شناسهٔ خبر: 68231964 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

از آسمان؛

یاورِ چمران

شهید سرلشکر خلبان محمد نوژه، اولین شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است که در پی فرمان امام(ره) برای کمک به دکتر مصطفی چمران هلی کوپتر او مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به مقام والای شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد نوژه متولد ۸ فروردین سال ۱۳۲۴ در تهران و در خانواده‌ای متدین و مذهبی است که مدرک دیپلم ریاضی را در زادگاهش پی گرفت و در همان سال وارد دانشگاه افسری شد؛ بعد از اتمام دانشکده برای طی کردن دوره سامانه‌های کنترل سلاح به آمریکا اعزام شد، اما علاقه زیاد او به خلبانی باعث شد تا وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شود.

محمد نوژه دوره مقدماتی پرواز را در ایران و دوره تکمیلی آن را در آمریکا آموخت و در سال ۱۳۵۱ با اخذ نشان و مدرک خلبانی به جمع خلبانان اف -۴ پیوست.

وی در طول دوران خدمت خویش به‌عنوان افسر سامانه‌های کنترل اسلحه گردان ۱۰۱ شکاری، رئیس شعبه عملیات مشترک، معاونت عملیات پایگاه ششم، فرمانده گردان ۳۱ شکاری پایگاه سوم در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار مسئولیت‌هایی بوده که به بهترین شکل به انجام آن پرداخته است.

هلی‌کوپتر وی در تاریخ ۲۵ مرداد ۵۸ به همراه ستوان یکم خلبان بشیر موسوی (کابین عقب) که به جهت پشتیبانی از بالگردهای نیروی زمینی ارتش و ستون اعزامی کرمانشاه به پاوه اعزام شده بود پس از انجام عملیات، در حین انجام گشت‌های هوایی، مورد اصابت آتشبار عناصر ضد انقلاب قرار گرفت و از کنترل خارج شد.

درحالی که دست راست خلبان کابین جلو در اثر اصابت گلوله به درون کابین قطع شده بود، هیچ کدام از خلبانان فرصت استفاده از صندلی‌پران را پیدا نکردند؛ هواپیما به کوه اصابت و در منطقه قشلاق بین پاوه و روانسر سقوط کرد؛ بنابراین سرگرد خلبان محمد نوژه با زبان روزه به مقام والای شهادت رسید.

در پی این واقعه و به پاس اولین شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پایگاه سوم شکاری همدان که قبل از انقلاب به پایگاه شاهرخی و بعد از پیروزی انقلاب به پایگاه حر معروف بود، به پایگاه شهید سرلشکر خلبان محمد نوژه تغییر نام یافت.

نظر شما