شناسهٔ خبر: 68169701 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اعلام بیماری‌های شایع در راهپیمایی اربعین/ در هنگام گرمازدگی چه اقداماتی باید انجام داد؟

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: معاون آموزش سازمان اورژانس کشور درباره مقابله با گرمازدگی در ایام اربعین توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

«حسن نوری» معاون آموزش سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره بیماری‌های شایع در تجمعاتی مانند راهپیمایی اربعین گفت: ما در تجمعات و مراسم‌هایی مانند راهپیمایی اربعین با سه دسته از بیماری‌ها مواجه هستیم این بیماری‌ها شامل بیماری‌های عفونی، بیماری‌های غیرعفونی و حوادث. حوادث شامل حوادث ترافیکی می‌شود که بسیار اهمیت دارند به ویژه در مسیر برگشت زائران باید توجه و دقت کافی را داشته باشند چراکه هم خسته هستند و همچنین تعداد موکب‌ها در مسیر برگشت کمتر است و می‌خواهند زودتر به مقصد برسند به همین دلیل خطر تصادفات افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: استراحت کردن، عدم رانندگی هنگام خواب‌آلودگی و خستگی، عدم استفاده از داروهای خواب‌آور در حین رانندگی، عدم انحراف به چپ، رعایت سرعت مطمئنه از موضوعاتی است که می‌تواند در کاهش تصادفات موثر باشد و بارها نیز بر این موارد تاکید شده است.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور درباره بیماری‌های غیرعفونی گفت: نگرانی اصلی ما در خصوص بیماری‌های غیرعفونی شامل دو موضوع است. اول مورد تشدید بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشارخون، دیابت است. اگر زائری دارای یک بیماری زمینه‌ای است مانند دیابت باید ابتدا بیماری خود را پایدار کرده و ثابت نگه دارد همچنین دارو به میزان کافی به همراه داشته باشند که البته توصیه ما در این زمینه به زائران این است که دو برابر نیازشان در دو بسته جداگانه دارو به همراه داشته باشند تا در صورت مفقود شدن داروهایشان بتوانند از بسته دیگر که به همراه دارند استفاده کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

نوری تصریح کرد: بنابراین بیشترین نگرانی ما در بیماری‌های غیرعفونی، تشدید بیماری‌های زمینه‌ای است و دیگری بحث گرمازدگی است. با توجه به گرمای هوا توصیه ما به زائران این است که بعد از غروب آفتاب یا ابتدای صبح اقدام به پیاده روی و در طول روز استراحت کنند تا دچار گرمازدگی نشوند. گرمازدگی دارای مراحل مختلفی است. اولین مرحله آن عوارض پوستی است که به عنوان عرق‌سوز شدن در بین مردم شایع است. با شست‌وشوی منظم و دوش گرفتن و استفاده از پمادها و ژل‌هایی که باعث کاهش تعریق می‌شوند باعث بهبود این وضعیت می‌شود.

وی با بیان اینکه در مسیر پیاده‌روی زائران پمادهای مانند پماد آلوئه‌ورا به زائران داده می‌شود تا از عرق‌سوز شدن آن‌ها جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: در گرمازدگی بیمار دچار ضایعات پوستی می‌شود و همچنین ممکن است دچار اسپاسم یا گرفتگی عضلانی شود که در این صورت باید بیمار حتما به یک محیط خنک و سایه منتقل شود و مایعات فراوان به او داده شود البته مایعات هم باید همراه با املاح باشد چراکه خوردن آب به تنهایی ممکن است مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند بنابراین بهتر است در چنین شرایطی از مایعاتی مانند دوغ، شربت آبلیمو و… استفاده کنند.

معاون آموزش سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: در مرحله پیشرفته‌تر گرمازدگی بیمار ممکن است دچار اختلال هوشیاری می‌شوند که به آن سکته گرمایی نیز گفته می‌شود. اگر بیمار به این وضعیت برسد حتما باید به یک محل خنک منتقل شده و آب برروی آن ریخته شود و در جلوی یک پنکه یا وسیله سرمایشی قرار بگیرد تا به وضعیت نرمالتری برسد. البته این بیمار حتما به درمان وریدی نیاز دارد و باید سرم‌درمانی شوند و باید آن‌ها به یک مرکز درمانی منتقل شوند. زائران باید توجه داشته باشند همزمان بودن گرمازدگی با یک بیماری اسهالی می‌تواند بسیار خطرناک باشد چراکه از دست دادن آب در این شرایط تشدید می‌شود.

نوری درباره دسته سوم بیماری‌ها در مراسمی مانند راهپیمایی اربعین گفت: دسته سوم بیماری‌های مسری هستند. در ایام اربعین ما نگران بیماری‌هایی مانند کرونا ویروس، سرخک، تب دنگی و بیماری‌های اسهالی هستیم. بیماری‌های اسهالی با رعایت بهداشت و شست‌وشوی مرتب دست‌ها پیشگیری خواهد شد همچنین در هنگام خوردن و آشامیدن در طول مسیر بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند اسهال از لوازم شخصی مانند لیوان و قاشق شخصی که خودمان به همراه داریم استفاده کنیم. اگر در کسی علائم اسهال مشاهده شد نباید حوصله کرده و بیماری را تحمل کند بلکه باید فورا به یک مرکز درمانی مراجعه کند چراکه ممکن است در کمتر از یک الی دو ساعت بیمار را بدحال کند. متاسفانه گاهی اوقات افراد به موقع مراجعه نکرده و با وضعیت وخیم به مرکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی درباره بیماری تب دنگ گفت: در بیماری‌های تب دنگی نیز در مرزها با تست‌های سریع افرادی که دارای علائم هستند سنجیده می‌شوند و چنانچه بیمار تشخیص داده شوند درصورتی که نیاز باشد به مرکز درمانی منتقل می‌شوند در خصوص افرادی هم که از اتباع سایر کشورها هستند و به کشور ما وارد می‌شوند در صورت مشاهده علائم بیماری تب دنگی فورا از آن‌ها تست گرفته شده و چنانچه بیمار باشند از ورودشان به کشور جلوگیری می‌شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما