شناسهٔ خبر: 68226123 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روند انتخاب نخست وزیر جدید ژاپن اعلام شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های ژاپن در پی رسوایی‌های مالی و کاهش محبوبیت دولت «فومیو کیشیدا» نخست وزیر کنونی این کشور، از زمان و روند انتخاب جانشین وی خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری کیودو در این باره نوشت: حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن، ۲۷ سپتامبر را برای انتخاب رهبر این حزب و جانشین کشیدا اعلام کرد.

این رسانه ژاپنی افزود: چنانچه این تاریخ از سوی حزب حاکم نهایی شود، آنگاه کشیدا مجاز خواهد بود تا در نشست سالانه سران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور یابد و با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز احتمالا ملاقات داشته باشد.

این خبر به نقل از مقام های حزب حاکم ژاپن حاکی است که دوره کارزار انتخاباتی ممکن است از ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور ۱۴۰۳) آغاز و حدود ۱۵ روز به طول انجامد. اعضای کمیته انتخابات قرار است در روز سه شنبه نسبت به برگزاری این تاریخ تصمیم گیری کند.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز به نقل از روزنامه ژاپنی «یومیوری» گزارش داد که کیشیدا در صدد نهایی کردن برنامه های خود در اواخر سپتامبر برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار احتمالی با رئیس جمهوری ایالات متحده است.

به گزارش ایرنا، کیشیدا رهبر حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن (LDP) و نخست‌وزیر این کشور در مورخ چهارشنبه ۱۴ ماه اوت برابر با ۲۴ امرداد ۱۴۰۳ اعلام کرد که در انتخابات رهبری حزب حاکم در ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد و به این ترتیب از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

تصمیم نخست‌وزیر ژاپن برای کناره‌گیری از شرکت در انتخابات رهبری حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن پس از یک رسوایی مالی سیاسی مربوط به جناح‌های درون این حزب اتخاذ شد. این موضوع به کاهش شدید محبوبیت حزب حاکم لیبرال دموکرات و شخص کیشیدا به عنوان رهبر آن انجامید.

در همین حال، با شکست حزب لیبرال دموکرات ژاپن (LDP) در انتخابات میاندوره‌ای در برخی مناطق این کشور، جایگاه حزب حاکم و کیشیدا بیش از پیش متزلزل شده است.

نظر شما