شناسهٔ خبر: 68240252 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اسکیت زنجان بر ریل توسعه

زنجان - ایرنا - اسکیت از رشته‌های ورزشی با ظرفیت بالا و بسیار پرطرفدار در زنجان به خصوص در فصل تابستان است که نزدیک به ۲ هزار نفر در بعد همگانی این رشته فعالیت می‌کنند و با تامین زیرساخت‌ها در بعد قهرمانی نیز در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکیت، ورزشی پرتحرک،‌ هیجان انگیز، نشاط آور و مورد استقبال همه گروه‌های سنی است که افراد با استفاده از کفش های مخصوص اسکیت یا اسکیت تخته‌ای فعالیت‌های ورزشی را بر روی سطوحی مانند یخ و سطح صاف و در سبک ها و رشته های مختلف انجام می‌دهند.

اسکیت نمایشی، سرعت، فری استایل، اسکیت رول بال، هاکی و فوتینز یا رولر ساکر از جمله سبک های این رشته ورزشی محبوب است که ترکیبی از هنر و مهارت فردی محسوب می شود.

پیست مستقل اسکیت در ایران از سال ۱۳۶۸ راه اندازی و با استقبال زیاد از این رشته ورزشی، دومین پیست نیز یک سال پس از آن افتتاح شد. قدمت ورزش اسکیت در جهان به سال ۱۷۶۳ برمی‌گردد، در ایران نیز تا قبل از سال ۱۳۸۴ این رشته ورزشی زیر مجموعه‌ فدراسیون رشته‌های همگانی بود و از نیمه این سال فدراسیون مستقل اسکیت راه اندازی شد.

در سال ۱۳۶۸ اولین پیست‌ اسکیت در ایران افتتاح و با توجه به اقبال زیاد مردم از این رشته ورزشی، دومین پیست اسکی نیز در سال ۱۳۶۹ راه اندازی شد.

فعالان در اسکیت نیز همانند همه رشته های ورزشی از مزایای بسیار این رشته از جمله چربی سوزی، کاهش وزن، تقویت ماهیچه‌های بدن از جمله پاها و کمر، تناسب اندام و کنترل و تقویت سیستم عصبی و سطح تمرکز و درمان افسردگی بهره مند می شوند.

اسکیت زنجان بر ریل توسعه

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت ورزش اسکیت استان با ابراهیم اسدی، سرپرست هیات اسکیت استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: اسکیت شامل چه شاخه هایی است و کدام بخش ها در زنجان فعالیت دارد؟

شاخه های فعال در ورزش اسکیت شامل اسکیت سرعت، فری استایل (در آن حرکات نماشی انجام می شود)،‌ اسکیت هنری، هاکی و اگرسیو است.

در زنجان با توجه به امکانات و زیرساخت‌های موجود، ورزشکاران این رشته در اسکیت های سرعت که مادر شاخه های دیگر است و در اسکیت فری استایل و نمایشی فعالیت می‌کنند.

ایرنا: رشته ورزشی اسکیت در زنجان چه جایگاهی دارد؟‌

پتانسیل و استقبال بسیار بالایی از این رشته ورزشی در زنجان انجام می شود و اولیای کودکان نیز رغبت زیادی برای سوق دادن فرزندان خود به این رشته دارند. اسکیت زنجان در بخش قهرمانی و آموزش همگانی فعال است.

افزایش آگاهی والدین و حمایت آنان از فرزندان،‌ موجب استقبال زیاد علاقه مندان از ورزش اسکیت در زنجان شده است.بسیاری از علاقه مندان با توجه به مفرح و پرنشاط بودن این رشته به آن روی می آورند و با افزایش آگاهی های والدین نسبت به آن، فرزندان نیز با حمایت خانواده ها به راحتی وارد این رشته می شوند و از آن لذت می برند.

