شناسهٔ خبر: 68277510 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بازدید کولیوند از روند خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در ۵ مرز ایران

کولیوند با عزیمت به مرز‌های منتهی به کشور عراق، از نزدیک در جریان عملیات بهداشتی و امدادی هلال احمر در ایام اربعین قرار گرفت و در حضور میدانی خود، بر ایمن‌سازی مرز‌ها برای برگزاری مراسمی‌کم حادثه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ پیرحسین کولیوند به عنوان نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین حسینی برای بازدید از روند خدمات‌رسانی به زائران پیاده‌روی اربعین حسینی، از ۵ مرز مهران، باشماق، خسروی، شلمچه و چذابه بازدید کرد.

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین در این سفر از پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر، درمانگاه‌ها، سایبان‌های تعبیه شده در مرز‌ها جهت فراهم آوردن رفاه حال زائران، تونل‌های هوای سرد و همچنین روند تردد زائران و بررسی حفظ سلامت آن‌ها بازدید میدانی کرد.

گرم‌ترین مرز ایران و عراق

رئیس جمعیت هلال‌احمر در گام نخست و درحاشیه بازدید از نحوه خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه، گفت: با توجه به افزایش گرمای هوا، تسهیلات و امکانات خوبی در مرز شلمچه برای تردد آسان زائران حسینی تدارک دیده شده و شیوه خدمات‌رسانی، رضایتمندی زائران را در پی داشته است.

وی به اعزام و استقرار بیش از ۲۰۰ دستگاه آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و خودرو‌های نجات در خاک عراق اشاره کرد و افزود: با همکاری طرف عراقی، در شهر‌های کاظمین و سامرا ۲ بیمارستان برای ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین حسینی اختصاص یافته است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به سایر مراکز درمانی تجهیز شده برای مراسم پیاده روی اربیعن، بیان کرد: در شهر نجف علاوه بر بیمارستان امام علی (ع)، ۴ بیمارستان عراقی و در مسیر نجف به کربلا نیز ۴ بیمارستان دیگر در اختیاراین جمعیت قرار دارد و ۳۲ پایگاه سطح یک، دو و سه نیز به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند.

«شیب» آماده خدمت‌رسانی به زائران

پس از این بازدید، کولیوند برای ساعاتی وارد خاک عراق شد و در حین بازدید از درمانگاه «شیب» ضمن ابلاغ خداقوت رئیس جمهوری و معاون اول به کادر درمان مستقر در این درمانگاه بر ارائه هرچه بهتر خدمات به زائران بیمار تاکید کرد.

شیب، مرکز درمانى مشترک جمعیت هلال احمر و حشدالشعبى در نقطه صفر مرزى، بعد از مرز چذابه و در خاک کشور عراق است که تیم هاى درمانى هلال احمر در آن به زائران خدمت‌رسانی مى کنند.

در این مرکز درمانی مشترک که با ۱۲ تخت بیمارستانی در نقطه صفر مرزی فعال است؛ جمعیت هلال احمر ایران به کمک نیرو‌های حشد الشعبی عراق در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند. لازم به ذکر است که تامین دارو برای این مرکز درمانی توسط دولت ایران و عراق انجام شده است.

این مرکز درمانی دارای دستگاه‌هایی همچون ونتیلاتور، اکسیژن، ساکشن و سایر تجهیزات تخصصی بوده و کار درمان و احیای بیمار را انجام می‌دهند.

کولیوند در مسیر بازگشت، بازدیدی چند ساعته از مرز چذابه و لجستیک مستقر در منطقه داشت که در جریان این بازدید گفت: با سایبان‌ها و تونل‌های هوای سرد و همچنین درمانگاه‌های هلال احمر که برای زائران تعبیه شده است، شرایط خوبی برای خدمات‌رسانی به مردم فراهم شده است.

