شناسهٔ خبر: 68173519 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کشف داروهای جدید و توسعه داروهای موجود در راستای کمک به نظام سلامت

دبیر اجرایی بیست و یکمین همایش داروسازان ایران، از رونمایی اولین اپلیکیشن دارویی در کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی رزازان، در آستانه برگزاری بیست و یکمین همایش داروسازان ایران، گفت: یکی از موضوعات اخیر در حوزه سلامت در ایران بحث حکمرانی سلامت است و تمام تلاش کادر پزشکی در راستای حفظ سلامت مردم است که این مطابق با شعار WHO است. بنابراین، شعار کنگره امسال را در رابطه با نقش داروسازی و داروسازان در حکمرانی سلامت انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی از ارکان کادر پزشکی داروسازان هستند که در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که یکی از این بخش‌ها؛ بخش تحقیق و توسعه می‌باشد که کمک شایانی در راستای کشف داروهای جدید و توسعه داروهایی که وجود دارد انجام می‌دهند.

رزازان تاکید کرد: یک بخش دیگر داروسازان در حوزه تولید دارو فعال هستند و آن هایی که در بخش کنترل و تنظیم کیفیت داروها فعالیت دارند و داروسازان که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند و حلقه آخر داروسازانی که در داروخانه‌ها مشغول فعالیت هستند؛ همه و همه کمک شایانی در نظام سلامت کشور دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی داروسازان افزود: بیش از ۷۰ درصد جمعیت داروسازی ما در داروخانه‌ها مشغول کار هستند که ارتباط مستقیمی با خود مردم دارند و یکی از اعضای کادر پزشکی هستند که به راحتی در دسترس مردم هستند. بنابراین آموزش به این افراد برای ما جز اولویت‌ها است و بایستی اطلاعات ما همیشه به روز باشد، پس در حکمرانی سلامت، داروسازی و داروسازان نقش پررنگ و حائز اهمیتی دارد.

این داروساز ادامه داد: کوچک‌ترین خللی در هر کدام از حلقه‌های داروسازی سبب می‌شود در نهایت یک کمبود دارویی ایجاد شود و آن کمبود دارویی روی درمان تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد ضرر و زیان برای بیماران می‌شود.

وی گفت: کمبود دارو نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد اما این مشکل نیاز به مدیریت دارد افرادی که در رأس کار هستند، نقش داروسازان در حکمرانی سلامت را جدی بگیرند، به خاطر اینکه اگر بهترین جراح و پزشک را داشته باشیم ولی دارو در دسترس نباشد قطعاً آسیب جدی به سلامت کشور وارد خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره داروسازی عنوان کرد: در ایران به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد این کمبودها خیلی نقش پررنگی دارند و کمبود یک دارو فقط به خاطر واردات یک دارو که ثبت سفارش آن دیر انجام شود اتفاق نمی‌افتد، عوامل بسیار متعددی از قبیل بانک مرکزی، بانک‌ها و مسائل بسیار مختلفی وجود دارد که سبب می‌شود یک کمبود ایجاد شود بعضی از این کمبودها مربوط به کمبودهای واردات مواد اولیه است بعضی‌ها به خاطر مستهلک بودن دستگاه‌های تولیدکننده‌ی دارو است بعضی مواقع به خاطر مسائل نیروی انسانی وجود دارد، پس باید گفت چقدر نقش داروسازان در حکمرانی سلامت نقش بسیار پررنگی دارند.

رزازان به بیست و یکمین همایش داروسازان اشاره کرد و گفت: این کنگره با ظرفیت ۲۶۰۰ نفر در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود و در کنار برنامه‌های علمی کنگره، نمایشگاه جانبی با آخرین دستاوردهای دارویی برگزار می‌گردد و بیش از ۲۵ شرکت دارویی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی افزود: در کنگره امسال برای اولین بار در کشور از ایجاد یک اپلیکیشن دارویی در حوزه تلفیق دارویی برای تمامی داروسازان رونمایی می‌شود. این اپلیکیشن برای داروسازانی که در حوزه بیمارستان‌ها فعالیت دارند و داروسازان بالینی، کاربرد دارد.

رزازان خاطر نشان کرد: انجمن علمی داروسازان به عنوان انجمن علمی پیشرو همگام با سایر نهادهای دیگر در راستای حفظ محیط زیست کاورهای پلاستیکی را در کنگره امسال حذف کرده و مطابق با استانداردهای جهانی در ایران هم باید این فرهنگ سازی انجام شود.

بیست و یکمین همایش داروسازان ایران از ۷ تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ با شعار نقش داروسازی در حکمرانی سلامت، در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

نظر شما