شناسهٔ خبر: 68265703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی:

راه‌اندازی پردیس توانمندسازی کودکان و نوجوانان کار در دستور کار قرار دارد

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: راه‌اندازی پردیس توانمندسازی کودکان و نوجوانان کار در دستور کار این نهاد قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، محمود حسین‌آبادی ظهر امروز _دوشنبه بیست و نهم مرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: راه‌اندازی پردیس توانمندسازی کودکان و نوجوانان با هدف ارائه آموزش مورد استقبال کودکان و نوجوانان کار با همکاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مانند تعمیر موبایل انجام می‌شود تا فضا را برای کسب درآمد این کودکان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نابسامانی خانواده می‌تواند عامل بروز کودکان کار در جامعه باشد، افزود: در صورتی که بتوانیم نگاه فرهنگی کودکان کار سر چهار راه را اصلاح کنیم تا به سازمان‌های مربوطه از طریق مردم خیر و نوع دوستمان کمک شود از بروز بسیاری آسیب‌ها در جامعه جلوگیری خواهد شد و به توانمند سازی این کودکان کمک بیشتری خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اضافه کرد: ۱۹۰ کودک کار در این استان شناسایی شده و ساماندهی آنها در دستور کار قرار دارد.

حسین‌آبادی تصریح کرد: در این راستا راه اندازی پردیس توانمند سازی کودکان و نوجوانان کار این نهاد در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه اداره کل ثبت احوال باید کودکان ایرانی و غیر ایرانی را شناسایی کند، اضافه کرد: کودکان کار به علت فقر اقتصادی و اجتماعی مجبور به فعالیت در بیرون خانه هستند البته ۵۵ درصد آنان از اتباع خارجی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: بیشتر کودکان کار در سر چهار راه‌ها به شغل‌های کاذب اشتغال دارند و اغلب خانواده‌ها نمی‌دانند خیابان تهدید جدی برای آنان به شمار می‌رود چراکه برخی از این کودکان ممکن است درگیر باند خرید و فروش مواد مخدر شوند و خانواده‌ها از این محیط آسیب‌زا، بی اطلاع هستند.

حسین‌آبادی ادامه داد: سازمان‌ها و نهادهایی از قبیل بهداشت و درمان، فنی و حرفه‌ای، شهرداری‌ها و بهزیستی برای توانمندسازی کودکان کار مسئولیت دارند که باید با همکاری یکدیگر اقدامات مؤثر در این زمینه انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگاران و بهزیستی نقطه مشترکی در زمینه اعتدال‌گستری و آگاهی بخشی دارند که نقش خبرنگاران در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: ۱۹۲ سمن مؤسسه خیریه در این استان با کمک‌خیرین در حال فعالیت است و از خانواده محوری به مؤسسه محوری در حال حرکت است.

حسین‌آبادی اظهار کرد: ایجاد، راه اندازی و تقویت مراکز روزانه مد نظر بهزیستی است که نقش خانواده محور را پر رنگ کنیم البته اولویت بعدی ارائه خدمات متمرکز است که سال گذشته ۵۷ سری جهیزیه با ۵ کالای اساسی اهدا شد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای با موضوع درمان رایگان مددجویان با دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است که بالغ بر ۱۱۹ هزار نفر تحت پوشش توانبخشی، ۲۲۰ نفر سالمند شناخته شده را شامل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه غربالگری سلامت جسمی و روانی سالمندان و زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه‌های این سازمان بشمار می‌رود گفت: در مرحله پیشگیری بیماری‌های حاد این مرحله بسیار مهم است و غربالگری سالمندان آغاز شده است.

حسین آبادی ادامه داد: در هفته دولت افتتاح درمانگاه دندانپزشکی برای جامعه هدف انجام می‌شود که برای مددجویان به صورت رایگان با خرید دو یونیت دندانپزشکی از محل مشارکت‌های خیران این پروژه در حال انجام است و دو یونیت دیگر نیز به همراه دو پزشک متخصص به این پروژه اضافه خواهد شد تا به صورت درمانگاه این مرکز برای ارائه خدمات به مددجویان آغاز به کار کند.

وی خاطرنشان کرد: ساخت مرکز ماده ۱۶ به صورت سریع برای زنان و مردان در حال پیشرفت است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: ساخت مرکز نگهداری و توانمندسازی بهبود یافتگان در حال انجام است و در حال حاضر جانمایی آن انجام شده و اداره‌ها در حال ایفای نقش خود هستند.

حسین آبادی تصریح کرد: مشکلات و آسیب‌هایی که از حضور کودکان سر چهار راه‌ها ایجاد می‌شود باید به خانواده‌ها اطلاع رسانی شود و ۱۶ نهاد برای این منظور ذیربط هستند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

وی با اشاره به به تأمین ویلچر برای معلولان افزود: دانشگاه آزاد و یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، ویلچرهای دستی را به برقی تبدیل می‌کند تا زمینه حضور معلولان خارج از منزل فراهم و در نتیجه از افسردگی و انزوا آن‌ها جلوگیری شود.

نظر شما