بخش همگانی اسکیت در زنجان طی سالهای اخیر پیشرفت های زیادی داشته است به همین منظور چند پیست تمرینی داریم اما برای بخش قهرمانی این رشته، پیست استاندارد نداریم.

اسکیت زنجان بر ریل توسعه

ایرنا:‌ مزایای ورزش اسکیت چیست؟

مزایای این رشته ورزشی از ۲ بعد جسمانی و روانی قابل بررسی است، در بعد روانی این رشته به صورت تخصصی باعث تقویت و بهبود تعادل بدن می شود و با تقویت گیرنده های حسی عمقی، تعادل بدن را تقویت می کند و از فاکتورهای مهم حرکتی به شمار می رود.

فعالیت در این رشته ورزشی هماهنگی عصب و عضله را بالا می برد و در استقامت از فاکتورهای مهم تندرستی به شمار می رود که باعث افزایش قدرت با توجه به وزن بدن و استقامت عضلانی می شود.

در رشته های مختلف از جمله در اسکیت سرعت و استقامت، سیستم قلبی و عروقی تقویت می شود.

این رشته از آنجاییکه ورزشی مفرح و شادی است باعث بهبود روحیه و افزایش انرژی و تمرکز به خصوص در بچه ها می شود.

برای حفظ تعادل بدن باید تمرکز داشت و این رشته ورزشی موجب تمرکز به خصوص در بچه ها می شود که معمولا حواس پرتی دارند.

ایرنا:‌ از چه سن و سالی می توان وارد رشته ورزشی اسکیت شد؟

هیات ورزشی اسکیت معمولا از افراد بالای پنج سال برای آموزش ابتدایی ثبت نام می کند اما در رده های سنی بزرگسال نیز این رشته فعالیت دارد.

نکته مهم این است که افراد باید از نظر قدرت جسمانی در حد مناسب و بالایی باشند تا بتوان آموزش های موثری را به آنها ارایه کرد.

ایرنا: چند باشگاه در رشته ورزشی اسکیت استان زنجان فعال است و علاقه مندان به فعالیت در آن ابتدا باید چه اقدامی انجام دهند؟

هم اکنون در زنجان یک باشگاه ورزشی اسکیت به طور رسمی و زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان استان فعالیت دارد که تنها باشگاه دارای مجوز فعال در استان است.

به لحاظ حقوقی همه باشگاهها و مربیان فعال در این رشته مانند بسیاری دیگر از رشته های ورزشی باید دارای پروانه باشند و زیرمجموعه اداره کل ورزش و جوانان فعالیت کنند.

والدین برای ثبت نام فرزندان خود در این رشته ورزشی حتما از هیات اسکیت استان استعلام انجام دهند.

این هیات دارای مربیان با مجوز است که زیرمجموعه هیات کار می کنند از این رو خانواده ها فرزندان خود را تحت نظر مربیان با مجوز و مجرب آموزش دهند.

اسکیت زنجان بر ریل توسعه

ایرنا:‌ این هیات چه دغدغه و درخواست‌هایی از مسوولان مربوط دارد؟

امکانات فعلی برای ورزش همگانی اسکیت در استان زنجان جوابگوی متقاضیان است اما در بُعد ورزش قهرمانی، نیازمند بسترهای سخت افزاری و پیست استاندارد هستیم.

زنجان پتانسیل های بالایی برای فعالیت در بعد قهرمانی این رشته دارد اما مشکل اساسی موجود در این بخش نبود پیست استاندارد است که با توجه ویژه مسوولان می تواند راه اندازی شود.

هم اکنون زمین مورد نیاز این پیست موجود است و تنها با اعتبارات مناسب و همت متولیان و دست اندرکارن می توان این مجموعه را راه اندازی کرد.

در زمان حاضر زنجان در اردوی تیم ملی اسکیت یک ورزشکار دارد در حالیکه می توان با برطرف کردن برخی مشکلات افراد بیشتری را در تیم ملی داشت و شاهد افتخار آفرینی آنها در میادین مختلف بود.

نظر شما