر پیدا کند و چیزی که به دست شما گره آن باز می شود سبک زندگی شهر و روح شهر است که محور آن مسجد است. ما در خدمت شما برای کمک هستیم. تمام توجه این است که بر مدار و محور مسجد روح شهر تغییر پیدا کند هر چند به ما در رابطه با انجام این اقدامات هجمه های زیادی می شود اما ما این مسیر را می رویم و شما در اصلاح مسیر و اینکه چگونه خدمات مان را تشدید کنیم، می توانید به ما کمک کنید.

به گزارش ایرنا، مراسم گردهمایی ائمه جماعات به مناسبت سالروز جهانی مسجد، صبح امروز- سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳- با حضور شهردار تهران در مجتمع آدینه شهر تهران برگزار شد.

نظر شما