شناسهٔ خبر: 68161017 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: طبنا | لینک خبر

چقدر با خدمات بیمه سلامت ایران آشنا هستید؟

چتر حمایتی بیمه سلامت از پوشش خدمات ناباروری تا بیمه اتباع و معلولین

سازمان بیمه سلامت ایران در راستای تحقق یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه که توسعه نظام سلامت در کشور بود، تشکیل شد و تاکنون توانسته خدمات فراوانی را برای درمان بیش از نیمی از ایرانیان ارائه دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، سازمان بیمه سلامت یکی از سازمان‌های دولتی است که با هدف اجرای عدالت در نظام سلامت کشور راه‌اندازی شده است.

این سازمان توانسته تاکنون خدمات گسترده درمانی را به بیش از نیمی از ایرانیان ارائه دهد،با این وجود هنوز هم چتر حمایتی این سازمان بیمه‌گر روز به روز گسترده‌تر و بر خدمات آن افزوده می‌شود تا بتواند هدف بلند عدالت‌محوری را به سرانجام برساند.

در خراسان جنوبی نیز با توجه به محرومیت مردم منطقه، این سازمان بیمه‌گر تلاش کرده تا پرداخت هزینه‌های سنگین درمانی بر دوش این مردم نماند و دردی را بر دردهای دیگر نیفزاید.

در این راستا علی اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه را ضروری دانست و اظهار داشت: آگاهی امروز بیمه شدگان از حقوق خود نتیجه تلاش رسانه‌ها است.

۶۳ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند

وی افزود: در حال حاضر جمعیت بیمه شده سلامت در خراسان جنوبی، ۴۸۲ هزار و ۴۳۸ نفر است که ۶۳ درصد مجموع بیمه شده‌های استان را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت صندوق‌های متعدد بیمه در کشور، گفت: صندوق بیمه ایرانیان آحاد مردم با هر سطح درآمدی را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد به طوری که دهک‌های یک تا پنج به طور رایگان، دهک‌های پنج تا ۹ با پرداخت بین ۵۰ تا ۸۰ درصد و دهک ۱۰ نیز با پرداخت کامل، بیمه می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی مبلغ بیمه سلامت برای یک سال را یک میلیون و ۹۳۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: افراد می‌توانند این مبلغ را سه ماهه و شش ماهه نیز پرداخت کنند.

فرایند تحت پوشش قرار گرفتن بیمه‌ درمانی در ایران بسیار راحت است

اربابی اذعان داشت: بیمه شدن برای درمان در ایران بسیار راحت است و در حد چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

وی تعداد بیمه‌شدگان رایگان در خراسان جنوبی را ۳۸۲ هزار و ۵۰۷ نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۳۴۰ هزار نفر بیمه روستایی و همچنین از دهک‌های یک تا پنج هستند که از خدمات بیمه پایه به صورت رایگان بهره‌مند شده‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر فرد به دهک خود معترض باشد بیمه سلامت می‌تواند درخواست بررسی را از وزارت رفاه برای فرد انجام دهد و بررسی این موضوع برعهده وزارت رفاه است، گفت: سامانه بیمه سلامت به سامانه وزارت رفاه متصل است و افراد با ارائه کد ملی از دهک خود مطلع می‌شوند.

اربابی اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت موظف به تحت پوشش قرار دادن مادران باردار، زنان شیرده و کودکان زیر ۵ سال است و براساس قانون باید استعلام وسع انجام شود تا به صورت کامل بیمه پایه این افراد لحاظ شود.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار دادن خدمات ناباروری در استان، تصریح کرد: در حال حاضر مرکز رویش در مرکز استان فعال است و خدمات ناباروری را در سطح بالا ارائه می‌دهد و در سطح پایین‌تر نیز در شهرستان‌های فردوس و طبس نیز خدمات ناباروری ارائه می‌شود و در شهرستان قاین نیز قرار است به زودی مشابه این مرکز راه‌اندازی شود.

پرداخت ۳۶ میلیارد ریال برای درمان هزار و ۵۰۷ زوج نابارور نشان‌دار در خراسان جنوبی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۵۰۷ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده و تحت پوشش خدمات درمانی این بیمه هستند و مبلغ ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای درمان این زوجین پرداخت شده است.

اربابی با بیان اینکه زوجین نابارور می‌توانند خدمت را تا سه بار در سال و تا سقف ۵۰ میلیون تومان دریافت کنند، گفت: خدمات ناباروری برای زوجین بیمه شده سلامت دارای نشان در سامانه در مراکز دولتی و خصوصی با پرداخت ۹۰ درصد توسط بیمه و ۱۰ درصد توسط فرد ارائه می‌شود.

