شناسهٔ خبر: 68171836 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دهقانی فیروزآبادی:

معاون دولت، سایه رئیس‌جمهور است/تعهد داریم مساعدت کامل با معاون علمی جدید داشته باشیم

مریم رضایی

معاون سابق علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروزه معاونت علمی دیگر یک دستگاه معاون ستادی کوچک رئیس‌جمهور نیست، بلکه معاونت علمی قانون جهش تولید دارد که جزء قوانین مترقی در دنیا است، گفت: معاون رئیس‌جمهور با وزیر فرق دارد و معاون رئیس جمهور یعنی سایه رئیس‌جمهور در آن حوزه و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان یعنی سایه رئیس‌جمهور در این حوزه و وظیفه اصلی معاونت ریاست‌جمهوری همکاری با سایر دستگاه‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم تودیع و معارفه تودیع و معارفه معاونان علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه از نظر خودم مهمترین، مؤثرترین و پیشروترین دستگاه جمهوری اسلامی در توسعه و پیشرفت، معاونت علمی است، گفت: از این رو این معاونت مهمترین دستگاه کشور است، چون چند ویژگی دارد؛ یکی آنکه از معدود دستگاه‌هایی است که حاشیه ندارد و مسأله اصلی آن بحث پیشرفت و توسعه کشور است و دوم اینکه مخاطب این نهاد بخش خصوصی و دانش‌بنیان‌ها هستند و از طرف دیگر امیدبخشی و آینده‌نگری مبنای کار این معاونت است.

وی با ابزار خوشحالی از انتخاب دکتر افشین به عنوان انسانی خوب و فرهیخته و دانشمند به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، تاکید کرد: ما تعهد داریم نهایت کمک و مساعدت را با ایشان داشته باشیم تا این دوره از معاونت علمی درخشان‌ترین دوره معاونت علمی باشد.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: مرسوم است که در جلسه تودیع و معارفه گزارشی از عملکرد ارائه شود که از آن می‌گذرم، چون هم خسته کننده است و اگر هم واقعیتی باشد، در بیرون دیده می‌شود و این گزارش‌ها قبلا ارائه شده است.

معاون سابق علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: یکی از شاخص‌های معاونت علمی که معماری و تدبیرگری آن را مدیون سیاست‌های بلند نظرانه رهبر معظم انقلاب در بها دادن به توسعه و پیشرفت هستیم و جنابعالی (دکتر عارف) که اولین سنگ بناها و زیر ساخت‌های معاونت را در مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت با ایجاد ستاد توسعه فناوری‌های نانو گذاشتید، این بود که در هر چهار دوره معاونت تلاش‌هایی برای توسعه فناوری کشور شد و جا دارد که یادی کنیم از دکتر واعظ زاده (اولین معاون علمی ریاست جمهوری) که در تدوین قانون حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان در سال ۸۹، واقعا بنای اصلی شکل‌دهی اکوسیستم نوآوری و فناوری را پایه‌گذاری کرد.

وی با اشاره به اقدامات و عملکرد دکتر سلطان‌خواه، دومین معاون علمی رئیس‌جمهور در تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، یادآور شد: ایشان در جا انداختن این نهاد در دولت تلاش‌های بسیاری کرد، چرا که زمانی بود که معاونت علمی پذیرش نمی‌شد و نهادینه کردن این نهاد یک زحمت بسیار بزرگ بود.

دهقانی فیروزآبادی با ذکر یادی از فعالیت‌های دکتر ستاری، سومین معاون علمی رئیس جمهوری، دوران ستاری را چنین توصیف کرد: زحمات ۹ ساله مردی که زندگی‌اش، خودش و آبرویش را وقف توسعه این اکوسیسم کرد و در دوران وی توسعه خوبی در اکوسیستم شکل گرفت و مجموعه‌ها و هویت‌های متعددی شکل گرفتند.

