شناسهٔ خبر: 68226866 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۵۰ اثر تاریخی و طبیعی استهبان برای ثبت ملی شناسایی شدند

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: بیش از ۵۰ اثر تاریخی و طبیعی شهرستان استهبان با قابلیت ثبت در فهرست ملی، شناسایی شدند تا اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد ثابت اقلیدی روز شنبه به خبرنگاران گفت: در زمان حاضر پرونده ۲ سرو کهنسال و غاری معروف به "ذکریا" آماده‌سازی شده تا در فهرست میراث ملی کشور جای گیرد.

وی ادامه داد: یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان سروهای خیابان امام خمینی در شهر استهبان است که قدمتشان به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد و حدود ۴۰ درخت می‌باشند که در سرتاسر خیابان قرار دارند که با توجه به ارزشمندی آن‌ها احتمال ثبت این آثار هم وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: در حال حاضر ۱۲۱ پرونده آثار تاریخی، طبیعی و معنوی شهرستان استهبان در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

ثابت اقلیدی عنوان کرد: علاوه بر میراث تاریخی منقول و نامنقول، در این شهرستان سه اثر طبیعی شامل سه درخت چنار، سرو و ارس با قدمت ۶۰۰ تا یکهزار و ۵۰۰ سال و سه پرونده میراث معنوی در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شده است.

وی اضافه کرد: مراسم چارچوگردانی، مراسم چک چکو و پرونده سفال و سرامیک استهبان در میان میراث ملی کشور ثبت است.

ثابت اقلیدی اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، رسم "چک چکو" قرار است اواخر صفر در سوگواره عاشورایی شیراز به اجرا درآید.

چک‌چکو یکی از آیین‌های سنتی ماه محرم در شهر استهبان فارس است که عصر عاشورا با حضور عزاداران حسینی برگزار می‌شود؛ در این آیین، عزاداران به صورت دَوّار ۲قطعه چوب یا سنگ را در دست می گیرند و به هم می‌کوبند و صدای به هم خوردن چوب‌ها در خیل عظیم جمعیت تداعی‌کننده صدای سم اسب‌هایی که بر پیکر شهدا می‌تاختند و حرکات موزون و آهنگین‌بودن این مراسم تداعی‌کننده پایکوبی لشکریان عمربن سعد است.

چارچو یا چهارچوب گردانی نیز از آیین‌های غروب عاشورا در استهبان فارس است که عزاداران از حضور در این میدان‌ها و چرخاندن نماد تابوت امام حسین (ع) به عزاداری می‌پردازند؛ عزاداران محوطه میدان را دور می زنند و پس از پایان هر دور، به نشانه بیعت، یا حسین می‌گویند و با چرخشی سریع چهارچوب را به دور خود می‌چرخانند.

استهبان که به شهر انجیر کشور نیز معروف است در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شیراز قرار دارد

نظر شما