شناسهٔ خبر: 68224958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

رونمایی از برنامه‌های اتاق تهران برای حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی

به همت مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، نشست هم‌اندیشی اعضای هیات مدیره تشکل‌ها و هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد و طی آن با تاکید بر ضرورت افزایش اثرگذاری تشکل‌ها در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری اقتصادی، شیوه‌نامه حمایتی اتاق تهران از تشکل‌ها رونمایی و برخی مسایل و مشکلات تشکل‌های اقتصادی مطرح و بررسی شد.

صاحب‌خبر -
آی‌تی‌من- نشست هم اندیشی اتاق تهران، مدیران تشکل‌ها، و مجلس دوازدهم به مناسبت روز ملی تشکل‌ها در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این مراسم علاوه بر تعدادی از اعضای هیات مدیره تشکل‌های بخش خصوصی، اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران طی سخنانی به فلسفه نامگذاری این روز اشاره کرد و گفت: حدود 10 سال پیش پس از برگزاری همایش ملی تشکل‌ها، این درخواست از سوی تشکل‌ها مطرح شد که یک روز در تقویم سالانه به عنوان روز ملی تشکل‌ها نامگذاری شود که این درخواست با موافقت شورای فرهنگ عمومی‌کشور به انجام رسید و روز 22 مرداد به نام روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی تعیین شد.

امیررضا بیدگلی در ادامه با اشاره به اینکه نیمی‌از کارت‌های بازرگانی کل کشور مربوط به اتاق تهران است، گفت: تعداد تشکل‌های استان تهران 34 تشکل و تعداد تشکل‌های در صف تاسیس تهران به 27 مورد می‌رسد.

او با اشاره به اینکه 200 تشکل نیز در سطح ملی تشکیل شده است، گفت: در حال حاضر 16 شهرک و ناحیه صنعتی در تهران ثبت شده که حدود 5هزار 800 واحد در آن فعالیت تولیدی و صنعتی دارند. هدف اتاق تهران در برنامه راهبردی‌اش این است که تعداد اعضای اتاق تا پایان این دوره به 60 هزار شخص حقیقی و حقوقی افزایش پیدا کند و تعداد بهره‌مندان از حداقل یک خدمت به 80 درصد اعضا برسد. افزایش 100 درصدی سهم صادرات اعضا، حل چهار مسأله محوری محیط کسب‌وکار، آشنایی 150 هزار شرکت استان تهران با اتاق و بهبود تصویر اتاق و بخش خصوصی در افکار عمومی‌از دیگر اهداف تعیین شده در این برنامه است.

مدیرامورتشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران در ادامه گفت: برای تحقق این اهداف تدوین شیوه‌نامه حمایت از تشکل‌ها، 55 اقدام در 27 برنامه کلیدی و تاسیس و تقویت کانال‌های ارتباطی در دستور کار قرار گرفته است.
 
پنج مساله پرتکرار در تشکل‌ها
در ادامه این جلسه علیرضا سیاسی‌راد، فعال و صاحبنظر حوزه تشکل‌ها، در سخنان خود به شرح مدل اشمیتر در مدیریت تشکل‌ها پرداخت و به پنج مساله پرتکرار تشکل‌های کارفرمایی اشاره کرد.

او «ساماندهی هیات مدیره‌ حرفه‌ای»، «عدم برخورداری از منابع مالی کافی» و «ضعف در جلب مشارکت» را از جمله این مسایل خواند و گفت: تشکل‌هایی که چنین مشکلاتی دارند کمتر توانسته‌اند قوانین و سیاست‌ها را تغییر دهند. یک مساله دیگر تشکل‌ها نیز سازماندهی داخلی انجمن است.

او در ادامه شکل‌دهی به نظام‌های آماری، روابط عمومی‌و مراکز پژوهشی که برای مسائل و چالش‌ها، راهکار تولید می‌کند را در اثرگذاری تشکل‌ها بر سیاست‌گذاری موثر دانست.

سیاسی‌راد در بخش دیگری از سخنان خود «نمایندگی از اعضا»، «شبکه‌سازی»، «خدمات» و «تنظیم‌گری» را به عنوان وظایف چهارگانه تشکل‌های اقتصادی و کارفرمایی برشمرد و گفت: تشکل‌ها به نسبت‌های متفاوتی، ایفای این چهار وظیفه را مورد پیگیری قرار می‌دهند و گرایش بیش از حد به هر یک از این وظایف، ساختار تشکل را از شکل طبیعی آن خارج می‌کند.

این صاحب‌نظر با بیان اینکه اتاق بازرگانی توانسته است، میان این چهار وظیفه تناسب ایجاد کند، گفت: باید تلاش شود که سطح ارتباط با اعضا تحت تاثیر ارتباط با دولت قرار نگیرد.
 
اتاق به مثابه نهادی نتیجه‌محور برای بخش خصوصی
در ادامه مشاور راهبردی دبیرکل اتاق تهران گزارشی از جزئیات برنامه راهبردی اتاق تهران ارائه کرد و گفت: طبق برنامه‌ای که برای افق سال 1405 ترسیم شده، اتاق تهران باید به نهادی مشارکتی، دیجیتال، اجماع‌ساز، ارزش‌آفرین، راهبر صادرات و نتیجه‌محور برای بخش خصوصی و با سیاست‌ها و راه‌حل‌های حرفه‌ای برای نظام حکمرانی اقتصادی کشور تبدیل شود.

او ادامه داد: ماموریت‌های اصلی اتاق تهران حول محورهای توسعه عضویت مشارکت بخش خصوصی، توسعه خدمات کسب‌وکار، بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، توسعه تجارت و توسعه مسئولیت اجتماعی و تاثیرگذاری بر جامعه تعیین شده است. البته توجه به این واقعیت که تغییر و موفقیت بدون تقویت شبکه تشکل‌ها ممکن نیست، ضروری به نظر می‌رسد.

حدادی در ادامه، راهبردها و اقدامات اتاق تهران برای تحقق هر یک از این ماموریت‌ها را مورد اشاره قرار داد که جزییات آن را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.
 
ارائه ۹۵ درصد از خدمات اجتماعی از طریق تشکل‌های مردمی
محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران، هم به نقش بهزیستی در تاسیس تشکل‌های حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در تهران حدود 1200 تشکل مردم‌نهاد ایجاد شده است که از این تعداد 600 تشکل در قالب خیریه‌ها فعالیت می‌کنند.

او در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد خدمات در حوزه بهزیستی توسط تشکل‌ها ارائه ‌می‌شود، ادامه داد: حدود ۲۶ هزار نفر از بهزیستی خدمات شبانه‌روزی برای نگهداری دریافت ‌می‌کنند که از مجموع آنها تنها ۴۰۰ نفر در حوزه حاکمیتی نگهداری می‌شوند و بقیه در قالب مردم‌نهاد خدمات ‌می‌گیرند.‌

مدیرکل بهزیستی استان تهران افزود: تعداد کارکنان بهزیستی به ۱۹۰۰ نفر می‌رسد اما ۲۰ هزار نفر در قالب تشکل‌ها با بهزیستی همکاری دارند و مدیریت بخشی از این تشکل‌ها با بنگاه‌های اقتصادی است با این حال هنوز در توسعه کمی‌تشکل‌ها در ایران با مشکل روبه‌رو هستیم و آموزش، توسعه و مدیریت هم دیگر مشکلات بهزیستی با تشکل‌هاست.

محمد نصیری با اشاره به اینکه حاکمیت باید رویکرد خود را نسبت به تشکل‌ها تغییر دهد و آنها را نه به چشم پیمانکار بلکه به عنوان شریک خود ببیند، توضیح داد: ما از اتاق تهران در زمینه تاسیس، حمایت از تشکل‌ها و خدمات پیشخوان الگوبرداری کرده و این الگو را در مراکز تجریش و مطهری پیاده‌سازی کرده‌ایم.

او در ادامه با اشاره به آنچه در تفاهم‌نامه مشترک میان بهزیستی تهران و اتاق بازرگانی تهران مورد توافق قرار گرفته است، گفت: بهزیستی تهران آمادگی دارد به آن‌دسته از تشکل‌های اقتصادی که قصد ایجاد تشکل در حوزه اجتماعی و خیریه دارند، ظرف کمتر از دو ماه مجوز دهد و این خدمت را از طریق استقرار نماینده‌ای در پنجره واحد اتاق تهران دنبال کند.

در ادامه این نشست ندا کردونی، مشاور مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، هم در گزارشی با عنوان «تشکل‌های اقتصادی نماد مشارکت اجتماعی» مشارکت اجتماعی تشکل‌ها را از منظر نهادی و فرایندی تحلیل کرد. این گزارش را می‌توانید از اینجا دریافت و مطالعه کنید.
 
تلاش برای ارتقای نقش بخش خصوصی در حکمرانی
رئیس اتاق بازرگانی تهران در سخنانی با اشاره به اینکه این اتاق تلاش کرده است، بودجه‌اش را به صورت عملیاتی تدوین کرده و روی ماموریت‌های مورد اشاره تمرکز کند، گفت: علاوه بر ماموریت‌هایی که در حوزه توسعه عضویت مشارکت بخش خصوصی، توسعه خدمات کسب‌وکار، بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و توسعه تجارت تعریف شده، افزایش نقش بخش خصوصی در حکمرانی نیز در دستور کار اتاق تهران قرار گرفته است. پرسش قابل تامل این است که چرا بخش خصوصی، اصناف یا بخش تعاونی نمایندگانی در نهادی چون مجلس ندارند. ما در این دوره و در تعامل با اصناف و اتاق تعاون در تلاش هستیم که در این بخش هم اثرگذار باشیم.

او در ادامه نتیجه‌محوری عملکرد مدیران را به عنوان یکی از رویکردهای جدید اتاق تهران توصیف کرد و گفت: نتیجه فعالیت مدیران طی سال مورد ارزیابی و اندازه‌گیری قرار خواهد گرفت.

نجفی عرب همچنین عنوان کرد که اتاق تهران در پی تلاش برای توسعه خدمات پنجره واحد به فعالان اقتصادی است. او گفت: برای نمونه طی مذاکراتی با ثبت احوال در تلاش هستیم که خدماتی چون صدور شناسنامه و کارت ملی برای فعالان اقتصادی را هم از طریق پنجره واحد ارائه کنیم.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران هم‌چنین اعلام کرد که اگرچه برای این نشست یک متن سخنرانی آماده کرده بود اما با توجه به اینکه ترجیح می‌دهد ادامه جلسه به صورت گفت‌وگویی تعاملی با اعضای هیات مدیره تشکل‌ها برگزار شود، از خواندن متن خود منصرف شده و آن را بعداً در سایت اتاق تهران منتشر خواهد کرد.
 
ساماندهی تشکل‌ها با همکاری دولت چهاردهم
در ادامه این جلسه و پس از طرح موضوعات و دیدگاه‌ها از سوی نمایندگان تشکل‌ها، محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران، نیز در سخنانی کوتاه، تصریح کرد که اتاق تهران تلاش می‌کند مساله ساماندهی تشکل‌های موازی در دولت جدید و با تعامل وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی انجام شود.
وی همچنین یادآور شد که اتاق تهران نیز نسبت به الزام داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای متقاضیان کارت عضویت یا بازرگانی، که در سامانه جامع تجارت بر آن تاکید شده، معترض است چرا که بسیاری صاحبان مشاغل و کسب‌و‌کار به‌رغم دارا بودن تجربه چند ده ساله در فعالیت‌های اقتصادی فاقد مدرک تحصیلی هستند.
 
ساماندهی تشکل‌ها در اتاق ایران
مسعود عرفانی، مدیر امور تشکل‌ها اتاق ایران، نیز در این جلسه با بیان اینکه شیوه‌نامه حمایت از تشکل‌ها در اتاق ایران حال بررسی است، یادآور شد که جلسات کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مجوزدهی به تشکل‌ها نیز در حال برگزاری است. وی همچنین تصریح کرد که اتاق ایران فرآیند ساماندهی تشکل‌های موازی را آغاز کرده و تاکنون، چندین ادغام چندین تشکل عضو اتاق بازرگانی ایران صورت گرفته است. به گفته عرفانی، در حال حاضر 15 تشکل بالادستی در اتاق ایران ایجاد شده و تشکیل 17 تشکل بالادستی دیگر و در قالب فدراسیون نیز در دست انجام است.
 
جایگزینی «تجربه» به جای «مدرک»
علی چاغروند، معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه اتاق‌ها به سوی خدمات‌محوری و فناوری حرکت می‌کنند، ادامه داد: در اتاق ایران پروپوزالی تهیه و به هیات رئیسه ارائه شده که خدمات در اتاق‌ها پر رنگ‌تر شود. همچنین به موجب شیوه‌نامه جدید کمیسیون‌های تخصصی نقش محوری در مجامع ایفا خواهند کرد. او همچنین گفت که در صدور کارت بازرگانی سازوکاری وجود دارد که تجربه لازم را جایگزین مدرک دیپلم می‌کند و باید تلاش کنیم که این جایگزینی در کارت عضویت هم لحاظ شود.
 
مجلس در خدمت بخش خصوصی
در ادامه این نشست و با توجه به حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نوبت به ارائه دیدگاه‌های نمایندگان مردم در رابطه با فعالیت‌های تشکلی در کشور شد. ابتدا علی بابایی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، به ضرورت تحقق رشد 8 درصدی در برنامه هفتم از طریق هم‌افزایی اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم پیشرفت قابل قبول برنامه‌های توسعه پیشین، اکنون خط قرمز ما در تعامل با وزرای پیشنهادی اجرای برنامه هفتم است.

او با اشاره به اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس در مواردی چون قوانین کار و تامین اجتماعی ‌می‌تواند با فعالان اقتصادی و فضای کسب‌وکار در ارتباط باشد، گفت: ما آمده‌ایم که در خدمت فعالان بخش خصوصی باشیم.

هم‌چنین شاهرخ رامین، نماینده مردم دماوند و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، تعامل و همکاری نهاد قانونگذار کشور با بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی برای تدوین قوانین جدید و همچنین نحوه اجرای قوانین تصویب شده را از اولویت‌های مجلس دوره دوازدهم عنوان کرد.

او همچنین، وجود تشکل‌های موازی را عامل مخربی دانست و گفت: بخش خصوصی نگران تزاید تشکل‌ها نباشد چرا که وجود چندین تشکل در یک حوزه، به ایجاد رقابت‌ و بهتر شدن فعالیت‌ها کمک می‌کند.


 
 

نظر شما