شناسهٔ خبر: 68160206 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوای ۵ کلان‌شهر ناسالم ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم اردبیل است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _دوشنبه بیست‌ودوم مرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هیچکدام از شهرها در موقعیت هوای بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته کلانشهر زهدان در چنین وضعیتی قرار داشت.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در هیچ‌یک از کلانشهرها در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد، اما روز گذشته شهر کرج بر مدار ناسالم (قرمز) بود.

شایان ذکر است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه شهرهای اصفهان با شاخص ۱۱۶، قم با شاخص ۱۱۱، زنجان با شاخص ۱۰۶، تهران با شاخص ۱۰۴ و زاهدان با شاخص ۱۰۱، بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده است، در حالی که روز گذشته شهرهای اصفهان، تهران، زنجان، قم و همدان در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور طی امروز شهرهای تبریز با شاخص ۵۱، کرج با شاخص ۹۰، ایلام با شاخص ۵۶، بوشهر با شاخص ۵۴، شهرکرد با شاخص ۸۲، مشهد با شاخص ۶۶، بجنورد با شاخص ۶۱، اهواز با شاخص ۸۵، سمنان با شاخص ۵۹، سنندج با شاخص ۵۵، کرمان با شاخص ۶۰، کرمانشاه با شاخص ۵۹، یاسوج با شاخص ۵۶، رشت با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۹۲ و یزد با شاخص ۷۳ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌ویکم مرداد، ایستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های ارومیه، ایلام، بوشهر، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، اهواز، سمنان، سنندج، کرمان، کرمانشاه، رشت، اراک و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

قابل توجه است که سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۴۲، اردبیل با شاخص ۳۵ و بیرجند با شاخص ۴۲، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهرهای تبریز و بندرعباس در چنین موقعیتی بودند.

به این ترتیب، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه شهرهای شیراز، قزوین، گرگان، خرم‌آباد، ساری همدان و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته کلانشهرهای اردبیل، شیراز، قزوین، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد و ساری، بدون داده بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش) و ناسالم (قرمز) قرار ندارد، اما پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، سه شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، یک شهر ناسالم (قرمز)، پنج شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، دو شهر پاک (سبز) و شش شهر بدون داده ثبت بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما