شناسهٔ خبر: 68271714 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مروری بر اظهارات وزرای پیشنهادی و مواضع نمایندگان مخالف و موافق مجلس شورای اسلامی

کابینه پیشنهادی در میانه راه

صاحب‌خبر -

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین‌حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از صبح تا عصر دیروز، دوشنبه، با حضور در صحن علنی مجلس ضمن شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان خود، به دفاع از برنامه‌هایشان پرداختند. عصر یکشنبه نیز برنامه‌ها و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون در مجلس بررسی شده بود. آنچه در ادامه می‌آید، گزیده‌ای از اظهارات وزرای پیشنهادی و موافقان و مخالفان آنها در مجلس شورای اسلامی است.

وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی: زوایای پیدا و پنهان بخش کشاورزی را می‌دانم

وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهادکشاورزی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود اظهار کرد: یکی از نمایندگان مخالف از من انتقاد کرد که من با بخش کشاورزی آشنایی ندارم و احتمالاً در ارتباط با لایه‌های موجود دچار مشکل می‌شوم که تذکر بجا و به‌موقعی بود. در این فرصت باید اشاره کنم که آشنایی‌ام با بخش کشاورزی بیش از ۳۰ سال است. می‌توانم این را بگویم که جزو معدود افرادی هستم که از وجوه مختلفی، بخش کشاورزی را دیده‌ام و زوایای پیدا و پنهان آن را می‌دانم.
غلامرضا نوری قزلجه با تأکید بر اینکه من با فساد هیچ نسبتی نداشتم اما با فسادستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، گفت: در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمت، مشی‌ پاکدستی و فسادستیزی داشته‌ام و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است. بنابراین این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر شما می‌توانم بدهم، چرا که نیاز به پول و اعتبار ندارد.

مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی
حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر با طرح پرسش‌هایی درباره برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهادکشاورزی برای کاهش مصرف آب و اصلاح نظام بازار گفت: با توجه به برنامه‌های ارائه‌شده، سؤال این است که وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای به بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی دارد؟ چون در برنامه‌شان از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته اما راهکاری ارائه نکردند.
همچنین احمد بخشایش با ابراز امیدواری از اینکه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی با لایه‌های پنهان فساد مقابله کند، اظهار داشت: برنامه‌های آقای نوری چارچوب فکری مناسبی ندارد و تنها به کلی‌گویی بسنده کرده که حکایت از این ضرب‌المثل دارد: «سنگ بزرگ علامت نزدن است.»
اسماعیل کوثری هم گفت: به عنوان برادر به وزیر پیشنهادی کشاورزی می‌گویم که شما انشاءالله انتخاب خواهید شد اما طوری نشود که گرفتار چای دبش شوید.

موافقان وزیر پیشنهادی
سید ابوالحسن مصطفوی با تأکید بر اینکه نوری قزلجه دارای تجارب، تخصص و روستازاده و کشاورز‌زاده است، گفت: نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه است. او در همه دوران خدمتی مسئولیت‌هایی در سطوح کارشناسی با همترازی وزیر داشته است به سلامت و پاکدستی و اقتدار و مشی مدیریت جهادی شهرت دارد.
حجت‌الاسلام محمد سبزی هم اظهار کرد: وقتی به سابقه آقای نوری قزلجه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که او در سه دوره مجلس شورای اسلامی در کمیسیون کشاورزی نقش فعالی داشته و یک دوره نیز معاون اجرایی مجلس و در دوره‌ای جانشین و مشاور وزیر جهادکشاورزی بوده است. او کشاورز و کشاورز‌زاده است و درد کشاورز را می‌فهمد. رسته تخصصی او از هنرستان تا مدارج عالی کشاورزی بوده است.
محمد بیات نیز با بیان اینکه نوری برنامه عملیاتی و زمانبندی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی شامل برنامه‌های کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت دارد، بیان کرد: او به‌خودکفایی محصولات کشاورزی اعتقاد داشته و آشنا به برنامه هفتم توسعه است.

وزیر پیشنهادی کار: خود را موظف به اجرای قانون جوانی جمعیت می‌دانم
وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برقراری عدالت اجتماعی را از برنامه‌هایش برشمرد و گفت: این وزارتخانه بیش از ۵۵۰ شرکت دارد و وزراتخانه‌ای که بخواهد برای این شرکت‌ها مدیریت انتخاب کند، از برقراری عدالت و انجام وظایفش باز می‌ماند.
احمد میدری افزود: هر فسادی در این شرکت‌ها به سرمایه‌های اجتماعی آسیب می‌زند. در برنامه هفتم مقرر شده است وزراتخانه سهام مدیریتی این بنگاه‌ها را واگذار کند تا با حفظ مالکیت، بخشی از سهام مدیریتی آنها را بدهد.
میدری با بیان اینکه متعهد به اجرای برنامه هفتم است، گفت: با اجرای این قانون، وزرات تعاون از متصدی بنگاه‌دار تبدیل به سیاست‌گذار می‌شود.وی اظهار داشت: وزرات تعاون سالمندی و پیر شدن جمعیت را از مسائل اصلی ایران می‌داند؛ خودم را موظف می‌دانم طبق قانون جوانی جمعیت و برنامه توسعه، اقدامات لازم را انجام دهم.

مخالفان وزیر پیشنهادی کار
عباس گودرزی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نگاه ضدجمعیتی دارد، گفت: مجلس ولایتمدار است و قطعا در راستای توصیه‌های حکیمانه رهبر انقلاب حرکت می‌کند و با دولت هم تعامل دارد اما تعامل با دولت صرفا به معنای حمایت از افراد معرفی شده نیست.قاسم روانبخش نیز در سخنانی به عنوان مخالف گفت: اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد دیگر معنا و مفهومی ندارد که برای رهبری نامه جام زهر بنویسد در مجلس تحصن کند تا خوراک برای دشمن تهیه شود.همچنین حاجی دلیگانی اظهار کرد: میدری برنامه نسبتا خوبی نوشته است، اما چند مسئله است که در تکالیف قانونی این وزارتخانه وجود دارد اما در این برنامه قید نشده است که نقش وزارت تعاون در موضوع رشد ۸ درصد، تشکیل صندوق بازنشستگی غیردولتی، نحوه جذب مطالباتی که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از دولت دارد، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری و کشوری و موارد دیگر چیست.

موافقان وزیر پیشنهادی
سیدمحمد سادات ابراهیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی کار گفت: یکی از ویژگی‌های مهم میدری تسلط همزمان وی بر کار اجرا و کار نظری است. معمولا مدیران ارشد در مواجهه با بحران‌های بزرگ پیش روی ساختمان رفاهی کشور محافظه کار می‌شوند؛ بنابراین تصمیم‌گیری، مستلزم سطح بالایی از تسلط خود شخص وزیر است.
محسن بیگلری نیز عنوان کرد: امروز کسی برای سکان‌داری این وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. بنابراین حق وی است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد.
سید نجیب حسینی هم گفت: من به عنوان کسی صحبت می‌کنم که در مجلس ششم حضور داشتم؛ امروز از پشت این تریبون، افراطی‌گری مسائل سیاسی آن دوره را محکوم می‌کنم اما راهش این نیست با کسانی که در صحنه ماندند و برای توانمندسازی اقشار محروم کشور تلاش کردند، اینگونه رفتار شود.

وزیر پیشنهادی دادگستری: کارآمدی نظام در گرو تعامل قوای سه‌گانه است
امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با بیان اینکه تعامل و همکاری قوا، کارآمدی نظام را افزایش خواهد داد و کشور به نحو مطلوب اداره خواهد شد، اظهار داشت: وزیر دادگستری در این زمینه در ارتباط قوه مجریه و قضاییه نقش ایفا خواهد کرد. آقای اژه‌ای به تعامل میان قوا اعتقاد جدی دارد. تعامل میان قوا در شهرستان‌ها با مشکل روبه‌رو است. بر همین اساس، برنامه ما برقراری تعامل خوب میان قوا در شهرستان‌ها و مدیران قضایی است.امین‌حسین رحیمی ادامه داد: در برنامه هفتم بیش از ۵۰ وظیفه برای قوه قضاییه درنظر گرفته شده است. اینکه برخی نمایندگان گفتند این موضوع را در برنامه نیاوردم، اتفاقا آورده‌ام. اینها آیین‌نامه می‌خواهد و باید برایشان آیین‌نامه بنویسم.وی درباره موضوع انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها اظهار کرد: این تکلیف در قانون برنامه ششم نیز بود اما موانعی بر سر راه اجرا قرار داشت؛ مجوزی از هیأت عالی گرفتیم تا زندان‌ها را به خارج از شهرها منتقل کنیم. رحیمی با تاکید بر اهمیت دیپلماسی قضایی گفت: در صورتی که مورد تایید نمایندگان قرار گیرم، براساس تجربه قبلی و عزم و اراده جدی، با جدیت بیشتری نواقص را رفع خواهم کرد.

مخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری
حسینعلی حاجی‌دلیگانی گفت: وزیر پیشنهادی دادگستری درباره اجرای برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده است.سلمان اسحاقی نیز با انتقاد از عملکرد سازمان تعزیرات، از وزیر پیشنهادی دادگستری خواست که برای سازمان تعزیرات تدبیر داشته باشد.
وی افزود: ما در شرایط فعلی با گرانفروشی و قاچاق مواجه هستیم و بازار هرطور که می‌خواهد قیمت‌گذاری می‌کند. بعد از حذف ارز ترجیحی، سازمان تعزیرات اجازه افزایش قیمت‌ها را داد.

موافقان وزیر پیشنهادی
حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی با بیان اینکه «براساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی، این رئیس قوه قضاییه است که گزینه وزارت دادگستری را معرفی می‌کند»، گفت: اعتماد ریاست قوه به آقای رحیمی برای ما یک ملاک ارزنده و ارزشمند است؛ او در انجام تکالیف و تحول در وزارت دادگستری اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است؛ در زمان وی صندوق خسارات بیت‌المال همه خساراتی که لازم بود را پرداخت کرد. همچنین در حوزه تعزیرات، آقای رحیمی در یک اقدام فوری از سران قوا مصوبه‌ای برای اصلاح گرفت و در آن بازه زمانی پربحران، جامعه را مدیریت کرد.
همچنین فتح‌الله توسلی با طرح این پرسش که ما از وزیر چه می‌خواهیم؟ گفت: ما وزیری آشنا به مسئولیت و وظایف دستگاه خود می‌خواهیم که پله به پله و نه آسانسوری، بالا آمده باشد که آقای رحیمی دارای چنین شرایطی است.محمدرضا صباغیان نیز با انتقاد از عملکرد سازمان تعزیرات بیان کرد: سازمان تعزیرات نظارت کافی بر بازار ندارد و با متخلفان برخورد نمی‌شود. انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی دادگستری این رویه را اصلاح کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: تولید و عرضه مسکن برای جوانان و خانواده‌های بی‌بضاعت در اولویت است
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تأکید کرد: تعامل با دیگر دستگاه‌ها بسیار در این وزارتخانه اهمیت دارد و مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن به‌ویژه برای جوانان و خانواده‌های بی‌بضاعت مهم است.
فرزانه صادق مالواجرد در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: همه دولت‌های گذشته عملکرد مثبت و خوبی داشتند و ما مسیر تعالی را ادامه می‌دهیم. من قبلا اعلام کرده‌ام که تعهد به مردم، در حقیقت تعهد نظام اسلامی به ولی‌نعمتان آن است. تغییر در شرایط حمل‌ونقل کشور به خوبی عملکرد مثبت دولت‌های گذشته را نشان می‌دهد.
صادق ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی برنامه کاری من، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در توسعه شبکه‌های ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه‌های اصلی و فرعی و روستایی کشور متناسب با ظرفیت بار و مسافر در هر محور، با رعایت اصل توجه خاص به مسیرهای شریانی و ترانزیتی و کریدورها در پهنه سرزمین و اتصال آنها به بنادر کشورهای همسایه با هدف بازیابی تاریخی حمل‌ونقل بین‌المللی از سرزمین ایران است.

مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
محمد منان رئیسی با ابراز نگرانی از کارنامه خانم صادق گفت: در زمان حضور وی در وزارت راه و شهرسازی، تهران گران‌ترین پایتخت جهان از نظر مسکن شد. چه‌کسی متولی احداث و اهدای زمین در کشور است؟ پاسخ این سؤال، «شورای‌عالی شهرسازی کشور» است. در ۳۰ سال اخیر رشد قیمت دلار ۳۶۰ برابر و رشد زمین چند هزار برابر شده است. متأسفانه تراکم‌سازی و ارتفاع‌سازی در زمان حضور خانم صادق در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاد.
محمدتقی نقدعلی نیز خطاب به وزیر پیشنهادی راه اظهار داشت: خانم صادق دغدغه انبوه‌سازی و ارتفاع‌سازی را برطرف کنید. راهی غیراز گسترش شهرها و آماده‌سازی زمین‌ها برای مردم کشور وجود ندارد. از شما می‌خواهیم درباره این موارد حتما توضیح دهید.
همچنین مجتبی یوسفی با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: خانم صادق از میان ۲۵ معاونت و سازمان وزارت راه و شهرسازی، در یک بیست و پنجم آنها مدیریت کرده است. در دوره ۴ ساله شهید رئیسی ۵۸ هزار هکتار اراضی به وسعت سرزمینی ما اضافه شد اما در زمان ۴ ساله مدیریت خانم صادق ۱۸ هزار هکتار اراضی اضافه شد. وی همچنین در شهرداری تهران مسئولیت داشت و عملکرد او در حوزه بافت فرسوده مشخص است.