وی رشد مراجعه زوجین نابارور به بیمه سلامت را نشانه آگاهی‌بخشی در جامعه دانست و تاکید کرد: امیدواریم با تاسیس یک مرکز جامع برای ناباروری در استان شاهد پرداخت هزینه های کمتر از سوی مردم باشیم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان داشت: ۱۰۷ بیماری خاص و صعب العلاج مشمول خدمات بیمه سلامت می‌شوند که افراد نشان‌دار بدون درنظر گرفتن دهک در ۵۱ بیماری به صورت مستقیم مشمول بیمه رایگان می‌شوند و در ۵۶ بیماری دیگر با ارایه فاکتور به بیمه سلامت می‌توانند هزینه‌های پرداخت شده درمانی خود را بازدریافت کنند.

اربابی بیماران صعب‌العلاج نشان‌دار شده در استان را ۱۳ هزار و ۷۵۲ نفر اعلام و تصریح کرد: بیماری‌هایی که در استان صعب العلاج شناسایی شده ۵۸ مورد است به این معنا که بیماری‌هایی هست که در استان وجود ندارد و یا شناسایی نشده‌اند.

مراجعه حدود ۸۱ هزار مرتبه بیماران صعب‌العلاج برای دریافت خدمات بیمه سلامت

وی افزود: ۴ هزار و ۳۲ نفر دارای پرفشاری خون خاص، ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مبتلا به دیابت نوع دو و ۲ هزار و ۳۷۳ نفر دچار انواع سرطان‌ها هستند که تحت پوشش بیماری‌های صعب العلاج بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: بیماران صعب‌العلاج نشان‌دار در خراسان جنوبی از ابتدای امسال 80 هزار و 932 بار مراجعه داشته‌اند و مبلغ 5 میلیارد و 600 میلیون تومان برای این افراد بیمه پرداخت شده است.
هزینه‌های درمانی خود را دریافت کنید حتی اگر بیمه‌شده سلامت نیستید

اربابی گفت: سهم پرداخت بیمه بیماران خاص و صعب العلاج تامین اجتماعی نیز برعهده بیمه سلامت است و بیمار بیمه شده تامین اجتماعی می‌تواند با ارایه فاکتور هزینه‌های درمانی خود را از بیمه سلامت دریافت کند.

وی با اشاره به ارائه خدمات بیمه سلامت به مددجویان بهزیستی، ادامه داد: تعداد معلولان نشان‌دار در سامانه بیمه سلامت استان ۱۱ هزار و ۹۱۵ نفر است که این تعداد در شش مدل بیماری بیمه هستند و حتی در بخش خصوصی 70 درصد هزینه درمانی را بیمه سلامت و 30 درصد را فرد پرداخت می‌کند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: درحال حاضر ۱۰۷ مرکز توانبخشی در خراسان جنوبی طرف قرارداد بیمه سلامت هستند و گرفتن خدمت بیمه سلامت از این مراکز منوط به نشان‌دار شدن در سامانه است.

اربابی بیان داشت: از ابتدای امسال ۵۵۷ معلول از این مراکز خدمت گرفتند و ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سوی بیمه سلامت پرداخت شده است.

وی افزود: افراد برای نشان‌دار شدن ابتدا باید به پزشک مراجعه کرده و سپس مدارک پزشکی را به اداره‌کل بیمه سلامت ارسال کنند.

پرداخت 876 میلیارد ریال مطالبات مراکز درمانی خراسان جنوبی از سوی بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۳ مرکز درمانی در استان طرف قراداد بیمه سلامت هستند، گفت: از نظر میزان قرارداد با مراکز درمانی در سطح کشور شاخص هستیم.

اربابی تصریح کرد: مطالبات سطح یک روستاییان، پزشک خانواده و نظام ارجاع از ابتدای امسال ۴ ماه پرداخت شده که بالغ بر ۳۲۶ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: مطالبات سال گذشته موسسات دولتی دانشگاهی نیز پرداخت شده و از ابتدای امسال نیز فروردین ماه با ۳۵۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیرکل بیمه سلامت با بیان اینکه در بخش بستری غیردولتی دانشگاهی مطالبات فروردین ماه با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال پرداخت شده، گفت: مطب‌های خصوصی نیز مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه با ۲۴ میلیارد ریال، داروخانه‌ها مطالبات سه ماه نخست سال با ۱۶۸ میلیارد ریال و خدمات پاراکلینیکی و آزمایشگاهی نیز مطالبات فروردین ماه با حدود ۷ میلیارد ریال پرداخت شده است.

اربابی خاطرنشان کرد: در مجموع بیمه سلامت استان در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸۷۶ میلیارد ریال به مراکز درمانی پرداخت کرده است.

گزارش از محبوبه قاسم‌زاده

نظر شما