شناسهٔ خبر: 68218163 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رونق تعاملات تجاری - فرهنگی تاجیک‌ها با همدان

سفیر تاجیکستان امروز با مجموعه مدیران استان همدان دیدار کرد که خروجی آن منتج بازگشت به رونق تعاملات تجاری - فرهنگی تاجیک‌ها با همدان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، در سه سال گذشته سفرای کشورهای مختلف از جمله ازبکستان، چین، مجارستان، ترکیه و غیره به استان همدان سفر داشته‌اند که این اتفاق در راستای دغدغه دولت قبل نسبت به دیپلماسی اقتصادی صورت پذیرفته است.

خروجی حضور سفرای کشورهای مختلف در همدان دستاوردهای مختلفی از جمله انعقاد تفاهم‌نامه‌های اقتصادی مختلف همچون صادرات سفال، کشمش، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی مانند سیر که برند جهانی این استان است از همدان به مقاصد مختلف در اقصا نقاط جهان شده است.

در کنار تعاملات تجاری و اقتصادی صورت گرفته از آنجا که همدان در تاریخی چند هزار ساله عمر سر می‌کند مجموع این رفت و آمدهای دیپلماتیک در حوزه بین‌المللی باعث به امضا رسیدن خواهرخواندگی‌ با شهرهای مختلف از جمله کولاب، بخارا و غیره شده‌اند که در توسعه فرهنگ و تاریخ شهر همدان یک اقدام قابل تامل ویژه به شمار می‌رود.

در راستای همین اتفاق و در روزهایی که دیگر پرونده عملکردی مدیران دولت سیزدهم در استان همدان  به پایان رسیده است، اما کماکان پرونده‌های ناتمام به ویژه در حوزه بین‌المللی توسط مجموعه مدیریتی این استان در حال پیگیری و به نتیجه رسیده شدن است، به طوری که صبح امروز استاندار همدان میزبان سفیر تاجیکستان شد تا در راستای تعاملات تجاری و فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین تاجیک ها و همدانی‌ها بحث و تصمیم‌گیری شود.

تعامل و تبادلات دیپلماسی در حوزه اقتصاد و فرهنگ باعث پیوند بیشتر همدان با تاجیکستان می‌شود

استاندار همدان در این دیدار گفت: تعامل و تبادلات دیپلماسی در حوزه اقتصاد و فرهنگ باعث پیوند بیشتر همدان با تاجیکستان می‌شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد، اظهار‌ داشت: فرهنگ، زبان و دین مشترک نشانگر واحد بودن ملت بزرگ ایران و تاجیکستان است که باعث می‌شود پیوند و رابطه همدان با تاجیکستان عمیق‌تر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی همدان تجربیات الگوی کشت گلخانه‌ای، استفاده از دانش‌بنیان‌ها، ادوات کشاورزی و غیره ظرفیتی ویژه برای استفاده تاجیکستان وجود دارد، بیان کرد: همدان استانی با پتانسیل و ظرفیت‌های ویژه در حوزه کشاورزی، صنعتی و گردشگری است که متخصصان حاذق این استان توانایی آن را دارند در این بخش مشاوران فنی و متخصصی برای سرمایه‌گذاری تاجیکستان باشند.

وی به ضرورت تعاملات تجاری و اقتصادی با تاجیکستان اشاره کرد و افزود: برای ما اقتصاد در کنار سایر مولفه‌های مهم مانند روابط سیاسی و فرهنگی بین همدان و تاجیکستان دارای اهمیت است که انتظار داریم اتاق بازرگانی در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

تقویت روابط خواهرخواندگی کولاب و همدان مطالبه سفیر تاجیکستان از استاندار همدان

سفیر تاجیکستان نیز در ادامه این جلسه بر لزوم تقویت روابط خواهرخواندگی کولاب و همدان تاکید کرد و گفت: انتظار داریم در راستای این خواهر‌خواندگی روابط اقتصادی، گردشگری و تجاری برای تاجیک‌ها با همدان تسهیل شود.

زاهدی نظام‌الدین شمس‌الدین زاده افزود: بر اساس امضا تفاهمنامه رئیس جمهور شهید ایران با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان روادید گردشگری یک ماهه بین دو کشور لغو شده است و خوشبختانه در یک سال گذشته 270 میلیون دلار تبادلات تجاری بین دو کشور انجام پذیرفته است.

وی دیدار استاندار همدان را فتح‌الباب همکاری گسترده بین تاجیک‌ها و همدان دانست و بیان کرد: توسعه همکاری‌های دو جانبه خواسته و مطالبه تاجیکستان با ایران به ویژه استان همدان است.

افزایش مراودات اقتصادی با تاجیکستان نیازمند تعامل و هم‌افزایی بین طرفین است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این جلسه گفت: افزایش مراودات اقتصادی با تاجیکستان نیازمند تعامل و هم‌افزایی بین طرفین است.

سید مجتبی حسینی بیان کرد: خوشبختانه فعالیت در حوزه دیپلماسی اقتصادی استان همدان در سال‌های اخیر به شکلی پیش رفته است که در حال حاضر حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در پروژ‌ه‌های مختلف از جمله ماشین‌های برقی و غیره مشهود است و باعث شده هم اینک کشورهای زیادی برای توسعه مبادلات اقتصادی و تجاری علاقمند به حضور و سرمایه‌گذاری در همدان شوند امید واریم این ارتباطات منشا خیر و برکت برای کشور عزیزمان باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی از افزایش مراودات با تاجیکستان استقبال می‌کنیم افزود: باید از خواهر‌خواندگی همدان با کولاب برای تحکیم روابط و افزایش مبادلات تجاری استفاده ویژه شود و همکاری‌ها مستمر صورت گیرد.

مقام ارشد اقتصادی استان همدان تاکید کرد: ظرفیت های استان همدان در ابعاد تجاری، گردشگری، کشاورزی و معدنی می‌تواند فصل جدیدی در توسعه روابط تجاری همدان با تاجیکستان ایجاد نماید و ما در این برهه به راه‌های دسترسی به اطلاعات تجار تاجیکستان جهت معرفی به فعالان اقتصادی استان نیاز داریم.

حسینی افزود: مجموعه اقتصادی استان تاکید بسیار ویژه‌ای در بحث مبادلات بین المللی و شناساندن ظرفیت‌های همدان به کشورهای هدف دارد و تاکنون با سفرا، تجار رایزن‌ها، و اتاق‌های بازرگانی کشورهای متعددی ارتباط برقرار کرده که دستاوردهای بسیار خوبی نیز به دنبال داشته است بر همین‌اساس امید می رود در تعامل و همکاری با کشور تاجیکستان نیز که تشابهات فرهنگی و مناسبتی بسیاری با کشور عزیزمان ایران دارد بتوانیم موفق و مثمر ثمر عمل کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما