شناسهٔ خبر: 68195865 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

رنگ جدیدی که خودروها را خنک نگه‌‌می‌دارد

ایتنا - شرکت خودروسازی نیسان روز سه‌شنبه از ارائه «رنگ خنک» برای خنک‌تر نگه‌داشتن سرنشینان خودرو خبر داد. البته در این روش، روکش خودرو شش برابر ضخیم‌تر می‌شود و بحث بازاریابی و تجاری‌سازی آن را با چالش‌هایی مواجه خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
شرکت خودروسازی نیسان، این رنگ را روی خودروهایی که در اطراف فرودگاه هانِدا در توکیو، در مناطق بدون سایه، در رفت‌و‌آمدند آزمایش کرد. خودرو با این رنگ خاص، شبیه اتومبیل‌های معمولی است اما بدنه آن خنک‌تر است.

به گفته نیسان، این رنگ خنک دمای سقف خودروها را تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد و فضای داخل را تا پنج درجه کاهش می‌دهد. در حال حاضر این مواد خنک‌‌کننده به‌شکل گسترده‌ای در ساختمان‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شوند. این خودروهای خنک‌تر استفاده از تهویه مطبوع و عوارض ناشی از گرمای موتورها و باتری‌های خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهند. شرکت تویوتا هم روی رنگ‌هایی آزمایش کرده است که دمای اتاق خودرو را کاهش می‌دهند و بیشتر بر رنگ‌هایی متمرکز است که پرتو خورشید را می‌شکنند. 

رنگ خنک نیسان نور خورشید را بیشتر بازتاب می‌دهد و همچنین با ایجاد امواج الکترومغناطیسی مسدود‌کننده مسیر انر‌ژی پرتو خورشید را تغییر می‌دهد و آن را از خودرو دور می‌کند. رنگ نیسان با همکاری شرکت «رادی-کول» (Radi-Cool) چین ساخته شده است. این شرکت پرده‌های نازک، پارچه و انواع پوشش‌‌های کاهش‌دهنده گرما را تولید می‌کند. «رادی‌-کول» با شرکت‌های مختلف ژاپنی همکاری می‌کند و کلا‌ه‌هایی که حس خنکی بیشتری می‌دهند و همچنین چترهای آفتابی ارائه می‌دهد. نیسان تنها شرکت خودروسازی ژاپنی است که با رادی-‌کول همکاری می‌کند. 

سوسومو میورا، یکی از مدیران مرکز تحقیقات نیسان می‌گوید که امواج الکترومغناطیسی ساطع‌شده از رنگ هیچ اثر منفی قابل تشخیصی بر سلامتی افراد ندارد. به گفته او چنین امواجی در اطراف ما وجود دارند. میورا می‌‌گوید: «رویایم این است که خودروهایی خنک‌ بدون مصرف انرژی تولید کنم.»

برچسب‌ها:

نظر شما