شناسهٔ خبر: 68149496 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آزادی ۳۵ هزار زندانی مهریه 

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: طرح اصلاح قانون مهریه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون قضایی مجلس تصویب و جمعبندی شد. در مقدمه طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه هم آمده است: «نظر به نوسان شدیدی که در خصوص قیمت سکه و طلا رخ داده است، محکومان پرداخت مهریه در پرداخت اقساط دین خود دچار مشکل شدهاند، این طرح در راستای حل مشکل مذکور که در آینده نیز امکان بروز آن وجود دارد، تدوین شده است.» طرحی که از نگاه نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس میتواند باعث آزادی ۳۵ هزار زندانی مهریه شود و طبق تأکید یکی دیگر از اعضای این کمیسیون بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طیکردن مراحل دادرسی نیستند. 
اصلاح قانون مهریه هنگام شروع به کار مجلس یازدهم به عنوان یکی از اولویت‌های کمیسیون حقوقی و قضایی مطرح و پس از چندی «طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه» با ۴۷امضا به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد. 
ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجفآباد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره اهداف این طرح اینگونه توضیح میدهد: «با مصوبه کمیسیون قضایی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون مهریه، حبسزدایی و قضازدایی صورتگرفته است و مرد‌ها دیگر به خاطر مهریه حبس نمیشوند و بانوان نیز برای به اجرا گذاشتن مهریه خود دیگر مجبور به طیکردن مراحل دادرسی نیستند.»
به گفته وی براساس این مصوبه کمیسیون قضایی مجلس در مورد مهریه اگر خانمی بخواهد مهریه خود را به اجرا بگذارد، بدون طی کردن مراحل دادرسی و با مراجعه به بخش اجرائیات دادگاه خانواده مهریه خود را به اجرا میگذارد. بر این اساس پس از به اجرا گذاشتن مهریه اگر مرد تمکن مالی داشته باشد، دارایی‌های او توقیف و به عنوان مهریه در اختیار همسر وی قرار داده میشود و در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد، مهریه قسطبندی میشود. 
نماینده مردم نجفآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید میکند: «براساس این مصوبه چنانچه مرد مدعی شود که مهریه را پرداخت کرده است و بخواهد سند مربوط به آن را ارائه کند، آن وقت کار آن‌ها وارد فرایند دادرسی و رسیدگی قضایی میشود.»
به گفته ابوترابی در این مصوبه و به منظور جلوگیری از ثبت مهریه‌های سنگین، بنا شده است از زوج‌هایی که مهریه‌های سنگین ثبت میکنند، حق ثبت گرفته شود. 
وی میافزاید: «بر اساس این مصوبه کمیسیون قضایی برای مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده و از مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه ۴/۰ درصد قیمت سکه‌ها به عنوان حق ثبت در نظر گرفته شده است. طبق این مصوبه مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت ۲ درصد حق ثبت میشوند و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت میشوند و زوج‌ها باید ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند. 
ابوترابی خاطرنشان میکند: «براساس این مصوبه کمیسیون قضایی حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان ۵۰ درصد اخذ میشود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته میشود، واریز خواهد شد.»
حجتالاسلام حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی هم میگوید: «با قانونی و اجراییشدن طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالیاتی و مهریه ۳۵هزار زندانی مهریه آزاد میشوند، منتها این طرح چهار سال است در نوبت رسیدگی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.»
نوروزی در جلسه علنی مجلس در فروردین ماه امسال هم در تذکری گفته بود: «چهار سال است طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و مهریه در نوبت بررسی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، هیئت رئیسه قول داده بود این طرح بعد از انتخابات مورد بررسی قرار گیرد که این اتفاق هنوز رخ نداده است.»

نظر شما