شناسهٔ خبر: 68166931 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

پزشک متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد:

درمان اختلالات عصبی پارکینسون با تمرینات ذهنی

فلاحی از سایر علائم غیرحرکتی گفت: اختلالات شناختی و حافظه می‌تواند در بیماران ایجاد کند و برای مدیریت این علائم استفاده از داروهای ضد دمانس و تمرینات ذهنی مانند شطرنج یا جدول کلمات می‌تواند مفید باشد.

صاحب‌خبر -

 سیروس فلاحی در گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، در رابطه با اختلالات عصبی پارکینسون گفت: پارکینسون یک اختلال عصبی پیش‌رونده است که باعث اختلال در حرکات بدن می‌شود که دارای علائمی از قبیل لرزش در دست‌ها، پاها و سر و کندی حرکات بدن، سفتی و خشکی عضلات همچنین مشکل در حفظ تعادل و راه رفتن را دارد.


 وی افزود: این اختلال به دلیل کاهش میزان دوپامین در مغز ایجاد می‌شود که باعث اختلال در کنترل حرکات بدن می‌شود، علت دقیق پارکینسون مشخص نیست؛ اما عوامل ژنتیکی و محیطی در آن نقش دارند.


 پزشک متخصص مغز و اعصاب درمان قطعی پارکینسون را رد کرد و اذعان کرد: درمان پارکینسون بر اساس دارودرمانی، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی است که هدف اصلی آن کنترل علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران است، با پیشرفت بیماری، علائم شدیدتر می‌شوند؛ اما درمان‌های مناسب می‌توانند تا حد زیادی مؤثر باشند.


 وی تأکید کرد: علاوه بر علائم حرکتی اصلی مانند لرزش، کندی حرکات و سفتی عضلات، بیماران مبتلا به پارکینسون معمولاً دچار سایر علائم غیرحرکتی نیز می‌شوند که اهمیت زیادی دارند.


 فلاحی از سایر علائم غیرحرکتی گفت: اختلالات شناختی و حافظه که مشکلات در تمرکز، اختلال در حافظه و مشکلات شناختی پیش‌رونده را می‌تواند در بیماران ایجاد کند و برای مدیریت این علائم استفاده از داروهای ضد دمانس و تمرینات ذهنی مانند شطرنج یا جدول کلمات می‌تواند مفید باشد.


 وی ادامه داد: مشکلات در به خواب‌رفتن، بیدارشدن مکرر در شب و کابوس‌های شبانه از شایع‌ترین اختلالات خواب در این بیماری است؛ لذا تنظیم خواب، فعالیت مناسب روزانه و استفاده از داروهای خواب‌آور می‌تواند کمک‌کننده باشد.


 پزشک متخصص مغز و اعصاب به اختلالات خلقی در این بیماری اشاره کرد و گفت: افسردگی و اضطراب در بیماران پارکینسونی شایع است که درمان دارویی و روان‌شناختی می‌تواند در مدیریت این مشکلات مؤثر باشد.


 فلاحی ضمن اشاره به اختلالات حسی و اتونومیک در بیماری پارکینسون تصریح کرد: درد، احساس سوزش، یبوست و ادرارکردن مکرر نیز در این بیماران دیده می‌شود که با مدیریت دارویی قابل‌کنترل است.


 وی در پایان گفت: مجموعه این علائم می‌تواند کیفیت زندگی را کاهش دهد، بنابراین، مدیریت همه جنبه‌های بیماری با همکاری تیم درمانی مهم است.

انتهای خبر/224224

نظر شما