شناسهٔ خبر: 68158015 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گروسی: هیچ خطری امنیت هسته‌ای زاپوریژیا را تهدید نمی‌کند

امیرمحمد سهرابی

در پی حمله نیروهای اوکراینی به برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هیچ خطری امنیت هسته‌ای را تهدید نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهارات خود عنوان کرد: «هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا علنا ناقض پنج اصل کلیدی حفاظتی است که شورای امنیت سازمان ملل در ماه مه ۲۰۲۳ تعیین کرده بود.»

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد: «این حملات نسنجیده ایمنی هسته‌ای در نیروگاه را به خطر می‌اندازد و احتمال یک حادثه هسته‌ای را افزایش می‌دهد. این حملات هم‌اکنون باید متوقف شوند.»

براساس گزارش روس‌اتم، برج خنک‌کننده نیروگاه اتمی زاپوریژیا در نتیجه ۲ حمله مستقیم پهپادهای تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین آسیب جدی دیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل که در این تاسیسات شش رآکتوری بزرگ حضور دارد، گفت کارشناسان آن دود غلیظ و تیره‌ای را از ناحیه شمالی نیروگاه در جنوب اوکراین پس از انفجارهای متعدد مشاهده کرده‌اند.

مسکو و کی‌یف یکدیگر را به ایجاد آتش‌سوزی روز یکشنبه در زمین نیروگاه اتمی زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه است، متهم می‌کنند و این در حالیست که اوکراین از ساکنان خواسته آرامش خود را حفظ کنند و هیچ نشانه‌ای از افزایش تشعشع گزارش نشده است. در همین حال شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، حمله نیروهای اوکراینی به برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که منجر به آتش‌سوزی شد، یک اقدام تروریستی هسته‌ای است.

گروسی هم‌چنین تاکید کرد: «هیئت اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست دسترسی فوری به برج خنک‌کننده را جهت ارزیابی آسیب‌ها دارد.»

انتهای پیام

نظر شما