شناسهٔ خبر: 68152050 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روسیه، کی‌یف را به «تروریسم هسته‌ای» متهم کرد

شرکت دولتی «روس‌اتم» روسیه امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، حمله نیروهای اوکراینی به برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که منجر به آتش‌سوزی شد، یک اقدام تروریستی هسته‌ای است.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در بیانیه روس‌اتم آمده است: «مایلیم توجه شما را به این واقعیت جلب کنیم که حمله علیه تجهیزاتی در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا انجام شد که وظیفه اصلی آن خنک کردن آب در طول عملیات عادی نیروگاه است. بنابراین، این رویداد را می‌توان به عنوان یک عمل تروریسم هسته‌ای از سوی مقامات اوکراینی توصیف کرد.»

براساس گزارش روس‌اتم، برج خنک‌کننده نیروگاه اتمی زاپوریژیا در نتیجه ۲ حمله مستقیم پهپادهای تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین آسیب جدی دیده است. روس‌اتم خاطرنشان کرد: «آتش تحت کنترل درآمد، با این حال، سازه‌های داخلی برج خنک‌کننده آسیب جدی دیده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل که در این تأسیسات شش رآکتوری بزرگ حضور دارد، گفت کارشناسان آن دود غلیظ و تیره‌ای را از ناحیه شمالی نیروگاه در جنوب اوکراین پس از انفجارهای متعدد مشاهده کرده‌اند.

«یوگنی بالیتسکی» یک مقام روس مستقر در مناطق جنوبی، نیروهای کی‌یف را متهم کرد که با گلوله‌باران شهر «انرهودر» که مانند نیروگاه بلافاصله پس از عملیات فوریه ۲۰۲۲ به تصرف روسیه درآمد، باعث آتش‌سوزی شدند.

آتش‌سوزی نیروگاه زاپوریژیا

مسکو و کی‌یف یکدیگر را به ایجاد آتش‌سوزی روز یکشنبه در زمین نیروگاه اتمی زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه است، متهم می‌کنند و این در حالیست که اوکراین از ساکنان خواسته آرامش خود را حفظ کنند و هیچ نشانه‌ای از افزایش تشعشع گزارش نشده است.

رئیس‌جمهور اوکراین، روسیه را به روشن کردن آتشی متهم کرده که به گفته او از شهر نیکوپول تحت کنترل کی‌یف، که به نیروگاه تحت کنترل روسیه مشرف است، قابل مشاهده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هیچ گزارشی از تاثیر بر ایمنی هسته‌ای در سایت گزارش نشده است. این نهاد در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد: «تیم مستقر در نیروگاه هسته‌ای از حمله پهپادی یکشنبه به یکی از برج‌های خنک‌کننده واقع در سایت مطلع شد.»

«یوهن یوتوشنکو» یک مقام محلی اوکراینی در نیکوپول مدعی شد که اطلاعات «غیر رسمی» وجود دارد مبنی بر اینکه نیروهای روسی تعداد زیادی لاستیک خودرو را در برج‌های خنک‌کننده آتش زده‌اند.

مدیریت روسی این مرکز گفت که نیروهای ویژه آتش را مهار کرده‌اند و خطر گسترش بیشتر آن وجود ندارد. در این بیانیه آمده است: «آتش‌سوزی بر عملکرد ایستگاه تأثیری نداشته است. »

شش رآکتور در نیروگاه واقع در نزدیکی خط مقدم جنگ در اوکراین فعال نیستند، اما این تاسیسات برای خنک نگه داشتن مواد هسته‌ای خود و جلوگیری از یک حادثه فاجعه‌بار به نیروی خارجی متکی است. مسکو و کی‌یف به طور معمول یکدیگر را به به خطر انداختن امنیت اطراف آن متهم می‌کنند.

نظر شما