وی افزود: دکتر ستاری و من در دولت سیزدهم مسؤولیت معاونت را بر عهده داشتیم و با حمایت‌های ویژه رئیس‌جمهور شهید قانون جهش تولید دانش‌بنیان با حمایت وی تصویب شد و من در دو سال بعد از آن، این مسیر را پرقدرت طی کردم تا تاریخچه ارزشمند معاونت علمی را حفظ کنم و قانون جهش را به جریان بیندازم. اعتقاد دارم که این اقدامات چهار دوره بهترین الگوی توسعه و پیشرفت کشور است.

معاون علمی سابق رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه امروزه معاونت علمی دیگر یک دستگاه معاون ستادی کوچک رئیس‌جمهور نیست، بلکه معاونت علمی قانون جهش تولید دارد که جزء قوانین مترقی در دنیا است، گفت: بسیاری از متخصصان شهادت می‌دهند که اگر حداقل ۱۰ سال این قانون را محکم اجرا کنیم، بخش قابل توجهی از جی دی پی کشور تبدیل به جی دی پی دانش‌بنیان می‌شود و می‌توانیم تبدیل به یک کشور پیشرو در دنیا در اقتصاد دانش‌بنیان شویم که دستاورد بزرگی است.

وی با بیان اینکه امروز معاونت علمی یک بنیاد علم دارد که نسبت به گذشته حمایت‌های ۱۰ تا ۱۵ برابری دارد، خاطر نشان کرد: امروز معاونت علمی سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی دارد که دست آن باز است و می‌تواند برای توسعه روابط علمی و فناوری و بین‌المللی کشور کمک کند و معاونت علمی در کنار خودش بیش از ۸۰ صندوق دارد، بیش از ۳۰ صندوق خطرپذیر و بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان دارد. امروز معاونت علمی یک بدنه بزرگ نخبگانی دارد که آن را به یک دستگاه کاملا پیشران تبدیل کرده است.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه اعتقاد دارم معاون رئیس‌جمهور با وزیر فرق دارد، گفت: معاون رئیس جمهور یعنی سایه رئیس‌جمهور در آن حوزه و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان یعنی سایه رئیس جمهور در این حوزه و وظیفه اصلی معاونت رئیس جمهور همکاری با سایر دستگاه‌ها است تا همه دستگاه‌ها همسو با سیاست‌های کلان علم و فناوری شوند. موردی که رهبری نیز بر آن تاکید دارند که معاونت علمی وظیفه هماهنگی میان دستگاه‌ها را بر عهده دارد.

معاون سابق علمی رئیس‌جمهور،‌ یکی از اتفاقات مهم دولت سیزدهم را هماهنگی همه دستگاه‌ها در توسعه اکوسیستم فناوری کشور دانست و یادآور شد: در گزارشی که در دولت از دستاوردهای سه ساله ارائه کردم، گفتم که پیشرفت‌هایی که در دوره یک ساله ستاری و دو ساله من اتفاق افتاد، همگی بر پایه و بر شانه اقدامات قبلی بوده که در این حوزه ایجاد شده است.

وی گفت: ما امیدی داریم و آن حضور دکتر عارف است؛ چون شخصیتی معاونت اول رئیس جمهور را بر عهده دارد که خودش دانشمند و فرهیخته است و باورمند به حوزه علم و فناوری است. 

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ۱۰ برابر شدن بودجه معاونت علمی در سال جاری به واسطه منابع بند ژ تبصره ۶، منابع اعتبار مالیاتی، منابع بودجه عمومی معاونت علمی، اظهار کرد: اشتغال ۴۰۰ هزار نفری و فروش ۶۰۰ همتی شرکت‌های دانش‌بنیان این اکوسیستم را تبدیل به یک ابزار بزرگ توسعه و پیشرفت کرده است و امید داریم که با حضور دکتر عارف و حمایتی که از دکتر افشین می‌شود، این دوره معاونت علمی بسیار درخشان باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدت ۳ سال اخیر، اضافه کرد: در اوایل که به معاونت آمدم، روز شنبه می‌آمدم معاونت و جمعه شب می‌رفتم منزل؛ یعنی هفت شبانه روز در محل معاونت بودم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما