شناسهٔ خبر: 68153518 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تحولات اوکراین|

مسکو: کی‌یف تروریسم هسته‌ای را با حمایت غرب آغاز کرده است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به حمله پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گفت که نیرو‌های اوکراینی با حمایت غرب تروریسم هسته‌ای را در منطقه آغاز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - یوگنی پالیتسکی، فرماندار استان زاپوروژیا، گزارش داد که در اثر بمباران شهر انرژیگودار از سوی نیرو‌های مسلح اوکراین، آتش‌سوزی در سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا رخ داده است.

ماریا زاخارووا در واکنش به این رویداد گفت: تروریست‌ها در کی‌یف تحت ریاست حامیان غربی خود، در سکوت کامل نهاد‌های بین المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تروریسم هسته‌ای را در این قاره آغاز کردند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: رافائل گروسی و مجموعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کجاست، ساختار سازمان ملل در این زمینه حساس کجا کار کرده است؟

زاخارووا افزود: تروریست‌ها در کی‌یف تحت ریاست دسته‌جمعی غرب، کشورشان را ویران کردند، مردم اوکراین را کشتند، انرژی و امنیت غذایی جهانی را تضعیف کردند و اکنون دست به تروریسم هسته‌ای برای این قاره زده‌اند.

مهار آتش‌سوزی در زاپروژیا

پس از حمله پهپادی اوکراین، آتش‌سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خاموش شد.

ولادیمیر روگوف، رئیس کمیته امور حاکمیت شورای اجتماعی عمومی روسیه، گفت: آتش‌سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که پس از بمباران اوکراین به‌طور کامل خاموش شد.

رهگیری ۲۰ پهپاد اوکراینی

بیش از ۲۰ پهپاد اوکراینی بر فراز روستوف، کورسک، بلگورود و ورونژ از سوی پدافند هوایی اوکراین منهدم شدند.

واسیلی گلوبف، فرماندار استان روستوف، در جنوب روسیه از انهدام ۴ پهپاد اوکراینی در حریم هوایی این استان خبر داد، در حالی که پدافند روسیه از انهدام ۱۸ پهپاد در ۴ استان دیگر خبر داد.

گروسی: حمله به نیروگاه زاپروژیا را بررسی می‌کنیم

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که حمله پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بر ایمنی هسته‌ای این تاسیسات تأثیری نداشته است.

وی در بیانیه‌ای که در سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد، افزود: هیچ تاثیری بر ایمنی هسته‌ای در نیروگاه و اطراف آن وجود ندارد.

گروسی اشاره کرد که کارشناسان آژانس در حال حاضر در ایستگاه درخواست مجوز برای دسترسی به تاسیسات خنک‌کننده مورد حمله برای ارزیابی خسارت ارائه کردند.

در این بیانیه اشاره شده که ۲ برج خنک‌کننده ایستگاه خارج از محیط آن قرار دارند و ضربه به آن‌ها مستقیما بر ۶ واحد نیرو در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تاثیر نمی‌گذارد، اما آتش‌سوزی‌های ناشی از چنین حملاتی می‌تواند یک تهدید باشد.

تشدید فعالیت نیرو‌های اوکرینی در بلگورود

ویاچسلاو گلادکوف فرماندار منطقه بلگورود، گفت که نیرو‌های اوکراینی در مرز‌های منطقه کراسنویاروگسکی در بلگورود فعالیت قابل‌توجهی از خود نشان می‌دهند.

گلادکوف اشاره کرد که مقام‌های منطقه‌ای انتقال ساکنان را به مکان‌های امن آغاز خواهند کرد.

وی یادآور شد: به دلیل فعالیت دشمن در مرز‌های منطقه کراسنویارگسکی، ما یک صبح نگران‌کننده داریم، من مطمئن هستم که ارتش روسیه تمام توان خود را برای مقابله با تهدید‌های نوظهور انجام خواهد داد، اما برای محافظت از جان انسان‌ها و سلامت ساکنان، انتقال جمعیت غیرنظامی ساکن در منطقه کراسنویاروکی را به مکان‌های امن‌تر آغاز خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما