شناسهٔ خبر: 68199575 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

اگر کلسترول شما بالاست، این غذاهارو هرگز نخورید!

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید خوردن برخی از غذاها برای افرادی که کلسترول بالایی دارند مثل سم محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو، برخی از این خوردنی‌ها باید با احتیاط مصرف شوند، در حالی که باید از خوردن برخی دیگر کاملاً اجتناب شود.

بر اساس تحقیقات جدیدی که در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در فیلادلفیا ارائه شده است، انگیزه جدیدی برای مقابله با سطح کلسترول شما وجود دارد. کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد!

شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که کلسترول بالا، رگ‌ها را با رسوبات چربی مسدود می‌کند و حالا به عنوان یکی از ۱۴ عامل خطر ابتلا به زوال عقل شناخته شده است. کلسترول همچنین یک عامل خطر برای حمله قلبی و سکته نیز هست.

نوشیدنی‌هایی با قند مصنوعی

کوکاکولا و سایر نوشیدنی‌های گازدار به دلیل اینکه برای سلامتی ما مضر هستند، شناخته شده‌اند. با این حال شاید ندانید این نوشیدنی‌ها می‌توانند بر کلسترول نیز تأثیر بگذارند. این نوشیدنی‌ها به دلیل ایجاد تغییر در نحوه عملکرد متابولیسم بدن و ذخیره قند اضافی، به خصوص فروکتوز، سطح کلسترول را بالا می‌برند. کاترین پاتون، متخصص تغذیه می‌گوید: «وقتی نوشیدنی‌هایی با کالری بالا می‌نوشیم، بدن از مسیرهای مختلفی استفاده می‌کند تا این انرژی اضافی را برای استفاده بعدی با ساختن کلسترول جدید ذخیره کند.»

نوشیدن فروکتوز در مقایسه با خوردن آن برای بدن بسیار بدتر است؛ زیرا فروکتوز با غلظت بالاتری در نوشیدنی‌ها وجود دارد. کمبود مواد جامد برای کند کردن متابولیسم به این معنی است که فروکتوز سریعتر به جریان خون می‌رسد که در نتیجه منجر به تجمع بیشتر کلسترول می‌شود.

روغن نارگیل و شیر نارگیل

یکی از مشکلات مصرف غذاهای سرشار از چربی خطر اشباع آن‌ها است. اورلا والش، مشاور تغذیه، مصرف کمتر از ۳۰ گرم چربی اشباع شده در روز را توصیه می‌کند. بر اساس گزارش بنیاد قلب بریتانیا، روغن نارگیل ۸۶ درصد چربی اشباع شده دارد که سه برابر بیشتر از کره است. والش می‌گوید این موضوع در مورد شیر نارگیل نیز صادق است. او می‌گوید: «میزان چربی اشباع شده یک قوطی شیر نارگیل دو برابر مقدار توصیه شده مصرف چربی اشباع شده در روز است.» در حالی که روغن نارگیل به طور معمول سالم تلقی می‌شود، بهتر است فقط در حد اعتدال استفاده شود و بهتر است به جای آن از روغن زیتون یا آفتابگردان استفاده شود.

غذاهای سرخ شده

انواع غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سوراخی، پیاز و قارچ سوخاری، سوشیِ اسپرینگ رول و دونات مملو از چربی‌های اشباع شده و همچنین چربی‌های ترانس هستند.

بستنی فوق فرآوری شده

یکی از تفاوت‌های اصلی میان بستنی فوق فرآوری شده در مقایسه با بستنی‌های تازه ساخته شده توسط فروشندگان مستقل این است که آن‌ها معمولاً حاوی ترکیباتی شامل چربی شیر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، چندین منبع قند مایع و روغن نارگیل هستند. این افزودنی‌ها را بستنی‌های کارخانه‌ای را خوش طعم‌تر می‌کنند، اما در نهایت کلسترول را افزایش می‌دهند.

قهوه

به طور کلی، قهوه برای سلامتی شما بسیار مفید است، مگر اینکه به طور منظم شیر و خامه اضافه به قهوه خود اضافه کنید. با این حال، وقتی صحبت از این نوشیدنی می‌شود، به نظر می‌رسد قهوه فوری بهترین گزینه است. شواهد فزاینده‌ای نشان داده است که قهوه‌ای که با استفاده از قهوه ساز دستی یا دستگاه اسپرسوساز درست می‌شود، می‌تواند کلسترول شما را افزایش دهد. در عین حال، کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که قهوه تنها زمانی کلسترول را به طرز خطرناکی بالا می‌برد که مقدار زیادی قهوه در روز بنوشید؛ یعنی ۶ فنجان قهوه یا بیشتر.

گوشت فرآوری شده

مانند غذاهای سرخ شده، بسیاری از گوشت‌های فرآوری شده نیز معمولاً سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند. بهتر است میزان مصرف گوشت‌های فرآوری شده را محدود کنید و این محصولات را به صورت سرخ شده مصرف نکنید. با این حال اگر در حال حاضر کلسترول بالا، فشار خون بالا دارید یا در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستید، باید به طور کامل از خوردن محصولات گوشتی فرآوری شده اجتناب کنید.

برای کاهش کلسترول، بهتر است مصرف شیرینی‌ها، گوشت قرمز و کره را نیز کاهش دهید. با این حال تمام غذاهایی که کلسترول بالایی دارد مضر نیستند. غذاهای زیادی وجود دارند که به طور طبیعی کلسترول بالایی دارند و در واقع مفید هستند. تخم مرغ، ماست و شیر پرچرب جزو این خوردنی‌های مفید هستند.

اگر می‌خواهید با رژیم غذایی سالم کلسترول خود را کم کنید بهتر است از سویا، آجیل و تخمه، میوه و سبزیجات و لوبیا و نخود در غذای خود استفاده کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما