شناسهٔ خبر: 68224345 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

برای ثبت در فهرست ملی صورت گرفت

شناسایی بیش از ۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در استهبان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: بیش از ۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان استهبان شناسایی شدند که قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان استهبان ۱۲۱ پرونده آثار تاریخی، طبیعی و معنوی در فهرست ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: در این شهرستان سه اثر طبیعی شامل سه درخت چنار، سرو و ارس با قدمت ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ سال در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است و هم‌اکنون نیز پرونده دو سرو قدیمی و غاری معروف به ذکریا آماده‌سازی شده است تا در این فهرست جای گیرد.

وی افزود: یکی از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان سروهای خیابان امام خمینی در شهر استهبان است که قدمت آنها به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد و حدود ۴۰ درخت است که در سرتاسر خیابان قرار دارند که با توجه به ارزشمندی آن‌ها احتمال ثبت این آثار هم وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه با بیان اینکه در شهرستان استهبان سه پرونده میراث معنوی هم در فهرست ملی جای گرفته است، تصریح کرد: مراسم «چارچوگردانی»، مراسم «چک چکو» و پرونده «سفال و سرامیک استهبان» در این فهرست قرارگرفته است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته رسم «چک چکو» در آئین سوگواره عاشورایی که قرار است اواخر ماه صفر در شیراز برگزار شود، اجرا می‌شود.

ثابت اقلیدی خاطرنشان کرد: در شهرستان استهبان بیش از ۵۰ اثر تاریخی و طبیعی برای ثبت در فهرست ملی شناسایی شده است و اقدامات لازم برای آن در دستور کار است.

نظر شما