شناسهٔ خبر: 68264437 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره؟ 5 علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

یک ماشین ظرفشویی که ظروف شما را تمیز نمی‌شورد، علاوه‌بر ایجاد کار اضافی، احتمالا مبلغ قبض آبتان را نیز به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی نیز که ظرف‌های کثیف حجم بالایی دارند و باید به‌سرعت و بادقت شسته شوند، استفاده از یک ماشین ظرفشویی معیوب یا استفاده از دست برای شستن ظرف‌ها قطعا ناخوشایند است. اگر ماشین ظرفشویی شما به‌درستی کار نمی‌کند، ممکن است به دلایل مختلفی مانند کثیفی فیلتر یا مسدود شدن بازوی پخش آب باشد. اگر با این مشکل روبه‌رو هستید که بعد از تکمیل چرخه شست‌وشو، ظرف‌هایتان همچنان کثیف یا کدر هستند، در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که «چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره». بعد از مطالعه این مقاله به‌راحتی می‌توانید مشکل را تشخیص داده و برای حل آن اقدام کنید.

1- کثیف بودن فضای داخلی ماشین ظرفشویی

تنظیمات شست‌وشو را به‌درستی انجام داده‌اید. چیدمان صحیح ظرف‌ها را رعایت کرده‌اید، اما ظرف‌ها هنوز کثیف است. در چنین شرایطی قطعا این سوال برایتان پیش می‌آید که «چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمی شوید». اگر بعد از پایان کار ماشین ظرفشویی، ظرف‌ها همچنان کثیف و کدر هستند، یک نگاه به داخل ماشین ظرفشویی بیاندازید. اگر دیواره‌ها و قفسه‌ها پوشیده از رسوبات مواد غذایی و چربی هستند، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که داخل ماشین ظرفشویی کثیف است.

طبیعی است که بعد از مدتی، شاهد انباشته شدن چربی، رسوبات معدنی از آب سخت، رسوب کف صابون و باقی‌ماندن ذره‌های غذا داخل ماشین ظرفشویی باشید. در صورت بروز این مشکل، اگر تجمع رسوبات کم باشد، با محلول سرکه و آب نیز می‌توان چربی‌ها را از بین برد؛ اما اگر از ماشین ظرفشویی رستورانی استفاده می‌کنید یا حجم رسوب و کثیفی بالا است، حتما باید شست‌وشو و نظافت دستگاه را به یک تکنسین ماهر بسپارید.

چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره؟ 5 علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

2- تمیز نشستن ماشین ظرفشویی به دلیل کثیف بودن فیلتر

یکی از پاسخ‌های درست و معمول به سوال «چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره»، کثیف بودن فیلتر است. فرض کنید بعد از هر چرخه شست‌وشو، همچنان ذرات غذا روی ظروف باقی مانده‌اند؛ این می‌تواند نشانه‌ای از فیلتر کثیف باشد. ماشین‌های ظرفشویی که تا قبل از سال 2010 ساخته شده‌اند، از فیلترهای برخوردار هستند که ذرات غذا را تا حدی کوچک می‌کنند که به‌طورکامل از بین بروند. در حوزه تجهیزات آشپزخانه صنعتی، ماشین‌های ظرفشویی صنعتی جدید، یک فیلتر قابل جابه‌جایی دارند که باید به‌طور دوره‌ای خارج و تمیز شوند. فیلتر در زیر قفسه پایین قرار دارد و معمولا با یک درپوش چرخشی محکم شده است. برای تمیز کردن فیلتر، آن را با استفاده از دستورالعمل‌های دفترچه راهنما از ماشین خارج کنید و به‌طورکامل زیر آب داغ بشویید. برای تکه‌های بزرگ‌تر غذا و رسوب‌های چسبیده به فیلتر نیز باید از آب داغ، صابون و یک برس نرم استفاده کنید.

