شناسهٔ خبر: 68148486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

«جوان» از فهرست نهایی دولت چهاردهم گزارش می‌دهد

کابینه پزشکیان در بهارستان

روزنامه جوان

انتشار فهرست وزرای پیشنهادی و افراد حاضر در آن با مخالفت‌هایی هم همراه بود. بیش از همه اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی و رسانه‌ای این جریان تیغ تند و تیز انتقادات خود را به سمت رئیس‌جمهور نشانه رفتند

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: گمانه‌زنی‌ها درباره فهرست نهایی کابینه چهاردهم بالاخره به پایان رسید و مسعود پزشکیان روز گذشته در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، کابینه پیشنهادی خود را معرفی کرد. پیشتر گفته شده بود، رئیس‌جمهور خود به مجلس خواهد رفت، اما این مأموریت را به معاون پارلمانی واگذار کرد و شهرام دبیری در نخستین حضور در مجلس، اسامی را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. کابینه‌ای که میانگین سنی آن حدود ۶۰ سال است. همین امر باعث شده برخی از میانگین سنی بالای افراد معرفی شده سخن بگویند. هر چند که جوانگرایی امر پسندیده و لازمی برای نوگرایی در عرصه حکمرانی است، اما لزوماً نمی‌توان این مؤلفه را در انتخاب وزرا به عنوان مؤلفه اصلی در نظر گرفت، بلکه ویژگی‌هایی، چون کارآمدی، تخصص، تجربه و تعهد مهم‌تر هستند. 

انتشار فهرست وزرای پیشنهادی و افراد حاضر در آن با مخالفت‌هایی هم همراه بود. بیش از همه اصلاح‌طلبان و فعالان سیاسی و رسانه‌ای این جریان تیغ تند و تیز انتقادات خود را به سمت رئیس‌جمهور نشانه رفتند. آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات در پیشنهادی خطاب به پزشکیان نوشت: «به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کنم تا تعیین وزرایی که نماد دولت وفاق ملی برای کابینه دولت چهاردهم باشند، برای این وزارتخانه‌ها سرپرست تعیین کند. قرار است این کابینه نماد تغییر باشد، نه تداوم وضع موجود. این دولت فرصتی برای حکمرانی نیز هست که گسست‌های بین خود و جامعه ایران را ترمیم کند». 
احمد زیدآبادی هم در مطلبی با عنوان کابینه پزشکیان و باگ‌هایش به انتشار فهرست وزرای پیشنهادی واکنش نشان داد و نوشت: «ترکیب کابینه بدین صورتی که به مجلس معرفی شده است، با توجه به اهدافی که آقای پزشکیان برای خود اعلام کرده، به قول امروزی‌ها دارای دو یا سه "باگ" اساسی است. به هر حال، اگر این چند نفری که اصطلاحاً "باگ" کابینه به نظر می‌رسند، خود را متعهد به همراهی با سیاست‌های اعلام شده رئیس‌جمهور کرده باشند که چه بهتر، اما اگر احیاناً بخواهند ساز مخصوص خود را ناهماهنگ با ارکستر دولت بنوازند، آنگاه این به عهده رئیس‌جمهور است که بخواهد تسلیم آنان شود یا آنکه قاطعانه به همکاری آنان خاتمه دهد». 
اما در مقابل این انتقادات شهاب‌الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان و عضو شورای راهبری با استقبال از کابینه پزشکیان از ضرورت رأی اعتماد به کابینه نوشت: «مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس، موضع خود را در حمایت از دولت و کابینه اعلام کردند. ان‌شاءالله نمایندگان هم به تأسی از رهبری و فضای همدلی و وفاقی که در کشور وجود دارد، به وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور رأی می‌دهند». 
ژ


محمدرضا ظفرقندی هم در صورت رأی اعتماد مجلس وزارت بهداشت می‌شود. ظفرقندی (زاده ۱۳۳۷ در تهران) پزشک است. وی از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج اپیدمی کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود. وی در حال حاضر دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را که یک حزب اصلاح‌طلب تلقی می‌شود بر عهده دارد. 

 اسکندر مؤمنی برای وزارت کشور معرفی شد که در گمانه‌زنی‌ها خبری از اسم او در اخبار نبود. مؤمنی، متولد ۱۳۴۱ در شهر قائم‌شهر استان مازندران است. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران بوده‌است. وزیر پیشنهادی کشور از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند. 

 علیرضا کاظمی، برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شد. او در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه داشته است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده است. شهریور ۱۴۰۰ پس از استعفای محسن حاجی‌میرزایی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد. 


احمد دنیا مالی هم برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شد. دنیامالی متولد ۱۳۳۹ در بندر انزلی و نماینده فعلی مجلس دوازدهم است. در سوابق اجرایی وی می‌توان به معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی، معاون وزیر راه و ترابری و رئیس سازمان بنادر وکشتیرانی کشور و ریاست فدراسیون قایقرانی ایران اشاره کرد. 


 اما گزینه رئیس‌جمهور برای وزارت اطلاعات وزیر فعلی این وزارتخانه حجت الاسلام اسماعیل خطیب است. خطیب متولد ۱۳۴۰ است. در سوابق اجرایی وی می‌توان به فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس حراست آستان قدس رضوی اشاره کرد. 


امیر، عزیز نصیر زاده برای وزارت دفاع و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح معرفی شده است. در سوابق اجرایی وی می‌توان به معاونت اطلاعات نیروی هوایی ارتش، معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ریاست ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و بالاخره جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اشاره کرد. 


سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد دولت دوازدهم هم به عنوان گزینه وزارت ارشاد معرفی شده است. در سال ۱۳۴۲ در مشهد به دنیا آمد و دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی است. صالحی در حوزه علمیه قم تحصیل کرده و به‌عنوان یکی از شاگردان برجسته دروس فلسفه و فقه در این حوزه شناخته می‌شود. او قبل از تصدی سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی این وزارتخانه بوده است. 

حسین سیمایی صراف، دبیر هیئت دولت در دولت دوازدهم هم به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی شده است. صراف متولد ۱۳۴۷، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی است. از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیئت دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است. 


غلامرضا نوری قزلجه، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است. در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته است. نوری قزلجه دارای سوابق مختلفی در حوزه‌های سیاسی و اجرایی از جمله معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشاور استاندار آذربایجان غربی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی است. 


گزینه وزارت راه از میان زنان انتخاب شده است. خانم فرزانه صادق از مدیران سابق این وزارتخانه برای وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است. صادق در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر اسبق به سمت معاون شهرسازی و معماری منصوب شد. پیش از آن نیز از مدیران کل این معاونت بوده و دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را نیز در کارنامه کاری خود دارد. 

 

پزشکیان پیشنهاد داده که سکان وزارت نفت هم به محسن پاک‌نژاد سپرده شود. وزیر پیشنهادی نفت فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد. 


سید رضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی معرفی شده است. او در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت کرده است. 


 عباس علی‌آبادی وزیر صمت دولت سیزدهم هم به عنوان وزیر نیرو معرفی شده است. از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی می‌توان به ریاست گروه مپنا، فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد. 


احمد میدری گزینه پیشنهادی وزارت کار است. میدری ۶۱ سال پیش در شهر آبادان متولد شد و در ادامه، تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در رشته کارشناسی اقتصاد نظری در دانشگاه شیراز پشت سر گذاشت و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه تهران شد. احمد میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد.

 ستار هاشمی هم برای وزارت ارتباطات معرفی شده است. هاشمی به عنوان جوان‌ترین استاد تمام هوش مصنوعی در ایران شناخته می‌شود و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است. از جمله سوابق اجرایی او می‌توان به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت و مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس اشاره کرد. 


اما همان‌طور که در گمانه زنی‌های رسانه‌ای هم مطرح بود عباس عراقچی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه معرفی شد. عراقچی در تهران و در سال ۱۳۴۱ متولد شده است. از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به سخنگویی وزارت خارجه، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امورخارجه و معاونت سیاسی وزیر امور خارجه اشاره کرد. 


سید محمد اتابک گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت است. اتابک در کارنامه خود نایب رئیس اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیئت مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیئت مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی را دارد. 

پزشکیان برای وزارت اقتصاد هم عبدالناصر همتی را در نظر گرفته است. از جمله سوابق اجرایی وی سفیر ایران در چین، عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی در زمان حسن روحانی به مدت ۵ سال، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه، مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی اشاره کرد. 

امین‌حسین رحیمی همچنان برای سکانداری وزارت دادگستری معرفی شده است. رحیمی در سال ۱۳۴۷ در ملایر متولد شده است. رحیمی به عنوان وزیر دادگستری در دولت سیدابراهیم رئیسی مشغول فعالیت بود و پیش از این در مشاغل مختلف قضایی همچون معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و مشاور رئیس قوه قضائیه حضور داشته است.

نظر شما