شناسهٔ خبر: 68242932 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰ هزار تن دانه آفتابگردان در گلستان

مریم شریفی

معاون فنی جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: با شروع برداشت آفتابگردان در گلستان در روزهای آینده، پیش بینی می‌شود در پایان فصل برداشت ۵۰۰ هزار تن دانه برداشت شود.

صاحب‌خبر -

حاجی نظر شیرمحمدلی صبح یکشنبه ۲۸ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه امسال سطح زیر کشت آفتابگردان در استان نزدیک به ۵ هزار هکتار است، اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی آفتابگردان هم امسال هر کیلوگرم ۳۲ هزار تومان تعیین شده است.

وی با بیان اینکه دانه آفتابگردان علاوه بر اینکه مصرف خوراکی دارد، از آن روغن گرفته می‌شود که برای پخت و پز نیز مناسب است، افزود: کنجاله دانه آفتابگردان هم که پس از روغن گیری، خوراک خوبی برای دام است.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی گلستان نیز با اشاره به اینکه  امسال برآورد می‌شود حدود دو هزار و ۱۰۰ تُن آفتابگردان آجیلی و هزار و ۸۰۰ تُن آفتابگردان روغنی برداشت شود، گفت: از این سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار آفتابگردان آجیلی و هزار و ۸۰۰ هکتار آفتابگردان روغنی کشت شده است.

علی موسی خانی با اشاره به اینکه هر کیلوگرم آفتابگردان آجیلی در بازار استان گلستان ۴۰۰ هزار ریال خرید می‌شود، افزود: خرید تضمینی هر کیلوگرم آفتابگردان روغنی در سال زراعی جاری حدود ۱۲۳ هزار ریال تعیین شده است در حالی که بخش خصوصی قیمت این محصول را در استان گلستان به ازای هر کیلوگرم ۲۰۰ هزار ریال پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: برداشت این دانه روغنی در استان هفته سوم مرداد تا آبان ماه به خاطر زراعت آن در دو بازده زمانی متفاوت فروردین و خرداد بعد از برداشت کلزا، گندم و جو ادامه می‌یابد.

موسی‌خانی اضافه کرد: اکنون کار برداشت دانه آفتابگردان آجیلی از مزارع زیر کشت در فروردین ماه و از شهرستان کلاله آغاز شده است.

انتهای پیام

نظر شما