شناسهٔ خبر: 68250536 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی می کند/

صبح ایران به غروب خود نزدیک می شود؟

اختلافات اعضای ائتلاف انتخاباتی موسوم به "جبهه صبح ایران" که با لیدری علی اکبر رائفی پور وارد مجلس دوازدهم شده اند، امروز و در جریان رای اعتماد به وزیر خارجه بیش تر از هروقت دیگری آشکار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، در گیر و دار انتخابات مجلس دوازدهم بود که علی اکبر رائفی پور که به سخنرانی های داغ و جنجالی و نوجوان پسند، شهرت دارد، با ارائه لیستی بعنوان «صبح ایران» بصورت جدی و برای اولین بار پا به رقابت ها سیاسی گذاشت، این لیست در سایه چهره های تکراری و قدیمی اصولگرایان توانست با اقبال نسبی مواجه شود ، هرچند که  یکی از عوامل اختلاف اصولگرایان در رسیدن به لیست واحد، نیز همین جریان و تبلیغات هدفمند در پیام رسان های داخلی و ایزوله شده بود.

نهایتا جریان رائفی پور(جبهه صبح ایران) توانست علاوه بر ائتلافی نسبنا موفق با رقبای جریان اصلی اصولگرایی، چند نامزد اختصاصی را هم  به مجلس دوازدهم بفرستد، از جمله کامران غضنفری از نویسندگان سابق روزنامه کیهان که هم اینک نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است.

 

صبح ایران به غروب خود نزدیک می شود

اما چیزی که امروز در جریان بررسی صلاحیت عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت چهاردهم دیده شد حکایت از اختلافات جدی در میان اعضای راه یافته این لیست به مجلس را دارد.

به طوری که امروز منوچهر متکی که پیش از این بعنوان یکی از سر لیست های جبهه صبح ایران شناخته میشد و برای ریاست مجلس کاندید شده بود از نمایندگان موافق عباس عراقچی بود اما امیر حسین ثابتی که با او در یک لیست انتخاباتی حضور داشت بعنوان نماینده مخالف سرسخت وزیر پیشنهادی دولت پشت تریبون حاضر شد!

منوچهر متکی در حمایت از عراقچی گفت:رای بالا به عراقچی بدهیم در دنیا صدا دارد و روی آن حساب می‌کنند.هیچ نسبتی با عراقچی ندارم و در وزارت خارجه با او آشنا شدم، عراقچی وزارت خارجه را می‌شناسد و کارهای وزارت خارجه را در حوزه‌های دوجانبه و بین‌المللی می شناسد و به‌دلیل دو ماموریت خارج از کشور از مسائل ایرانیان و مسائل ایرانیان خارج از کشور شناخت جامع دارد.

 

اما از سوی دیگر، امیرحسین ثابتی، از نمایندگان مخالف عراقچی در صحن مجلس در سخنانی احساسی گفت:برخی موافقان عراقچی می‌گویند حتما به او رای بدید چون یک نفری گفته او رای بیاورد. متوجه عوارض این اتفاق هستید؟ پس مجلس را تعطیل کنیم!دیپلمات حرفه‌ای بودن به پرتاب کردن خودکار نیست؛ به این است که متنی را امضا کنیم که قابل پیش‌بینی باشد.ما در برجام برای سال‌ها ضرر کردیم. چه بلایی سر رآکتور اراک آمد. سالها چه بلایی سر دانشمندان ما آمد. کجای این متن برجام قابل دفاع است؟!

لازم به ذکر است پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر و برخی برخورد های قضایی با مجموعه مصاف؛ رائفی پور که رهبری این تیم را بر عهده داشت در انزوا و سکوت رسانه ای فرو رفته است و مدتهاست نسبت به مسائل روز هیچ واکنشی نشان نمی دهد،عاملی که باعث تشدید اختلاف در میان نمایندگان حامی جریان صبح ایران شده است.

 حال باید دید که این جبهه در صورت نبود و انفعال رائفی پور و اختلافات شدید میان اعضای راه یافته آن به مجلس چه آینده ای خواهد داشت؟ آیا این لیست بادآورده به غروب خود نزدیک شده است؟

محمد علی سلیمیان

نظر شما