شناسهٔ خبر: 68160684 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پرداخت ۱۵ میلیارد تومان هزینه درمان بیماران خاص توسط بیمه سلامت استان مرکزی

کامیار زادفر

سرپرست بیمه سلامت استان مرکزی گفت: در سه سال گذشته، در مجموع برای ۱۷۳۸ پرونده تشکیل‌شده در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

بابک بوالحسنی امروز (۲۲ مرداد ماه) در نشستی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: از جمعیت یک میلیون و ۴۱۳ هزار نفری استان مرکزی، ۶۴۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که معادل ۴۵ درصد جمعیت استان است. بیشترین سهم از افراد بیمه‌شده مربوط به صندوق روستاییان، عشایر و شهرهای ‌زیر ۲۰ هزار نفر است که بالغ بر ۳۲۳ هزار نفر هستند و به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

وی بیان کرد: تعداد بیمه‌شدگان کارکنان دولت ۸۲ هزار نفر، بیمه‌شدگان کمیته امداد ۱۸ هزار نفر، بیمه‌شدگان اتباع خارجی ۲۲۰۰ نفر و تعداد بیمه‌شدگان سایر اقشار که عمدتاً شامل طلاب، روحانیون، دانشجویان و افراد تحت پوشش بهزیستی هستند ۲۲ هزار نفر است.

او با بیان اینکه صندوق بیمه سلامت همگانی، دومین صندوق پرجمعیت است، گفت: دهک‌های ۱ تا ۵ به‌صورت رایگان تحت پوشش ما قرار دارند و دهک‌های ۶ تا ۱۰ با حق بیمه تخفیف‌دار تحت پوشش ما هستند.

بوالحسنی با بیان اینکه ۷۴۷ مرکز درمانی در کل استان مرکزی طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند، ادامه داد: سال گذشته بالغ بر ۶۶۸ میلیارد تومان برای خرید خدمات به مراکز طرف قرارداد پرداخت کردیم. همچنین سال گذشته بالغ بر دو میلیون و ۵۳۸ هزار بار، بیمه‌شدگان ما به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین هزینه‌های پرداخت‌شده مربوط به بخش‌های بستری، دارو و دیالیز است، گفت: صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در سال ۱۴۰۱ با مجوز هیئت دولت تاسیس شد و با تشکیل آن، تعداد بیماری‌ها از پنج بیماری به ۳۰۰ بیماری افزایش پیدا کرد.

سرپرست بیمه سلامت استان مرکزی بیان کرد: با این صندوق علاوه بر پرداخت هزینه داروها می‌توانیم تا ۵۰ میلیون تومان به افراد کمک داشته باشیم. تعداد افرادی که در استان در این صندوق تعریف شده‌اند ۱۸۲۰۰ نفر هستند.

وی اظهار کرد: به افراد تحت پوشش صندوق بیماران خاص در سه ماهه امسال با ۱۶۰ پرونده تشکیل‌شده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت شده است. همچنین در سه سال گذشته، در مجموع برای ۱۷۳۸ پرونده تشکیل شده، بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان هزینه پرداخت شده است. بیشترین طیف مراجعه‌کنندگان نیز بیماران مبتلا به سرطان و سپس اهدای کلیه بوده‌اند.

او با اشاره به پوشش بیمه رایگان مادران باردار، شیرده و فرزندان زیر پنج سال بدون پرداخت حق بیمه، گفت: در درمان زوجین نابارور، ۵۹ قلم دارو، ۵۷ مورد خدمت آزمایشگاهی و ۲۰ عمل جراحی رایگان است. همچنین تا ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی درمان ناباروری سهم سازمان است. در سه ماهه نخست امسال برای ۹۵۴ فرد نابارور نشان‌دارشده، ۴۹۴ میلیون تومان هزینه شده است.

بوالحسنی با اشاره به طرح دارویار، گفت: دولت سیزدهم یارانه دارو پرداخت کرد که باعث شد قیمت دارو دچار نوسان نشود و هزینه پرداختی بیمار نیز کمتر شود. برای این طرح ۶۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵ میلیارد تومان در سال گذشته و در سه ماهه امسال ۴۶ میلیارد هزینه شده است.

وی اضافه کرد: امسال هفت قلم داروی جدید گران‌قیمت بیماری‌های صعب‌العلاج تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

انتهای پیام

نظر شما