بازخورد خدمات رسانی هلال احمر در روز‌های اخیر در مسیر‌های منتهی به عتبات عالیات یکی دیگر از موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفت. کولیوند در این خصوص خاطرنشان کرد: با همت نیرو‌های هلال احمر و داوطلبان پوشش سراسری بی‌نظیری ایجاد شده و درمانگاه‌های هلال احمر در داخل خاک ایران و عراق مستقر شده اند و رضایت مندی مردم به همین واسطه خیلی خوب است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به چالش‌های پیش رو در مراسم پیاده روی اربعین توضیح داد: مشکلی که هم اکنون با آن مواجه هستیم، حضور برخی از اتباع خارجی فاقد مجوز در پشت مرز است که طرف عراقی اجازه ورود به آن‌ها نمی‌دهد.

نماینده رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: دستگاه‌های متولی باید اعلام کنند که اتباع فاقد مجوز، اقدام به سفر نکنند چرا که طرف عراقی اجازه ورود نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در داخل خاک عراق خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی به زائران ارائه می‌شود و هیچ زائری تا این لحظه به علت گرمازدگی جان خود را از دست نداده است.

کولیوند اشاره‌ای به تلاش‌های آموزشی و نتایج ملموس رویکرد آموزش محور در عرصه‌های مختلف داشت و در این رابطه گفت: ازدحام جمعیت در ساعات پایانی روز در مرز‌ها بیشتر است که نشان دهنده تاثیرگذاری آموزش‌های ارائه شده به مردم است، چرا که مردم به این مسئله آگاه شده اند که نباید در طول روز که اوج گرمای هوا است اقدام به پیاده روی کنند.

کولیوند با بیان اینکه در کربلا ۶ بیمارستان به زائران خدمات درمانی ارائه می‌کنند، ادامه داد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ موکب مردمی و همچنین ۶ هزار نفر نیرو در حال خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی به زائران هستند.

وی تصریح کرد: ۲ هزار نیرو به عنوان طبیب الدوار در خاک عراق خدمات‌رسانی می‌کنند و علاوه بر آن نیز همکاران بهداشت محیط و مدیریت بیماری‌های واگیر زائران را رصد و پایش می‌کنند که خوشبختانه تا به امروزهیچ گونه گزارشی مبنی بر بیماری‌های واگیردار را نداشتیم.

این مقام مسئول با بیان این که همچنان حوادث ترافیکی خسارت زا بوده و باید تمهیداتی ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده شود، اظهار کرد: تا به امروز چند حادثه ترافیکی رخ داده که بلافاصله توسط جمعیت هلال‌احمر با همکاری اورژانس و حشد الشعبی عراق، امدادرسانی به زائران حادثه دیده انجام شد.

محور دیگر فعالیت هلال احمر در عملیات اربعین، انتقال بیماران بدحال است. کولیوند در این رابطه با بیان اینکه ۹۲ زائر نیازمند به خدمات درمانی از عراق به ایران منتقل شدند، اضافه کرد: هماهنگی خیلی خوبی میان گروه‌های مردمی در عراق با جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و این کمک می‌کند تا بیماران بدحال سریعا برای درمان به داخل کشور منتقل شوند.

کولیوند خاطرنشان کرد: تردد زائران نسبت به اربعین سال گذشته تاکنون ۷۰ درصد افزایش یافته است که این نشان از برنامه‌ریزی و افزایش امکانات در جهت تردد آسان زائران در ایران و عراق است.

همچنین کولیوند از نزدیک‌ترین مرکز اورژانس در نزدیکی مرز چذابه بازدید به عمل آورد و از خدمت رسانی کادر درمان قدردانی کرد. وی در جریان این بازدید از استقرار ۲۳ فروند بالگرد امدادرسان در مرز‌های هشت گانه خبر داد و گفت: با همکاری کشورعراق مجوز پرواز این بالگرد‌ها بر آسمان این کشور در مواقع ضروری که نیاز به امدادرسانی باشد داده شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور بیان کرد: در مرز‌های هشت گانه نیز ۴۰ هزار نیروی امدادگر و داوطلب جمعیت هلال‌احمر در حال خدمات‌رسانی به زائران هستند.

شاهراه عزیمت به کربلا

بازدید میدانی پیرحسین کولیوند به همین جا ختم نشد و وی ظهر دوشنبه وارد استان ایلام شد. رئیس هلال احمر در حاشیه بازدید از مرز مهران اظهار کرد: در ایام اربعین امسال امکانات خوبی در مرز بین‌المللی مهران برای تردد آسان زائران حسینی تدارک دیده شده است.