3- بازوهای پخش آب مسدود و رابطه آن با تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

در پاسخ به سوال «چرا ماشین ظرفشویی خوب نمیشوره»، اگر معمولا ظرف‌های طبقه بالای ماشین کثیف هستند، مشکل احتمالا از مسدود شدن بازوی اسپری است. بازوهای اسپری در زیر یا بالای قفسه‌های ماشین ظرفشویی می‌چرخند و نسبت‌به پاشش آب برای شست‌وشوی ظروف اقدام می‌کنند. درصورتی‌که سوراخ‌های کوچک در بازوهای اسپری مسدود شوند، روی قدرت فشار آب و کارایی ماشین ظرفشویی تاثیر منفی می‌گذارند. سرویس‌ و نظافت دوره‌ای بازوهای پخش آب، به جلوگیری از بروز این مشکل کمک می‌کند.

4- استفاده از دمای نامناسب برای شست‌وشوی ظروف

یکی از دلایلی که بعد از پایان چرخه شست‌وشو، ظرف‌ها همچنان کثیف هستند، نامناسب بودن دمای آب است. در بیشتر ماشین‌های ظرفشویی برای اینکه شست‌وشو مناسب و تمیز، دمای آب باید حداقل 120 درجه فارنهایت باشد. برخی مدل‌ها از مکانیزم افزایش حرارت داخلی برخوردار هستند؛ اما اگر ماشین ظرفشویی شما این ویژگی را ندارد، اطمینان حاصل کنید که آبگرمکن حتما روی 120 درجه فارنهایت تنظیم شده باشد.

5- استفاده از مواد شوینده بی‌کیفیت و طرز استفاده نامناسب

اولین پاسخی که برای سوال «چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره» معمولا به ذهن افراد می‌رسد، استفاده نکردن از مواد شوینده مناسب و باکیفیت است. در ابتدا مطمئن شوید که از نوع مناسب مواد شوینده و مقدار صحیح آن استفاده می‌کنید. شوینده‌های با کیفیت پایین ممکن است توانایی لازم برای از بین بردن چربی‌ها و لکه‌ها را نداشته باشند. استفاده از شوینده‌های ارزان و بی‌کیفیت یکی از دلایلی است که منجربه باقی ماندن بقایای غذا و لکه‌های چربی روی ظروف می‌شود.

هم‌چنین به این نکته توجه داشته باشید که شوینده‌های مختلفی شامل پودر، ژل و قرص، برای ماشین‌های ظرفشویی وجود دارند. هرکدام از این‌ شوینده‌ها ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشند و باید بر اساس توصیه‌های سازنده ماشین ظرفشویی و نوع لکه‌ها انتخاب شوند. استفاده بیش‌ازحد یا کمتر از مقدار توصیه شده شوینده نیز ممکن است به نتایج نامطلوبی منجر شود. استفاده بیش‌ازحد از شوینده مشکلاتی مانند ایجاد رسوب و لکه‌های سفید روی ظروف را به همراه دارد. درمقابل درصورت استفاده کم از شوینده، قدرت پاک‌کنندگی ماشین کاهش می‌یابد.

چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره؟ 5 علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

توجه به سرویس دوره‌ای ماشین ظرفشویی؛ راهکارهای ساده برای داشتن ظرف‌هایی تمیز

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که «چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره». در برخی مواقع ممکن است از شوینده نامناسب، درجه پایین آب یا برنامه اشتباه برای شست‌وشو استفاده کرده باشید. گاهی نیز احتمال دارد مشکل به‌دلیل گرفتگی فیلتر یا بازوهای پخش آب باشد؛ بنابراین مهم است که به سرویس‌های دوره‌ای ماشین ظرفشویی و نظافت قطعات آن برای عملکرد صحیح انواع ماشین ظرفشویی صنعتی و خانگی توجه ویژه داشته باشید. تمیز کردن منظم ماشین ظرفشویی علاوه‌بر بهبود عملکرد دستگاه، عمر مفید آن را نیز افزایش می‌دهد. باتوجه‌به اینکه تجمع چربی، ذرات غذا و رسوبات معدنی به‌مرور زمان باعث کاهش کارایی ماشین ظرفشویی می‌شود، بهتر است به‌طور مرتب فیلترها، بازوهای اسپری و داخل دستگاه را با استفاده از مواد شوینده مناسب تمیز کنید. نظافت ماشین‌های ظرفشویی صنعتی نیست بهتر است که توسط یک تکنسین و فرد ماهر انجام شود. این اقدامات ساده و منظم، کمک می‌کند تا همیشه ظرف‌ها به‌خوبی و با رعایت کامل بهداشت شسته شوند.

نظر شما