شناسهٔ خبر: 68260849 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سامانه ثبت گزارش استخراج رمز‌ارز غیر‌مجاز

سامانه اعلام مراکز استخراج رمزارز، امکان شناسایی و معرفی متخلفان مراکز غیرمجاز تولید رمزارز از سوی اشخاص حقیقی، حقوقی و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به همراه دریافت پاداش و حق کشف را فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - استخراج رمزارزها، از پدیده‌هایی است که در دهه گذشته به‌طور قابل توجهی رشد کرده و در بعضی موارد، این فعالیت به صورت غیرقانونی و بدون رعایت قوانین انجام می‌شود.

مزارع غیرقانونی استخراج رمزارز، علاوه بر مشکلات حقوقی و امنیتی، برای پایداری شبکه برق نیز تهدید جدی محسوب می‌شوند.

این استخراج نیازمند مصرف برق بسیار زیادی است و در فصل تابستان این دستگاه‌ها برای پایداری شبکه سراسری برق بسیار مضر است.

بزرگترین خطری که استفاده از برق غیرمجاز و رمزارز برای صنعت برق دارد آسیب به شبکه برق کشور است که علاوه بر تحمیل ضرر و زیان‌های مالی وارده به کشور و ضربه به منافع ملی، موجب بروز نوسان و وارد آمدن آسیب به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان و در نهایت قطع برق می‌شود.

سامانه اعلام مراکز استخراج رمزارز

از زمانی که این پدیده استخراج رمزارز در کشور شایع شد و بر روند مصرف برق اثر منفی گذاشت، وزارت نیرو و شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) تلاش خود را برای جلوگیری از این امر به کار برده است. از جمله اینکه برای پیشگیری از استخراج غیرمجاز رمزارز با کمک برق، جریمه‌های سنگین معادل ۱۰۰ برابر قیمت برق درنظر گرفته شده و در صورت تکرار تخلف، انشعاب جمع‌آوری می‌شود و دستگاه‌های غیرمجاز کشف شده، امحا خواهند شد.

در همین زمینه شرکت توانیر امکان شناسایی و معرفی متخلفان مراکز غیرمجاز تولید رمزارز از سوی اشخاص حقیقی، حقوقی و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشمول با دریافت پاداش و حق کشف را از اردیبهشت ماه سال جاری فراهم کرده است.

اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند نسبت به اعلام موارد مشکوک در سایت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir و مراجعه به بخش ثبت گزارش رمزارز غیرمجاز اقدام کنند.

سامانه ثبت گزارش رمز‌ارز غیر‌مجاز

هموطنان با مراجعه به سامانه اعلام مراکز استخراج رمزارز با استفاده از برق به‌صورت غیرمجاز می‌توانند به شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، اقدام کنند.

اشخاص قبل از ثبت گزارش باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

۱- مراحل از طریق پیامک به کاربر اطلاع‌رسانی خواهد شد، لذا کاربر پس از ثبت گزارش پیگیر پیامک‌های ارسالی باشد.

۲- پس از ثبت گزارش کد رهگیری به منظور پیگیری مراحل بعدی در اختیار کاربر قرار خواهدگرفت، در حفظ و نگهداری آن دقت شود.

۳- کاربر صرفاً در صورتی مشمول دریافت پاداش خواهد شد که گزارش ارسالی پس از بررسی‌های لازم توسط تیم بازرسی مورد تایید قرار گرفته و منجر به کشف مرکز غیرمجاز شود.

۴- با توجه به لزوم بررسی تیم بازرسی، عملیات پرداخت پاداش زمان‌بر بوده و مراتب از طریق پیامک به کاربر اعلام خواهد شد.

۵- به منظور تسریع در فرآیند انجام کار، کاربران نسبت به درج دقیق آدرس محل و در صورت تمایل درج مشخصات جغرافیایی از طریق نقشه دقت داشته باشند.

پاداش معرفی مراکز استخراج غیرمجاز

پاداش معرفی مراکز استخراج غیرمجاز در دو مرحله پرداخت می‌شود.

مرحله نخست پاداش‌ها شامل اعطای یک میلیون تومان به ازای معرفی هر دستگاه ماینر غیرمجاز است که تا سقف ٢٥ میلیون تومان بابت معرفی مراکز غیرمجاز خصوصی و تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای معرفی ماینر‌های غیرمجاز در مراکز دولتی و غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده و طی ١٥ روز کاری به عامل شناسایی کننده پرداخت می‌شود.

اخذ مجوز برای استخراج رمزارز

با توجه به قوانین مصوب برای استفاده قانونی از برق برای استخراج رمزارز امکان اخذ مجوز نسبت به استخراج رمزارز وجود دارد.

اما در صورت مشاهده استفاده غیرمجاز برای استخراج رمز ارز توسط مردم، امکان ارسال گزارش در سامانه برق من نیز وجود دارد که در این صورت به ازای هر دستگاه یک میلیون تومان پاداش اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام/

نظر شما