شناسهٔ خبر: 68193976 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نقیب خبر داد:

تا پایان شهریورماه در تمام یاورشهرها مراکز کارآفرینی ایجاد می‌شود/ افتتاح سه همراه‌سرا تا پایان امسال

نقیب خبر داد: سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اهمیت پاکسازی روددره فرحزاد، گفت: بهره برداری از اکوپارک فرحزاد تا اوایل پاییز انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، نشست خبری سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اصحاب رسانه امروز -چهارشنبه، ۲۴ مرداد ۱۴۰۳- برگزار شد.

سید محمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در این نشست اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به موضوعات اجتماعی به خصوص آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران شده و اتفاقات خوبی در شهر رخ‌ داده است. البته نباید زحمات عزیزانی که در گذشته در حوزه رفع آسیب های اجتماعی کار می‌کردند را فراموش کرد که واقعا جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اهمیت پاکسازی رود دره فرحزاد گفت: فکر می‌کنم روددره فرحزاد تا مهرماه آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: نزدیک به هزار معتاد متجاهر در روددره فرحزاد حضور داشتند و امکان حضور خانواده‌ها علی‌رغم فضایی که دارد، وجود نداشت. در حال حاضر آنجا پاکسازی شده و دیگر کلونی مشاهده نمی‌شود. همکاران در مجموعه‌های مختلف شهرداری در حال آماده‌سازی روددره فرحزاد هستند. البته صیانت و پاکسازی همچنان ادامه خواهد داشت و همچنان کارمندان شهرداری و فراجا در آن‌جا مستقر هستند و فضا را پاکسازی می‌کنند.

نقیب در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته فضای شهری به ویژه میدان شوش، دروازه غار، خیابان مولوی و محدوده‌ای از میدان قیام تا میدان محمدیه قابلیت تردد نداشت، گفت: شهرداری تهران تلاش کرد و توانست جمع‌آوری معتادان متجاهر را از فضاهای مختلف شهری داشته باشد. در دوره گذشته فضای نگهداری معتادان متجاهر که ماده ۱۶ هستند، وجود نداشت. در حال حاضر ۱۰ مرکز یاورشهر وجود دارد و معتادان متجاهر در این مراکز نگهداری می‌شوند. شهرداری تهران غیر از نگهداری به سمت موضوعاتی اعم از توانمندسازی و کارآفرینی نیز حرکت کرده است.

افزایش ظرفیت کارآفرینی در مراکز ماده ۱۶

وی افزود: در حال حاضر در یک مرکز با ظرفیت ۳۰۰ نفر کارآفرینی انجام شده است و این امر ادامه‌ پیدا خواهد کرد. تا انتهای شهریور ماه این ظرفیت را به حداقل هزار و ۵۰۰ نفر برای مجموعه کارآفرینی افزایش خواهیم داد.

سید محمد نقیب تاکید کرد: هفته آخر شهریورماه ۵ مرکز جامعه‌پذیری برای معتادان بهبودیافته که از مراکز خارج شدند، آنجا بروند، افتتاح خواهیم کرد. حداکثر سقف ظرفیت مرکز جامعه‌پذیری ۵۰ نفر است.

شهروندان با تماس با ۱۳۷ حضور معتادان متجاهر در محلات را اطلاع دهند

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰ مرکز یاورشهر وجود دارد، اظهار داشت: ۳ مرکز ویژه بانوان و ۷ مرکز ویژه آقایان است. تمام افرادی که نیاز به کمک و مددرسانی دارند را شهرداری تهران می‌پذیرد و به آن‌ها امداد می‌رساند. مردم با تماس با ۱۳۷ می‌توانند حضور معتادان متجاهر در محلات مختلف را اطلاع دهند.

وی افزود: ظرفیتی بالغ بر ۷ هزار و ۷۰۰ نفر ایجاد شده و حدود ۶ هزار و ۷۰۰ نفر نیز در مراکز یاورشهر نگهداری می‌شوند. متکدیان و کارتن‌خواب‌ها نیز جزو مواردی هستند که حتما جمع‌آوری می‌شوند.

وی همچنین گفت: سه مرحله طرح جمع‌آوری ویژه در مناطق ۲۲ گانه اجرا شد که در دوره اول ۲ هزار و ۲۱۰ نفر، دوره دوم ۷۵۱ نفر و دوره سوم هم تا به الان ۹۲۲ نفر جمع‌آوری شدند.

نقیب افزود: معتادین متجاهر پس از جمع‌آوری به مرکز غربال اعزام می‌شوند که مشخص شود قطعا معتاد هستند. پس از مشخص شدن اعتیاد فرد، آن‌ها به مراکز یاورشهر منتقل می‌شوند و ۶ ماه براساس حکم قضایی، مراحل درمان را طی خواهند کرد. حین این ۶ ماه هم مهارت افزایی، توانمندسازی و کارآفرینی انجام خواهد شد. تا پایان شهریور می‌توانیم ادعا کنیم در تمام مراکز  ترک اعتیاد، مراکز کارآفرینی را برای معتادین متجاهر خواهیم داشت.

افتتاح ۵ مرکز جامعه پذیری در آستانه مهرماه

سید محمد نقیب تاکید کرد: هفته آخر شهریورماه ۵ مرکز جامعه‌پذیری برای معتادان متجاهر بهبود یافته که از مراکز خارج شدند، افتتاح خواهیم کرد. حداکثر سقف مرکز جامعه‌پذیری ۵۰ نفر است.

وی همچنین بیان داشت: کار ویژه‌ای نیز در حال انجام است و به احتمال بسیار قوی یک‌مرکز جامعه‌پذیری که خود به تنهایی می‌تواند ۳۰۰ نفر بهبود یافته را تحت پوشش قرار دهد، تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

 نقیب در ادامه با اشاره به اینکه در بخش کودکان کار نیز به بهزیستی کمک می‌کنیم، اظهار داشت: برای جذب کودکان کار هم در ۳ دوره ۲ هفته‌ای موضوع انجام شده و همچنان ادامه دارد.

افتتاح سه همراه‌سرا تا پایان امسال 

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص همراه‌سراها مطرح کرد: به احتمال بسیار قوی ۳ همراه‌سرا در اطراف بیمارستان‌های امام‌خمینی‌ و شریعتی تا پایان سال افتتاح خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷ مرکز همراه سرا فعال هستند که تقریبا ۵۰۰ نفر ظرفیت دارند، افزود: هزینه رایگان است و همراهان بیمار می‌توانند با نامه‌ای که توسط مددکاری بیمارستان به آن‌ها ارائه می‌شود، تا زمانی که بیمار در بیمارستان هست از همراه‌سرا استفاده کنند.

نقیب با اشاره به اینکه در ابتدا در خصوص مدت زمان استفاده از همراه‌سرا محدودیت وجود داشت، گفت: با افتتاح این ۳ مرکز سعی می‌کنیم محدودیت را برداریم و با یک توان ۲ هفته‌ای خدمت همراهان بیمار خواهیم بود.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه ۳۹ مرکز تدریس برای کودکان کار و خیابان داریم که به عنوان مراکز پویاشهر فعال هستند، مطرح کرد: امیدوارم تا پاییز بتوانیم یک مرکز دیگر در منطقه ۱۵ افتتاح کنیم.

وی افزود: تا کنون ۷ هزار کودک کار را تحت پوشش قرار دادیم که کارهای خدمات‌رسانی آن‌ها در حال انجام است. اتباع رسمی نیز از این مراکز بهره می‌برند. زیر ۱۰ درصد از کودکان کار تحت پوشش قرار داده شده، اتباع رسمی هستند.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در ادامه در رابطه با تامین جهیزیه با کمک خیرین گفت: سال گذشته ۳۰۰ جهیزیه به درخواست خانواده‌های مختلف آماده و از طریق مناطق ۲۲گانه اهدا شد. امسال تعداد جهیزیه به هزار و ۵۰۰ جهیزیه افزایش پیدا خواهد کرد. امیدوارم بتوانیم در ایام ولادت حضرت زهرا(س) این جهاز را با کمک خیرین شهر تهران اهدا کنیم. جهیزیه کامل شامل ۱۹ قلم است.

وی با اشاره به طرح ویژه محرم‌شهر در میدان آزادی مطرح کرد: در بخشی از این طرح خیمه یاری را داریم. ۲ الی ۳ کار جدی در این خیمه اعم از برآورده شدن ۲۶۵ آرزوی کودکان کار، آزادسازی زندانیان و.. انجام شده است. ۹۵ کمک هزینه جهیزیه نیز از طریق واریزی‌هایی که مردم داشتند، فراهم شد. همچنین برای ۵۰۵ کودک کار، پک لوازم‌التحریر برای مهرماه توسط خیرین اهدا شد.

وی با اشاره به اینکه طرح به کارگیری و استخدام معتادین متجاهر در سازمان پسماند به عنوان پاکبان همچنان برقرار است، اظهار داشت: بنا است که سازمان پسماند ناحیه‌ای را به سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تحویل دهد. به احتمال بسیار قوی تا پایان شهریور ۱۲۰ مددجو که ترخیص شدند، جذب خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما