شناسهٔ خبر: 68196553 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران؛ سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران؛

افتتاح ۳ همراه سرای بیمار تا پایان سال/ ۱۲۰ نفر از مددجویان پاکبان می‌شوند افتتاح ۳ همراه سرای بیمار تا پایان سال/ ۱۲۰ نفر از مددجویان پاکبان می‌شوند

نقیب از جذب ۱۲۰ نفر از مددجویان بهبودیافته به عنوان پاکبان تا پایان شهریور خبر داد.

صاحب‌خبر -

 

سیدمحمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری گفت: با توجه ویژه مدیریت شهری در این دوره به حوزه آسیب‌های اجتماعی اتفاقات خوبی رخ داد و موضوع مهم ساماندهی رود دره فرحزاد یکی از افتخارات این دوره است تا مهر ماه آماده بهره‌برداری می‌شود زیرا حدود ۱۰۰۰ معتاد متجاهر در این دره حضور داشتند و امکان حضور خانواده‌ها وجود نداشت اما اکنون کلونی آنجا وجود ندارد و شهروندان از مهرماه می‌توانند شبیه فضای دربند و درکه از آن استفاده کنند.

نقیب گفت: شهرداری تهران به جز نگهداری به سمت توانمندسازی و کارآفرینی حرکت کرده است به صورتی که در یک مرکز ۳۰۰ نفره یاورشهر کارآفرینی شده و قرار است برای ۱۵۰۰ نفر کارآفرینی افزایش یابد.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه ۱۰ مرکز یاور شهر فعال است که ۳ مرکز متعلق به زنان و ۷ مرکز متعلق به مردان است، گفت: شهرداری تهران همه افرادی که احتیاج به مدد داشته باشد را پذیرش می‌کند؛ چرا که شهرداری ظرفیتی بالغ بر ۷۷۰۰ نفر برای جذب افراد ایجاد کرده و در حال حاضر۶۷۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون سه مرحله طرح جمع آوری را اجرا کردیم تا معتادان جذب شوند و البته شهروندان هم می‌توانند حضور معتاد متجاهر را گزارش دهند تا نسبت به اعزام گشت‌های خدماتی شهرداری اقدام شود، اظهار کرد: شهرداری تهران در بخش کودکان کار به بهزیستی کمک می‌کند و برای جذب کودکان کار در سه مرحله در ماه‌های اخیر اقدام شده و همچنان ادامه دارد.

وی گفت: در فضای شهری برخی از محلات به ویژه دروازه غار و میدان قیام تا محمدیه امکان تردد در برخی ساعات وجود نداشت اما شهرداری تلاش کرد و توانست جمع‌آوری معتادان متجاهر را در دستور کار قرار دهد.

نقیب با بیان اینکه در هفته آخر شهریور ۵ مرکز جامعه‌پذیری برای افرادی که ۶ ماه مرحله درمان و مراحل ۹ گانه مراکز یاورشهر را گذرانده‌اند، راه‌اندازی خواهد شد که هر یک از این مراکز ۵۰ نفر ظرفیت دارند، گفت: مراکز جامعه‌پذیری می‌تواند ۳۰۰ معتاد بهبود یافته را جذب کند و علاوه بر اینکه زمینه اشتغال آنها فراهم می‌شود، امکان اسکان آنها نیز وجود دارد.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از راه‌اندازی ۳ همراه سرای بیمار در منطقه ۶ خبر داد و گفت: ۳ همراه سرای بیمار هم تا پایان سال جاری راه‌اندازی خواهد شد که هر یک از آنها ۸۰ نفر ظرفیت دارد؛ در حال حاضر ۷ همراه سرا وجود دارد که حدود ۵۰۰ نفر ظرفیت دارند و با راه‌اندازی مراکز جدید حدود ۵۰ درصد به ظرفیت آنها افزوده خواهد شد و می‌توانیم محدودیت زمانی اقامت را برداریم.

وی در مورد وضعیت اشتغال معتادان بهبود یافته در شهرداری تهران به عنوان پاکبان گفت: این افراد هنوز جذب و به کار گیری نشدند اما بر اساس صحبت انجام شده قرار است تا پایان شهریور ۱۲۰ نفر از مددجویان ترخیص شده مشغول به کار شوند.

<div id="video-display-embed-code_19692907"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/8800056/19692907?width=400&height=300"></script></div>

وی با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در بخش کودکان کار به بهزیستی کمک می‌کند، گفت: در حال حاضر ۳۹ مرکز آموزش برای کودکان کار و خیابان داریم که مراکز پویا شهر نام دارند و قرار است تا پاییز یک مرکز دیگر هم در منطقه ۱۵ راه‌اندازی شود و در حال حاضر ۷۰۰۰ کودک کار در این مراکز در حال دریافت خدمات هستند که بین آنها کودکان اتباع نیز حضور دارند؛ اما تعداد آنها قابل توجه نیست و شاید حدود ۱۰ درصد باشد.

نقیب با بیان اینکه سال گذشته با کمک خیرین ۳۰۰ جهیزیه به زوج‌های نیازمند اهدا شد، افزود: امیدواریم این رقم در سال جاری به ۱۵۰۰ جهیزیه برسد؛ ارزش ریالی اقلام حداقل ۳۵ تا ۵۰ میلیون تومان است و تعدادی از جهیزیه‌ها نیز به صورت کامل اهدا شده و شامل ۱۹ کالا و به ارزش ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان است.

وی در مورد برنامه‌های اربعینی این سازمان نیز خاطرنشان کرد: در محرم شهر «خیمه یاری» برپا شده که مورد استقبال قرار گرفت؛ بگونه‌ای که یکی از آنها برآورده شدن آرزوی ۲۶۵ کودک کار و دیگری آزادسازی ۱۳۶ زندانی زن غیرعمد از طریق خیرین و امور زنان ریاست جمهوری بوده است.

نظر شما