شناسهٔ خبر: 68207720 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره):

پرداخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات در صندوق امداد ولایت

رئیس کمیته امدادامام خمینی (ره) گفت: تاکنون صندوق امداد ولایت این کمیته ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه با اولویت کارگشایی اعطا کرده است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سید مرتضی بختیاری روز پنجشنبه -۲۵ مرداد- در چهارمین همایش ملی قرض نیکو با محوریت الگوی مطلوب تجهیز منابع قرض الحسنه گفت: صندوق امداد ولایت کمیته امداد دارای سه اساسنامه است درسال ۱۳۹۴ اساسنامه آن به توشیح مقام معظم رهبری رسیده و هر قدم در این صندوق برداشته می‌شود با نظارت بانک مرکزی و بر اساس اساسنامه آن است.

جایزه ۶ میلیاردی بانک مرکزی

به گزارش ایرنا، بختیاری گفت: سال گذشته به دلیل عمکلرد مطلوب، این صندوق ۷ مرتبه مورد تشویق قرار گرفت که بانک مرکزی ۶میلیارد تومان جایزه تشویقی داد.

وی ادامه داد: اولویت اصلی صندوق امدادولایت در اعطای وام، کارگشایی است گاهی با ۲۰ میلیون تومان زندگی مددجویی تغییر می‌یابد، کار‌های ارزشمندی در این رابطه انجام شده است.

رئیس کمیته امداد گفت: وام‌های اعطایی تا ۱۰ میلیون تومان بدون کارمزد است و تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه داده شده است.

معوقات صندوق امدادولایت زیر یک درصد است

بختیاری گفت: معوقات صندوق امدادولایت زیر یک درصد است که نشان دهنده متشرع بودن و پایبند بودن وام گیرندگان از این صندوق است، ۷۵ درصد وام گیرندگان از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد هستند و باقی آن‌ها از افرد زیر دهک‌های ۵ جامعه هستند.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: افرادی که در این صندوق سپرده گذاری می‌کنند تضمین بازگشت پول را دارند و معادل رقم سپرده گذاری در محل سپرده شده می‌توانندوام دریافت کنند.

وی تاکید کرد: اولویت بعدی پرداخت وام قرض‌الحسنه در صندوق امداد ولایت، تسهیلات اشتغال، خریدمسکن و احداث آن، درمان و تحصیل دانشجویان و نخبگان است.

وی ادامه داد: امیداوریم از کمک بیشتر خیرین برخوردار باشیم، اما این صندوق یک ریال به کارکنان خود و کمیته امداد وام پرداخت نمی‌کند تا موجب افزایش اعتماد مردم شود.

بختیاری گفت: همایش ملی قرض نیکو در سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰و ۱۴۰۲ برگزار شده است و امیدواریم که رسانه در توسعه و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه یاری‌گر کمیته امداد باشند.

صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت ۱۰ میلیون عضو دارد

علی عاشوری مدیرعامل صندوق امداد ولایت در این همایش گفت: در بانکداری اسلامی صندوق‌های قرض‌الحسنه و دیگری تاسیس بانک‌های قرض‌الحسنه تاکید است، اما صندوق‌های قرض‌الحسنه که جزیی از امور قرض‌الحسنه در کشور هستند باید مورد توجه مسئولان ذیربط قرار بگیرند و در این خصوص نگاه مجدانه داشته باشند.

عاشوری گفت: یکی از اقدامات و مسایل مهم صندوق‌های قرض‌الحسنه تامین منابع برای وام‌های خرد است و در عمل هم این ظرفیت وجود دارد و وام‌هایی به مددجویان پرداخت می‌شود، اما باید از ظرفیت خیرین بیشتر استفاده شود.

مدیرعامل صندوق امداد ولایت تاکیدکرد: در حال حاضر ۱۰میلون نفر عضو صندوق امداد ولایت هستند و کار آن هم شناسایی افراد نیازمند واقعی است.

عاشوری افزود: چابکی و حذف فرایند‌های وقت گیر و پرداخت وام تا حداکثر ۴۸ ساعت، عدم سرمایه گذاری برای دریافت وام، رضایت مندی وام گیرنده و خیرین، شفافیت در عملکرد به اذعان دستگاه‌های نظارتی، پرداخت وام در اقساط، طولانی مدت، عدم دریافت کارمزد، ارایه خدمات غیر حضوری و اتصال به شبکه سراسری بانکی از ویژگی‌های مهم صندوق امدادولایت است.

مدیرعامل صندوق امداد ولایت تاکید کرد: سرمایه این صندوق به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و همه این امور در قالب یک صندوق یک شعبه است.

آثار قرض‌الحسنه در جامعه 

حجت الاسلام والمسلمین محسن کازرون رئیس هیات امنای کمیته امداد در این همایش گفت: خداوند در بحث قرض‌الحسنه خودش را بدهکار می‌داند. فقط این امر در قرض‌الحسنه است در جایی دیگر و فرایض دیگر مثل نماز، روزه، حج، و حتی جهاد این طور نیست که خداوند خودش بدهکار بداند.

 کازرون افزود: ما همه بدهکار خدا هستیم، اما در قرض الحسنه براساس آیات قرآن خداوند بدهی بدهکاری را می‌دهد و هم گناه انسان بخشیده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از مفاهیم ما در ادبیات و قاموس دینی معنا می‌یابد مانند حج و اگر از دایره دین خارج شود معنی ندارد، اما در قرض داخل و خارج دین معنی دارد و سخاوت چه توسط، فرد دین دار چه بی دین عملی زیباست و مشارکت اجتماعی از نظر عقل پذیرفته است.

وی تاکید کرد: کسی که از اعتبار و پولش برای کمک به دیگران استفاده می‌کند در کار خیر سهیم است به خصوص در حال حاضر که به دلیل شرایط سخت اقتصادی زندگی افرادی قایم به قسط و قرض است.

برچسب‌ها:

نظر شما