شناسهٔ خبر: 68218518 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار:

همدان قادر به تامین بخشی از کالاها و خدمات تاجیکستان است

همدان - ایرنا - استاندار همدان گفت: این استان توان تامین بخشی از کالاها و خدمات مورد نیاز تاجیکستان به ویژه کولاب که خواهرخوانده همدان است را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی‌فرزاد روز جمعه در دیدار سفیر جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه تبادلات تجاری و اقتصادی باعث پیوند بیشتر شهرهای خواهرخوانده همدان و کولاب خواهد شد افزود: در این استان متخصصین حاذقی حضور دارند که می‌توانند مشاوره و خدمات پزشکی، فنی و مهندسی به جمهوری تاجیکستان ارائه کنند.

وی یادآور شد: در حوزه کشاورزی نیز تجربیات در الگوی کشت گلخانه‌ای، علوم دانش‌بنیان، ادوات و تجهیزات کشاورزی و آبیاری می‌تواند مورد استفاده جمهوری تاجیکستان قرار گیرد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در کنار روابط سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی نیز حائز اهمیت است که این امر مهم بر عهده اتاق بازرگانی خواهد بود گفت: براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست‌های دولت توجه به روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه و همسایه بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: زبان، دین، فرهنگ و پیشینه تاریخی مشترک نشان از واحد بودن ملت بزرگ ایران و تاجیکستان در گذشته دارد.

وی خاطر نشان کرد: استان همدان بیش از  ۲ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری و قدمتی بیش از سه هزار سال دارد که محوطه باستانی هگمتانه گویای این تاریخ غنی است.

استاندار همدان گفت: خواهرخواندگی همدان با شهر بسیار مهم کولاب در جمهوری تاجیکستان از طریق برقراری ارتباطات اقتصادی و مراودات تجاری تقویت خواهد شد.

وی افزود: در دولت سیزدهم و در ملاقات بین رئیس جمهور شهید آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان مقرر شده بود که هدف‌گذاری تبادلات تجاری تا ۵۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا کند که این رقم در حال حاضر حدود ۲۷۰ میلیون دلار است.

وی افزود: تاجیکستان سرزمین پرآبی است و منابع و معادن غنی دارد و استان همدان هم متخصصینی دارد که می‌توانند خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز جمهوری تاجیکستان را ارائه دهند.

قاسمی فرزاد گفت: پزشکان حاذق و توانمند همدان در کشور تاجیکستان مرکز درمانی دارند و گردشگری سلامت نیز از ظرفیت‌های بسیار مهم تقویت روابط بین ۲ کشور خواهد بود.

لغو روادید بین ایران و تاجیکستان منجر به گسترش همکاری‌ها می‌شود

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار گفت: لغو روادید یک ماهه گردشگری براساس تفاهم‌نامه میان شهید آیت‌الله رئیسی و امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به تقویت گردشگری و ارتباطات میان ۲ کشور می‌انجامد.

 زاهدی نظام‌الدین شمس‌الدین‌زاده  اظهار کرد: با توجه ویژه به خواهرخواندگی دوشهر همدان و کولاب روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری، تسهیل و تقویت خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت مبادلات تجاری میان ۲ کشور، اظهار کرد: تبادلات تجاری ایران و تاجیکستان در سال ۱۴۰۲ به ۲۷۰ میلیون دلار رسیده بود و گسترش همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران و از اهداف تاجیکستان است

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران افزود: زبان، فرهنگ و دین مشترک بستر بسیار مؤثری در همکاری‌های مختلف ۲ کشور بوده و در این بین ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و تجاری استان همدان به ویژه ثبت جهانی هگمتانه زمینه همکاری‌های بسیار خوبی را بین این کشورها فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی بسیاری برای ارتباطات قوی‌تر و مستحکم‌تر برای همکاری‌های مشترک وجود دارد و دیدار با استاندار همدان آغازی در مسیر همکاری‌های گسترده خواهد بود.

این دیپلمات تاجیکستانی گفت: استفاده از متخصصان همدانی برای تبادل تجربیات با همتایان تاجیکستانی، ارتباط اتاق‌های بازرگانی و توسعه گردشگری از موضوعات مورد بحث در این جلسه است.

نظر شما