موافقان وزیر پیشنهادی
فرشاد ابراهیم‌پور در موافقت با فرزانه صادق گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دارای تجربه و برنامه است و سلسله‌مراتب را طی کرده و اعتقاد به استفاده از نیروهای فرهیخته دارد. ما برای رسیدن به افق، به وزیری کارشناس، کارآزموده و باتجربه نیاز داریم که خانم صادق چنین ویژگی‌هایی را دارد.
همچنین فاطمه محمدبیگی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی با هشت وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است و بر امور وزارتخانه اشراف دارد، اظهار کرد: خانم صادق ثابت کرده است که می‌تواند ظرفیت‌های موجود را با یکدیگر همسو کند. او به‌عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارد و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.
فضل‌الله رنجبر نیز گفت: رئیس‌جمهوری، یک خانم محترم و کاربلد را به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی معرفی کرده که قابل ستایش است. این اقدام رئیس‌جمهور خط بطلانی است بر معاندینی که خارج از مرزهای کشور هستند. خانم صادق تمامی پست‌های این وزارتخانه را به‌صورت مرحله‌ای و پله‌ای طی کرده است و تلفیق دانش و تجربه در وی وجود دارد. جسارت و شجاعت این یادگار شهید، در وزارت راه و شهرسازی قابل ستایش است.

وزیر پیشنهادی دفاع: منطقه و جهان به‌دنبال شکل‌گیری نظم نوین است

وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح گفت: هم‌اکنون شرایط منطقه و جهان در حوزه‌های مختلف قدرت، به‌ویژه حوزه امنیت و دفاع، به‌گونه‌ای است که تغییرات محیطی به سرعت اتفاق می‌افتند.
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده افزود: فناوری‌های نوین و غافلگیرکننده در حال ظهور و بروز هستند و معادلات نظم و امنیت منطقه‌ای پیچیده و پرتلاطم است؛ منطقه و جهان، نظم تک‌قطبی به رهبری آمریکا را کنار زده و به‌دنبال شکل‌گیری نظم نوین با ظهور قدرت‌های جدیدی همچون جمهوری اسلامی ایران است. در چنین شرایطی فشارهای استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آنها بر ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، روانی و فرهنگی و اقتصادی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.
مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع
یاسر سلیمانی با بیان اینکه من مخالف آقای نصیرزاده نیستم، با تأکید بر لزوم توجه به معیشت نیروهای مسلح گفت: باید تمامی توان به‌کار گرفته شود که نیروهای کارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه اینکه آنها به‌خاطر مسائل معیشتی به جاهای دیگر بروند.
همچنین علی بابایی کارنامی با بیان اینکه وزیر دفاع مرکز ثقل هماهنگی مجلس شورای اسلامی و ارکان نظامی است، اظهار کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمند‌سازی‌ و مردمی‌سازی‌ هم بهره گرفته شود که به آن توجهی نشده است.
مهدی طغیانی نیز بیان کرد: در برنامه آقای نصیرزاده در موضوع صنعت و حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه در مواردی که صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح عمل می‌کند، ایرادات جدی وجود دارد.

موافقان وزیر پیشنهادی دفاع
رحیم زارع با اشاره به اینکه آقای نصیرزاده در هر سمت و مسئولیتی، توانمندی‌های خود را در ارتقای بنیه دفاعی به‌کار بسته و همواره موفق‌ترین فرمانده بوده است، یادآور شد: برنامه ارائه شده مطابق برنامه و اسناد بالادستی است. تامین پایدار منابع در ارتقای قدرت دفاعی، دستیابی به قدرت علمی، روزآمدسازی فناوری‌های دانش‌بنیان، ارتقای جهشی تجهیزات پیشرفته و اکتساب فناوری‌های نوظهور ازجمله برنامه‌های وی بوده است.
همچنین فرهاد طهماسبی داشتن برنامه هدفمند و تقویت بنیه دفاعی را از ویژگی‌های وزیر پیشنهادی دفاع عنوان کرد و گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، ایجاد بیمه نوین نیروهای مسلح، توسعه نظام حمایتی جامع از نیروهای مسلح مانند ارائه خدمات بالینی در منزل، هدفمند کردن کمک‌های حمایتی، معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران و توانمندسازی ایثارگران و بازنشستگان از دیگر برنامه‌های وی است.
سلمان زارع نیز با اشاره به اینکه طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، ازجمله کارهای حائز اهمیت امیر نصیرزاده بوده است، اظهار داشت: وی موفق‌ترین فرمانده نیروی ارتش ایران است. طراحی و تولید قطعه‌های هواپیماهای جنگی و مسافربری، ازجمله کارهای حائز اهمیت او بوده است. از شما نمایندگان می‌خواهم رأی قاطع به این فرمانده دلاور بدهید.

نظر شما