وی بیان کرد: در جریان بازدید به عمل آمده از مرز مهران و نحوه خدمات‌رسانی به زوار، آنچه از گفته‌های مردم مشاهده شد رضایتمندی بسیار خوب از کار‌ها و خدماتی است که توسط نیرو‌های مختلف به زائران ارائه می‌شود.

کولیوند پس از بازدید از پایگاه‌های امداد و نجات و مسیر منتهی به مرز و ارزیابی کامل وضعیت، دستورات لازم برای بهبود خدمت رسانی را صادر و سپس عازم استان کرمانشاه شد. استانی که مرز مهم و استراتژیک خسروی را در خود جای داده و بسیاری از شهروندان استان‌های شمالی کشور از این طریق راهی عتبات عالیات می‌شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر شامگاه دوشنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی و روند خدمات رسانی به زائر اربعین در گفتگو با خبرنگاران از تلاش‌های مسئولان ستاد اربعین استان کرمانشاه به خصوص استاندار در فراهم کردن زیرساخت‌ها و خدمت رسانی به زائران در مرز خسروی قدردانی کرد.

کولیوند گفت: ۴۸ هزار نفر از داوطلبان و امدادگران این جمعیت در داخل و خارج کشور در خدمت زائران هستند که از این تعداد ۴۰ هزار امدادگر و نجاتگر در مرز‌های شرقی، غربی و محور‌های مواصلاتی به زوار خدمات رسانی می‌کنند.

وی افزود: همچنین در داخل عراق ۸ هزار نفر از داوطلبان جمعیت هلال احمر با همکاری وزارت بهداشت عراق، حشدالشعبی، هلال احمر عراق و گروه‌های مردمی‌به زائران خدمات خوبی ارائه می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: روند انتقال بیماران و مصدومان در مرز‌های زمینی ۶ گانه اربعینی به خوبی انجام می‌شود و در مرز خسروی تاکنون ۳۵ مصدوم به کشور منتقل شده اند.

کولیوند گفت: تاکنون از مرز رسمی خسروی بیش از ۴۰۰ هزار زائر عازم عراق شده اند که اتفاقی بی نظیر بوده و امکانات و تسهیلات خوبی برای زائران از ایاب و ذهاب، موکب ها، پارکینگ ها، غرفه‌های فرهنگی و پایگاه‌های بهداشت و درمان برای زوار فراهم شده است.

وی اضافه کرد: از همه مهم‌تر مباحث آموزشی برای حفظ سلامت زائران است که در مرز خسروی و دیگر مرز‌ها به خوبی ارائه می‌شود و با مجموعه تدابیر و اقدام‌های انجام شده تاکنون شاهد شیوع بیماری واگیر و تلفات گرما زدگی نبوده ایم و این مرهون فراهم کردن زیرساخت‌ها و مجموعه تدابیری است که استاندار کرمانشاه و مسئولان در بخش‌های مختلف و جمعیت هلال احمر در منطقه انجام داده اند.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در آن سوی مرز خسروی نیز درمانگاه خوبی با کمک حشد الشعبی برپا شده که به زائران خدمات ارائه می‌کند.

همچنین پیرحسین کولیوند شامگاه دوشنبه در قرارگاه اربعین جمعیت هلال احمر با جمعی از امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر دیدار و گفتگو کرد.

بازدید از مرز وحدت آفرین

این پایان بازدید مرزی رئیس جمعیت هلال احمر نبود و کولیوند به همراه متخصصین حوزه امداد و درمان عازم مرز باشماق در استان کردستان شد. مرزی که در سال‌های اخیر رنگ و بویی متفاوت به مراسم پیاده‌روی اربعین داده و به عنوان نماد وحدت شیعیان و اهل سنت، همواره در این مقطع از سال نوای حسینی در آن طنین انداز می‌شود.

کولیوند پس از ورود به منطقه مرزی باشماق از نزدیک با امدادگران هلال احمر و زائران به گفتگو نشست و با شناسایی نقاط ضعف و قوت، تدابیر لازم برای خدمت رسانی بهتر به زائران در این منطقه اندیشیده شد.

انتهای پیام/

نظر شما