شناسهٔ خبر: 68244637 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تعیین ساعت رسمی برای ماه!

گروه‌های بین‌المللی نجوم به فراخوان‌های مربوط به تعیین ساعت قمری برای نگه‌داشتن زمان در ماه می‌پیوندند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ زمان در ماه کمی سریع‌تر حرکت می‌کند. از همین رو حالا گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان، خواهان آن هستند تا ساعتی رسمی برای ماه مشخص شود تا بدین ترتیب در مأموریت‌های فضایی آینده بتوان دقیقه‌ها را در این جرم آسمانی ردیابی کرد.

خبرآنلاین نوشت؛ اتحادیه بین‌المللی نجوم اخیراً به تعیین ساعت رسمی برای ماه رأی داد و سازمان‌های فضایی سراسر جهان را تشویق کرد تا برای تعیین استاندارد زمان‌سنجی برای ماه، که یک روز آن معادل ۲۹.۵ روز در کره زمین است، وارد عمل شوند.

یکی از مقامات رصدخانه نیروی دریایی ایالات‌متحده دراین‌باره گفت: «باید برای ایجاد این زمان استاندارد همکاری کنیم.»

ازآنجاکه ماه گرانش کمتری در مقایسه با زمین دارد، زمان هرروز حدود ۵۸.۷ میکروثانیه سریع‌تر می‌گذرد. در شرایطی که این روزها بیشتر کشورها و شرکت‌های خصوصی تمرکزشان را بر روی مأموریت‌های آتی در ماه قرار داده‌اند، حالا ستاره‌شناسان خواهان آن هستند که از انجام هماهنگی‌های لازم برای تعیین یک ساعت یکپارچه در ماه اطمینان حاصل کنند. در حال حاضر، مأموریت‌های ماه با در نظر داشتن زمان در کشوری که فضاپیما را اداره می‌کند، اجرا می‌شود.

سال گذشته آژانس فضایی اروپا، برای ایجاد یک ساعت قمری تلاش‌های زیادی انجام داد و چندی پیش، کاخ سفید به ناسا و سایر آژانس‌ها دستور داد که تا پایان سال، ایده‌های اولیه را در این رابطه جمع‌آوری کرده و تا پایان سال ۲۰۲۶، برنامه نهایی را ارائه کنند. در این راستا، بیجونات پاتلا، فیزیکدان موسسه ملی استاندارد و فناوری گفت: «ستاره شناسان هنوز در روزهای اولیه تعیین دقیق زمان قمری هستند. فکر می‌کنم که دنیا متوجه شده که باید این کار انجام شود و این تازه شروع مسیر است.»

نظر شما