شناسهٔ خبر: 68199033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

اعلام وضعیت اضطراری در بلگورود؛

نفوذ ۴۰ کیلومتری ارتش اوکراین در خاک روسیه

صاحب‌خبر -

 

اوکراین روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که حمله‌ غافلگیرانه دیگری در خاک روسیه انجام داده و منطقه مرزی بلگورود را بمباران کرده است. همزمان منابع خبری ضمن اشاره به پیشرفت‌های تازه ارتش اوکراین از اعلام وضعیت اضطراری در بلگورود، شهر مرزی روسیه خبر دادند. 

نیروهای ارتش اوکراین سه شنبه گذشته در نخستین عملیات نفوذ به خاک روسیه پس از آغاز تهاجم نظامی مسکو در سال ۲۰۲۲ وارد منطقه کورسک روسیه شدند و ده‌ها شهرک و روستا را در وسعتی به ادعای کی‌یف به وسعت ۱۰۰۰ کیلومتر مربع اشغال کردند.

 این عملیات که اهداف آن هنوز به طور دقیق از سوی مقامات اوکراینی مشخص و اعلام نشده همچنین بزرگترین حمله یک ارتش خارجی به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم به این سو قلمداد می‌شود. الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین شب گذشته در یک ارتباط تصویری با ولودیمیر زلنسکی مدعی پیشرفت‌های تازه نظامیان اوکراینی در منطقه کورسک شد.

وی در همین خصوص به رئیس جمهوری اوکراین گفت: «نیروهای ما در برخی مناطق ۱ تا ۳ کیلومتر پیشروی کرده‌اند». این فرمانده ارشد ارتش اوکراین افزود: طی روزهای گذشته ۴۰ کیلومتر مربع دیگر از قلمرو عملیات به تصرف درآمده و ۷۴ شهرک تحت کنترل قرار گرفته است. از سوی دیگر در پی بمباران‌های شدید منطقه بلگورود در مجاورت کورسک روز گذشته (چهارشنبه) در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شد. 

وی گفت که اوضاع در این منطقه مرزی روسیه تحت بمباران اوکراین «بسیار دشوار» است. ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود با انتشار مطلبی در پیام‌رسان تلگرام ضمن پییچیده و دشوار خواندن وضعیت این منطقه پس از بمباران‌های ارتش اوکراین اعلام کرد: «وضعیت در منطقه بلگورود ما به دلیل گلوله باران نیروهای مسلح اوکراین بسیار دشوار و پرتنش است. خانه‌ها تخریب شده‌اند، غیرنظامیان زیادی نیز کشته و زخمی شده‌اند». به گفته فرماندار بلگورود که با خارکیف در روسیه هم‌مرز است این منطقه همچنین مورد حمله پهپادی ارتش اوکراین نیز قرار گرفته است. 

الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین روز دوشنبه پس از یک هفته پیشروی و نفوذ به آن سوی مرز مدعی شده بود که نیروهایش کنترل حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مربع (۳۸۶ مایل مربع) از خاک روسیه را در دست دارند. فرماندار کورسک اما روز دوشنبه میزان پیش‌روی نیروهای ارتش اوکراین به این منطقه را ۱۲ کیلومتر عنوان کرد و افزود که در این میان ۲۸ شهرک تحت تصرف نظامیان اوکراینی درآمده است. 

تحلیل خبرگزاری فرانسه از داده‌های ارائه شده توسط موسسه مطالعات جنگ (ISW) نشان می‌دهد که نیروهای اوکراینی تا روز دوشنبه بیش از ۸۰۰ کیلومتر مربع در خاک روسیه را پیشروی کرده‌اند. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در اولین اظهار نظر در خصوص حمله غافلگیرانه ارتش اوکراین به خاک روسیه گفت که این تهاجم ولادیمیر پوتین در معرض یک «معضل واقعی» قرار داده است. وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور همچنان به دفع حملات اوکراین ادامه می‌دهند و حملات گروه‌های متحرک زرهی را ناکام گذاشته‌اند. 

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که واحدهای ارتش این کشور شامل نیروهای تازه ذخیره‌، جنگنده‌ها، تیم‌های پهپادی و یگا‌ن‌های توپخانه، جلوی پیش‌روی گروه‌های متحرک زرهی اوکراینی به عمق خاک روسیه را در نزدیکی شهرک‌های منطقه کورسک گرفته‌اند. نیروهای ارتش روسیه همچنین بنا به برخی گزارش‌ها صبح دیروز (چهارشنبه) چندین روستا در منطقه خرسون اوکراین و مناطقی دیگر در جنوب شرق و شرق این کشور را گلوله‌باران کردند که طی آن دست کم پنج نفر زخمی شدند. 

از سوی دیگر اوکراین اعلام کرده است که قصد ندارد سرزمین‌های تصرف شده در روسیه را تحت اشغال خود درآورد. کی‌یف در همین راستا به مسکو پیشنهاد کرده است که در صورت تن دادن به یک «صلح عادلانه» حملات به خاک روسیه را متوقف خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین در همین راستا طی سخنانی ضمن کاملا مشروع خواندان حملات برون‌مرزی نیروهای نظامی کشورش گفت که کی‌یف علاقه‌ای به «تسخیر» قلمرو روسیه ندارد. 

او به خبرنگاران گفت: «هرچه زودتر روسیه با بازگرداندن صلح عادلانه موافقت کند... زودتر حملات نیروهای دفاعی اوکراین به روسیه متوقف خواهد شد».  بیش از ۱۲۰ هزار شهروند روس از هفته گذشته تاکنون در پی حملات برون‌مرزی ارتش اوکراین محل زندگی خود را در منطقه کورسک ترک کرده‌اند.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه و در پست تلگرامی نوشت، فرماندهی ارتش اوکراین او را درباره پیشروی‌ها در مناطق مختلف از آغاز امروز مطلع کرده است. او ادامه داد: «ما در منطقه کورسک در حال پیشروی هستیم. از زمان شروع روز بین یک تا ۲ کیلومتر در بخش های مختلف پیشروی داشته‌ایم. علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ سرباز روس در این مدت اسیر شده‌اند. من از همه افرادی که در این زمینه حضور داشته‌اند، تشکر می‌کنم». 

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین گفت: «ممکن است مجبور شویم حکومت نظامی را در منطقه کورسک روسیه تحمیل کنیم». 

 

نظر شما