شناسهٔ خبر: 68241390 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بخت گشایی برای دختر تاریخی سوادکوه بخت گشایی برای دختر تاریخی سوادکوه

مرمت و بازسازی کیجا (دختر) پل تاریخی سوادکوه شمالی با تامین اعتبار اولیه آغاز شد.

صاحب‌خبر -

کیجا (دختر) پل سوادکوه شمالی که نزدیک به ۲ سال به خاطر خطر ریزش، راه دسترسی نزدیک اهالی روستای چالی و روستا‌های همجوار به شهر قائم شهر قطع شده بود، مردم به ناچار مسافت طولانی تری را برای دسترسی به شهر طی می‌کردند، با تامین اعتبار اولیه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی که به نوعی بخت گشایی برای این دختر سوادکوهی محسوب می‌شود آغاز شد.

کیجا پل سوادکوه شمالی که در مسیر یکی از جاده‌های پدافندی این شهرستان به شهر‌های مرکزی مازندران واقع شد به خاطر فرسودگی و خطر ریزش پل، تردد خودرو‌های سبک از روی آن نزدیک به دو سال است که ممنوع شد.

بعد از اعلام ممنوعیت تردد بر روی این پل تاریخی اهالی روستای چالی و روستا‌های همجوار گه از این جاده برای دسترسی به شهر قائم شهر استفاده می‌کردند دچار مشکل شدند.

پرداخت کرایه‌های زیاد و طولانی شدن مسیر از جمله مشکلات پیش روی بخشی از جمعیت سوادکوه شمالی بود که در ماه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای آغاز بازسازی این پل انجام دادند.

این پل تاریخی متعلق به دوره صفویه است که فرایند ثبت ملی آن انجام شد و بزودی شماره ثبت ملی آن هم از سوی تهران اعلام خواهد شد.

در شرایط فعلی که این پل تاریخی در حصاری از گیاهان، و درختچه‌های خود جوش و علف‌های هرز پوشانده شد با بازدید استاندار مازندران از این بنا و تخصص اعتبار اولیه مرمت آن آغاز شد.

مدیران ارشد میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران بر این باورند اگر تخصیص و تامین اعتبار مرمت این پل به موقع انجام شود عملیات اجرایی آن ظرف مدت سه ماه آینده به پایان خواهد رسید و اهالی روستا‌ها می‌توانند برای دسترسی آسان‌تر به شهر‌های مرکزی مازندران از این جاده استفاده کنند در غیر این صورت فرایند بازسازی این بنای تاریخی طولانی‌تر خواهد شد.

همزمان با بازدید استاندار مازندران از این پل تاریخی تعدادی از اهالی روستای چالی با حضور در محدوده این بنای تاریخی از استاندار خواستند که دستور شتاب بخشی به مرمت این پل را صادر کند.

کمبود اعتبار و استاد کار فنی که بتواند بنا‌های تاریخی این استان را مرمت کند از جمله چالش‌های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران است که فرایند بازسازی بنا‌های تاریخی را با تاخیر مواجه می‌کند.

جاده‌های سوادکوه شمالی که راه دسترسی به جاده فیروزکوه و تهران محسوب می‌شود همواره یکی از جاده‌ای پرتردد است که مسافران و خودرو‌های سنگین باری از این جاده تردد می‌کنندکه بعد از مرمت این پل اهالی منطقه با عبور از این جاده پدافندی خلوت که در حال حاضر بدون استفاده رها شده است می‌توانند به شهر قائم شهر و دیگر شهر‌های بزرگ مازندران دسترسی داشته باشند.

جنگل‌های حیرت انگیز هیرکانی در مسیر جاده سوادکوه سبب شد که تردد جاده اصلی سوادکوه برای مسافران و گردشگران لذت بخش باشد.

از طرف دیگر صاحبنظران در چند سال اخیر بار‌ها بر این موضوع تاکید داشتند که سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌تواند برای حفظ بنا‌های تاریخی این استان اثر بخش باشد و نمونه‌های موفقی هم از این سرمایه گذاری در مازندران انجام شد.

استاندار گره گشایی کند

سکینه پورتالاری یکی از اهالی روستای چالی که همزمان با حضور استاندار بر روی این پل در جمع آنها حضور یافت، گفت: نزدیک به دو سال است که برای دسترسی به شهر قائم شهر و شهر‌های همجوار به نا چار باید یک مسیر طولانی تری را طی کنیم.

او افزود: با توجه به این که تاکنون چند مرحله زمزمه مرمت و بازسازی این بنا مطرح بود، اما محقق نشد این بار استاندار کمک کند تا گره‌های کور تامین اعتبار باز شود و بازسازی کیجا پل با سرعت تکمیل شود.

پورتالاری با بیان این مطلب که فرزندان ما برای رفتن به مدرسه و دانشگاه چند برابر بیشتر از سابق کرایه پرداخت می‌کنند، گفت: هر چه زودتر بازسازی این بنا آغاز و به مرحله افتتاح برسد مشکل بزرگ اهالی روستای چالی و روستا‌های همجوار برطرف می‌شود.

او افزود: اهالی این منطقه برای خرید‌های روزانه و درمان باید به شهرستان‌های بزرگ همجوار مراجعه کنند که در شرایط فعلی مسیر طولانی تری را طی می‌کنند و از طرف دیگر جاده بزرگ سوادکوه به فیروزکوه بسیار پرترافیک و خطر آفرین است.

سکینه پورتالاری گفت: امیدواریم بعد از آغاز بازسازی این طرح، به گونه‌ای عمل شودکه سال‌ها مرمت آن به دراز نکشد و مردم همچنان معطل بازسازی این پل باشند.

آغاز مرمت و بازسازی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: بازسازی و مرمت کیجا پل سوادکوه شمالی با اعتبار اولیه سه میلیارد ریالی آغاز شد.

حسین ایزدی افزود: برای تکمیل و مرمت این بنا نیازمند اعتبار ۸ میلیارد ریالی هستیم که در صورت تخصیص و تامین اعتبار مد نظر این طرح سه ماهه تکمیل خواهد شد.

او با بیان این مطلب که کیجا پل سوادکوه شمالی در آستانه ثبت ملی قرار دارد، گفت: مرمت و بازسازی این بنای تاریخی با دقت نظر استاد کاران میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

ایزدی ادامه داد: در گام نخست مصالح مورد نیاز مرمت و بازسازی به این مکان ارسال و به صورت زیرساختی مرمت و بازسازی این پل با حفظ ظرافت تاریخی و میراثی آن انجام می‌شود.

او افزود: کمبود اعتبار و استادکار فنی برای مرمت بنا‌های تاریخی از جمله چالش‌های پیش روی ما است که درصدد هستیم با استفاده از ظرفیت استادان دانشگاهی که در این بخش صاحب نظر هستند بیشتر استفاده کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای بنا‌های تاریخی مازندران نجات بخش است که در این حوزه هم تلاش‌های خوبی در استان انجام می‌شود.

منبع:ایرنا

نظر شما