شناسهٔ خبر: 68201616 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نهالستان ملایر، تامین کننده ۶۰ درصد نهال استان همدان

شهره اکبری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر گفت: نهالستان قدس به عنوان تنها نهالستان استان همدان با تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ اصله نهال، تامین کننده ۶۰ درصد نهال استان است.

صاحب‌خبر -

جواد زنگنه در کارگاه آموزشی و بازدید ترویجی خبرنگاران از نهالستان قدس اظهار کرد: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور سهم استان همدان سه میلیون اصله نهال است که در همین رابطه سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان قدس ملایر در راستای طرح مردمی «کاشت یک میلیارد درخت» تولید می‌شود.

وی  مساحت این  نهالستان  را ۲۰ هکتار برشمرد و تصریح کرد: گونه‌هایی همچون داغداغان، بلوط ایرانی(بلوط زاگرس)، لیلکی، شیرخشت، آلبالو وحشی، بنه (پسته وحشی)، صنوبر، سپیدار، سنجد، بلوط، افرا، کاج تهران، سرو نقره‌ای، سیاه تلو، ارژن، بادام شیرین، گلابی جنگلی، بادامک، توت و اقاقیا از جمله نهال‌های کشت شده در این نهالستان به شمار می‌رود.

زنگنه یادآور شد: نهال‌های نهالستان قدس بدون اعتبار دولتی و با همکاری یک شرکت خصوصی با اهداف زیست محیطی، تولید می‌شود، در حالی‌که هزینه تولید هر نهال حداقل ۱۵۰هزار ریال است و ما موظف هستیم نهال‌ها را به صورت رایگان توزیع کنیم.

وی همچنین با اشاره به گرمای بی‌سابقه در تابستان امسال و وقوع آتش‌سوزی‌ها، گفت: از ابتدای امسال تاکنون سه مورد آتش‌سوزی در مراتع این شهرستان داشتیم که در وسعت بسیار و حاشیه جاده‌ها رخ داد و از این نظر ملایر یکی از موفق‌ترین شهرهای کشور در حوزه پیشگیری از آتش‌سوزی بود.

وی با بیان اینکه سه سال متوالی هیچ آتش‌سوزی در این شهرستان نداشتیم، ادامه داد: علت این آتش‌سوزی‌ها عمدتا عوامل انسانی بود و با توجه به پوشش گیاهی، پیش‌بینی ما این بود امسال بیش از ۱۵ آتش‌سوزی داشته باشیم که به دلیل کنترل و نظارت شبانه‌روزی اکیپ‌های اطفاء حریق، مدیریت بحران و کمک اهالی، این موارد در روستاها کنترل شد.

زنگنه با بیان اینکه تاکنون ۲۰ فقره تفاهم‌نامه با دهیاران روستاها منعقد و بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در نطفه خفه شد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ملایر گسترده‌ترین شهر استان از نظر پراکنش روستایی است، تیم اطفاء حریق اداره منابع طبیعی، در مدت زمان بین ۱۵ تا ۲۰دقیقه به محل آتش‌سوزی می‌رسد.

‌انتهای پیام

نظر شما