شناسهٔ خبر: 68182689 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بزرگ‌ترین تهاجم نیروهای زلنسکی چه فرجامی خواهد داشت؟

هشدار پوتین به اوکراین

دنیای‌اقتصاد : ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه می‌‌گوید اوکراین با تهاجم خود به جنوب این کشور تلاش می‌کند ثبات روسیه را تضعیف کند. او هشدار داد که اوکراین «پاسخ شایسته‌‌ای» دریافت خواهد کرد. الجزیره در گزارش ۱۲ اوت نوشت، هفته گذشته نیروهای اوکراینی از مرز روسیه به داخل این کشور هجوم بردند و بخش‌‌های غربی منطقه کورسک را در نوردیدند. این حمله بزرگ‌ترین تهاجم اوکراین در سراسر مرز از زمان آغاز جنگ روسیه در این کشور در سال ۲۰۲۲ است.

صاحب‌خبر -

برخی می‌گویند این اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که خاک روسیه مورد هجوم قرار می‌گیرد. مسکو که ظاهرا غافلگیر شده است، با استقرار نیروهای نظامی خود برای خنثی کردن این تهاجم، پاسخ داد. وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که نیروها و منابع بیشتری به کورسک رسیده‌اند، بدون اینکه در مورد تعداد آنها توضیح بیشتری بدهد.ارتش گزارش داد: «وسایل نقلیه سنگین برای ورود سریع به مناطقی که نیروهای مسلح اوکراین اشغال کرده‌اند و برای اطمینان از ایمنی سطح جاده‌ها بر روی تریلرها بارگیری می‌شوند.» روز دوشنبه، الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، بر اساس گزیده ویدئویی که توسط رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی در تلگرام به اشتراک گذاشته شد، گفت که کی یف حدود ۱۰۰۰ کیلومترمربع (۳۸۶ مایل مربع) از کورسک را در کنترل خود دارد.

روز دوشنبه همچنین اولین باری بود که زلنسکی تایید کرد که نیروهای نظامی اوکراین در داخل کورسک فعالیت دارند. رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی شبانه خود گفت که پس از آنکه مسکو جنگ را به کشوری دیگر کشاند، اکنون جنگ به درون خاک روسیه بازمی گردد. پیش از این، الکسی اسمیرنوف، فرماندار کورسک، به پوتین گفت که شش روز حملات زمینی اوکراین به منطقه وی منجر به از دست دادن ۲۸ شهرک شده است و عمق این تهاجم حدود ۱۲ کیلومتر و عرض آن ۴۰ کیلومتر بود. او گفت که ۱۲ غیرنظامی کشته شده‌اند و ۱۲۱‌هزار نفر به تنهایی از مناطق درگیری خارج شده‌اند. تعداد کل برنامه‌ریزی شده برای تخلیه ۱۸۰‌هزار نفر است.

به گفته ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه، روز دوشنبه، دستور تخلیه جدید در منطقه بلگورود روسیه نیز صادر شد، زیرا بخش «کراسنایا یاروگا»ی این منطقه از تهاجم نیروهای اوکراینی بیم داشت.کراسنایا یاروگا در شمال غربی بلگورود و هم مرز با کورسک است.پوتین در یک نشست تلویزیونی گفت: «تلفات نیروهای مسلح اوکراین به شدت در حال افزایش است، از جمله در میان رزمی‌ترین یگان‌ها، واحدهایی که دشمن در حال انتقال آنها به مرز ماست.»پوتین افزود: «قطعا دشمن پاسخی شایسته دریافت خواهد کرد و بدون شک همه اهداف پیش روی ما محقق خواهد شد.»سرویس امنیت اوکراین (SBU) اعلام کرد که روسیه در تلاش است ارتش کی‌یف را به دروغ متهم به جنایات جنگی کند.

این سرویس در تلگرام گفت که اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده که نشان می‌دهد روسیه ممکن است جنایاتی را انجام دهد که اوکراین را مقصر اعلام کند. مسکو و کی‌یف مرتبا یکدیگر را به برنامه‌ریزی عملیات به اصطلاح پرچم دروغین متهم می‌کنند.«شان بل»، تحلیلگر نظامی به الجزیره گفت، در حالی که منتقدان حمله غافلگیرکننده اوکراین را بی‌پروا می‌دانند، «تحرک و ابتکار همه چیز در جنگ است. این همه را غافلگیر کرد.» اوکراین همچنین در تلافی تهاجم اخیر برون مرزی روسیه برای حملات بیشتر روسیه آماده شده است. روز یکشنبه در حمله هوایی روسیه در حومه کی‌یف حداقل دو نفر کشته و سه نفر زخمی شدند. اوکراین همچنین اعلام کرد که با تشدید درگیری‌ها در منطقه، ۲۰‌هزار نفر را از منطقه «سومی» که در آن سوی مرز کورسک قرار دارد، تخلیه کرده است.

در همین حال، زلنسکی درخواست خود را از متحدان اوکراین برای «سپر هوایی تمام عیار که بتواند از همه شهرها و جوامع ما محافظت کند» تکرار کرده است. ژنرال ایهور روماننکو، معاون سابق ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، به الجزیره گفت: «اوکراینی‌ها چشم‌انداز یک جنگ طولانی، یک جنگ دشوار، یک جنگ خونین را می‌بینند.» در همین حال، وزارت امور خارجه چین از روسیه و اوکراین خواسته است تا «سه اصل را برای کاهش تنش‌‌ها» دنبال کنند. سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه‌‌ای گفت: «هیچ‌گونه گسترش میدان نبرد، تشدید درگیری و شعله‌‌ور کردن آتش توسط هیچ طرفی نباید وجود داشته باشد.» این سخنگو افزود که چین «نقش سازنده‌‌ای در ایجاد راه‌‌حل سیاسی برای بحران خواهد داشت.»

 

برچسب‌ها:

نظر شما