شناسهٔ خبر: 68171812 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات اعلام شد

یاسمین نسبتی

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم، سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی خود را ارائه کرده که در سرفصل‌های آن، توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوین (مانند هوش مصنوعی) در صنایع مختلف، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت فضایی و توسعه پست هوشمند مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سید ستار هاشمی با ارایه برنامه خود، به بیان سیاست‌ها و اقدامات کلان پیشنهادی‌اش برای سکان‌داری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته است.  

توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات

به اعتقاد وی با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به ارتباطات سریع و مطمئن، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به یکی از اولویت‌های اصلی در کشور تبدیل شده است. توسعه شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر فیبرنوری و شبکه‌های نسل جدید ارتباطی مانند 5G، مقابله با تحریم‌های ارتباطی و ارتقای شاخص های ارتباطی، از جمله گام‌های ضروری برای تحقق این هدف هستند. در واقع هدف از این برنامه‌ها، بهبود دسترسی آحاد جامعه به خدمات الکترونیکی و فضای مجازی، ایجاد عدالت ارتباطی و حضور فعال در تعاملات بین المللی است.

توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری های نوین

در بخشی از این برنامه اعلام شده با پیشرفت فناوری‌های نوین و افزایش نیاز به خدمات دولتی کارآمد، ارزان و به موقع، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی، در صنایع مختلف اهمیت ویژه‌ای دارد. این اقدامات می‌تواند به بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها، افزایش شفافیت و ارائه خدمات بهتر به شهروندان کمک کند. 

توسعه اقتصاد دیجیتال

همچنین اعلام شده در عصر دیجیتال، توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، به عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن سند راهبردی فضای مجازی و سند نظام اقتصاد دیجیتال، که گام بزرگی به سوی تقویت اقتصاد دیجیتال است، راهبردهای ارائه شده با هدف تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز، افزایش سهم تولید و صادرات کالاها و خدمات دیجیتال و حمایت از نوآوری و کارآفرینی در حوزه ICT تدوین شده‌اند. 

حمایت از توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی

بر اساس برنامه اعلامی وی، تولید و توسعه محتوای بومی و خدمات محتوایی در فضای مجازی، نقش حیاتی در ارتقای فرهنگ، اقتصاد و هویت ملی دارد. دولت با حمایت از توسعه زیرساخت‌های فناورانه بومی و ارتقای سواد فضای مجازی می‌تواند به دنبال ایجاد یک فضای مجازی مفید و ایمن برای تمامی اقشار جامعه باشد. راهبردهای ارائه شده، با هدف تأمین زیرساخت‌های لازم، تدوین سیاست‌های حفاظت از داده‌های شخصی و توسعه اقتصاد مبتنی بر تولید محتوا تدوین شده‌اند.

توسعه صنعت فضایی

در بخش فضایی، اعلام شده  که صنعت فضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فناوری پیشرفته، نقشی کلیدی در توسعه علمی، اقتصادی و امنیتی کشورها دارد. هدف از تدوین و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلان در بخش فضایی، ارتقای جایگاه کشور در این حوزه استراتژیک است. در راهبردهای ارائه شده افزایش تعداد سامانه‌های فضایی، ارتقای فناوری های ماهواره‌ای و بهره‌برداری اقتصادی از خدمات فضایی دنبال خواهد شد. 

توسعه پست هوشمند

همچنین عنوان شده که در دنیای امروز که فناوری و دیجیتال سازی به سرعت در حال پیشرفت هستند، نقش خدمات پستی به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی برای توسعه کسب‌و کارهای اینترنتی بیش از پیش اهمیت یافته است. از این رو تبدیل شرکت ملی پست ایران به یک نهاد پیشران در زمینه توسعه کسب‌و کارهای اینترنتی و اتصال و یکپارچه سازی شرکت پست به عنوان اپراتور تحویل فیزیکی کالا به زنجیره ارزش اقتصاد دیجیتال از طریق دیجیتالی کردن بسیاری از فرآیندها، افزایش کارایی و کیفیت خدمات پستی، یکی از اهداف اصلی خواهد بود. 

دسترسی به متن کامل برنامه‌های ستار هاشمی از طریق این لینک امکانپذیر است.

انتهای پیام

نظر شما