شناسهٔ خبر: 68193783 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نبرد شدید میان روسیه و اوکراین در خاک روسیه ادامه دارد

صاحب‌خبر -
نبرد شدید میان روسیه و اوکراین در خاک روسیه ادامه دارد
خبرگزاری آریا - ارتش اوکراین، امروز ادعا کرد که حمله‌ غافلگیرانه دیگری در خاک روسیه انجام داده و منطقه مرزی بلگورود را بمباران کرده است.

نیروهای ارتش اوکراین، سه‌شنبه گذشته در نخستین عملیات نفوذ به خاک روسیه پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در سال 2022 وارد منطقه "کورسک" روسیه شدند و ده‌ها شهرک و روستا را در وسعتی به ادعای کی‌یف، به وسعت 1000 کیلومتر مربع اشغال کردند. این عملیات که اهداف آن هنوز به طور دقیق از سوی مقامات اوکراینی مشخص و اعلام نشده همچنین بزرگترین حمله یک ارتش خارجی به خاک روسیه از زمان جنگ جهانی دوم به این سو قلمداد می‌شود.
"الکساندر سیرسکی" فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین شب گذشته در یک ارتباط تصویری با "ولودیمیر زلنسکی" مدعی پیشرفت‌های تازه نظامیان اوکراینی در منطقه کورسک شد.
او در همین خصوص به رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: "تا امروز، نیروهای ما در برخی مناطق 1 تا 3 کیلومتر پیشروی کرده‌اند."
این فرمانده ارشد ارتش اوکراین افزود: طی روز گذشته 40 کیلومتر مربع دیگر از قلمرو عملیات به تصرف درآمده و 74 شهرک تحت کنترل قرار گرفته است.
از سوی دیگر در پی بمباران‌های شدید منطقه بلگورود در مجاورت کورسک، امروز چهارشنبه در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شد. و گفت که اوضاع در این منطقه مرزی روسیه تحت بمباران اوکراین "بسیار دشوار" است.
فرماندار کورسک اما روز دوشنبه میزان پیش‌روی نیروهای ارتش اوکراین به این منطقه را 12 کیلومتر عنوان کرد و افزود که در این میان 28 شهرک تحت تصرف نظامیان اوکراینی درآمده است.
وزارت دفاع روسیه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور همچنان به دفع حملات اوکراین ادامه می‌دهند و حملات گروه‌های متحرک زرهی را ناکام گذاشته‌اند.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که واحدهای ارتش این کشور شامل نیروهای تازه ذخیره‌، جنگنده‌ها، تیم‌های پهپادی و یگا‌ن‌های توپخانه، جلوی پیش‌روی گروه‌های متحرک زرهی اوکراینی به عمق خاک روسیه را در نزدیکی شهرک‌های منطقه کورسک گرفته‌اند.
نیروهای ارتش روسیه همچنین بنا به برخی گزارش‌ها صبح امروز چندین روستا در منطقه خرسون اوکراین و مناطقی دیگر در جنوب شرق و شرق این کشور را گلوله‌باران کردند.
" اوکراین در پی اشغال خاک روسیه نیست "
از سوی دیگر اوکراین اعلام کرده است که قصد ندارد سرزمین‌های تصرف‌شده در روسیه را تحت اشغال خود درآورد.
کی‌یف در همین راستا به مسکو پیشنهاد کرده است که در صورت تن دادن به یک "صلح عادلانه" حملات به خاک روسیه را متوقف خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین در همین راستا طی سخنانی ضمن کاملا مشروع خواندان حملات برون‌مرزی نیروهای نظامی کشورش گفت که کی‌یف علاقه‌ای به "تسخیر" قلمرو روسیه ندارد.
در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که حملات کی‌یف به منطقه کورسک انجام مذاکرات صلح را برای درازمدت به تعویق می‌اندازد.
"رودیون میروشنیک" سفیر تام‌الاختیار و فرستاده ویژه این وزارتخانه، با "متوهم" خواندن اوکراین گفت مذاکرات صلح با چنین کشوری "چندان منطقی نیست".
میروشنیک همچنین استفاده اوکراین از پهپاد را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این حملات غیرنظامیان را هدف قرار داده است.
به گزارش فرانس‌پرس، بیش از 120 هزار شهروند روس از هفته گذشته تاکنون در پی حملات برون‌مرزی ارتش اوکراین محل زندگی خود را در منطقه کورسک ترک کرده‌اند.

نظر شما